Hur få tid att golfa när man blir förälder?

Här snackar vi allmänt om golf...
The Swedish Golfer
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 aug 2018, 19:51

Jag ska bli förälder i början av nästa år! De senaste tre åren har jag snittat ca 60-70 rundor/år vilket såklart blir svårt med ett litet barn hemma, även om bebisar kanske inte är lika aktiva som när det blir lite äldre...

Ni som är småbarnsföräldrar hur har ert golfande påverkats? Spelar tidiga mornar? 9 hål istället för 18? Vore superkul om barnet fattar tycke för golf när den blir lite äldre!

Bonusfråga; Hur har ni fått era barn intresserade av golfen? Kan tänka mig att många 6-7åringar föredrar fotboll el tennis då golf är en svår sport till en början, men allt är ju subjektivt :)
Youtube: The Swedish Golfer Channel
JonWol
Inlägg: 186
Blev medlem: 29 maj 2017, 20:04

Svaret är detsamma på båda frågorna! Ta med ungen ut på banan, min ettåring har varit ute ett 30-tal gånger med mig på banan redan. Funkar strålande så länge man väljer sina tider att spela på. Hon har dessutom fattat tycke för både golfbollar och golfklubbor. Så det ska nog bli en liten golfare av henne till slut.
Vänsterspelare
Vallentuna GK
HCP: 17, 0 Start 2020: 17,2
WITB 2020:
Titleist 917 D3 9,5° (8,75°)
TM R15 FW-3 15°
TM R15 H 19°
TM M4 2018 5-PW 2° up
Mizuno S18 45°, Mizuno S5 50°, Cleveland RTX-3 55° och 60° - alla 2° up
Scotty Futura 6M
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JonWol skrev: 23 sep 2018, 17:54 Svaret är detsamma på båda frågorna! Ta med ungen ut på banan, min ettåring har varit ute ett 30-tal gånger med mig på banan redan. Funkar strålande så länge man väljer sina tider att spela på. Hon har dessutom fattat tycke för både golfbollar och golfklubbor. Så det ska nog bli en liten golfare av henne till slut.
+1 på den. Jag brukar skämtsamt konstatera att jag aldrig hade något val att spela golf. Jag var med så tidigt som möjligt när farsan började. Ur min synpunkt är det dessutom ett enormt underbart sätt att umgås med sina föräldrar på (när man blir lite äldre).
The Swedish Golfer
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 aug 2018, 19:51

Bra tips! Men rent konkret hur får man en 1-åring att ”hålla sig lugn” under en 2-4 timmars runda!? Har du byggt en särskild golfbarnvagn?!
Youtube: The Swedish Golfer Channel
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

The Swedish Golfer skrev:Jag ska bli förälder i början av nästa år! De senaste tre åren har jag snittat ca 60-70 rundor/år vilket såklart blir svårt med ett litet barn hemma, även om bebisar kanske inte är lika aktiva som när det blir lite äldre...

Ni som är småbarnsföräldrar hur har ert golfande påverkats? Spelar tidiga mornar? 9 hål istället för 18? Vore superkul om barnet fattar tycke för golf när den blir lite äldre!

Bonusfråga; Hur har ni fått era barn intresserade av golfen? Kan tänka mig att många 6-7åringar föredrar fotboll el tennis då golf är en svår sport till en början, men allt är ju subjektivt :)

Viktigast att hålla sambon glad ! Massage, sovmorgon (om sambon gillar det) städa (orkar du inte städa köper du städhjälp, lätt värt pengarna) !

Håller man sambon glad och hon förstår får man spela golf Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
jefro_444
Inlägg: 132
Blev medlem: 24 nov 2014, 15:33
Ort: Falun

Sitter i samma situation med första på väg nu i oktober. Har fördelen av att det finns en golfklubb med en full längds 9-hålsbana och en 9-håls par3 bana 500 meter från vart vi bor där jag tänkte lösa årsgreenfe nästa år för att kunna ta en snabb 9-hålsrunda på kvällen.

Det jag tänkt kort o gott är att försöka förlägga mina golfrundor till tidpunkter då det nästan är folktomt på banorna, dvs fre - sön kväll och på veckodagarna får man vara glad om man får in lite träning. Men precis som Stevee nämner tror jag det är viktigt hålla andra halvan av föräldraskapet nöjd genom att ställa upp på mycket annat.

Det som är min oro är att jag tävlar en del och sen den här säsongen fått börja spela på SGT H30. Blir en del resor och hur vi ska få ihop den biten.
Driver: Ping G30 LST TFC 10,5° Spoon: Ping G30 TFC 14,5° Hybrid: Ping G Tour 90 19° Järn: Ping I20 4-W Wedgar: Callaway MD3 Milled S-Grind, 50° 10, 54° 10 & 58° 9 Putter: Odyssey O-Works Marxman S Black Winn
JonWol
Inlägg: 186
Blev medlem: 29 maj 2017, 20:04

I början kommer ju barnet sova genom typ hela rundan, alt. vara supernöjd med att få ligga i sin vagn med massa mysiga filtar och dylikt. Utmaningen blev när vi gick över till sittvagn. Då sover hon inte lika gärna och vi helst se vad som försiggår. Då har jag försökt att få henne intresserad av golfen. T. ex. ge henne en golfhandske, golfboll eller headcover. Samtidigt prata mycket med henne, typ "titta nu ska pappa slå", "oj vad snett den gick, såg du?". Det har funkat rätt bra.

När jag lirat korthålsbanan på Bromma brukar jag bara ta med halvset och låta klubborna ligga i vagnens förvaring under ungens säte, spelar jag fullängd så får man bära :)
Vänsterspelare
Vallentuna GK
HCP: 17, 0 Start 2020: 17,2
WITB 2020:
Titleist 917 D3 9,5° (8,75°)
TM R15 FW-3 15°
TM R15 H 19°
TM M4 2018 5-PW 2° up
Mizuno S18 45°, Mizuno S5 50°, Cleveland RTX-3 55° och 60° - alla 2° up
Scotty Futura 6M
JonWol
Inlägg: 186
Blev medlem: 29 maj 2017, 20:04

stevvee skrev: 24 sep 2018, 07:03
The Swedish Golfer skrev:Jag ska bli förälder i början av nästa år! De senaste tre åren har jag snittat ca 60-70 rundor/år vilket såklart blir svårt med ett litet barn hemma, även om bebisar kanske inte är lika aktiva som när det blir lite äldre...

Ni som är småbarnsföräldrar hur har ert golfande påverkats? Spelar tidiga mornar? 9 hål istället för 18? Vore superkul om barnet fattar tycke för golf när den blir lite äldre!

Bonusfråga; Hur har ni fått era barn intresserade av golfen? Kan tänka mig att många 6-7åringar föredrar fotboll el tennis då golf är en svår sport till en början, men allt är ju subjektivt :)

Viktigast att hålla sambon glad ! Massage, sovmorgon (om sambon gillar det) städa (orkar du inte städa köper du städhjälp, lätt värt pengarna) !

Håller man sambon glad och hon förstår får man spela golf Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
ja detta är verkligen något som man får jobba med! Gärna ta några tidiga morgnar med ungen dagarna innan en planerad runda :D
Vänsterspelare
Vallentuna GK
HCP: 17, 0 Start 2020: 17,2
WITB 2020:
Titleist 917 D3 9,5° (8,75°)
TM R15 FW-3 15°
TM R15 H 19°
TM M4 2018 5-PW 2° up
Mizuno S18 45°, Mizuno S5 50°, Cleveland RTX-3 55° och 60° - alla 2° up
Scotty Futura 6M
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Kan tillägga att jag har 31 bokade rundor i GIT, sedan har jag 3 rundor + en träningshelg i Klövsjö. Så en hel del rundor på ett år ändå trots 2 barn där ena blev 8 månader igår.
Men då är det enbart jobb, familj och golf som finns för mig. Inget annat! Jo iofs TV-spel också.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Jag tänkte att jag skulle kunna lägga rätt mycket tid på rangeträning och även på banan under min nästan 9 månader långa föräldraledighet. Så blev inte fallet. Allt beror väldigt mycket på barnet och dess ålder.

Min dotter är väldigt "aktiv", högljudd och har svårt att sitta still. Kortsagt ett rätt krävande barn. Omöjlig att ha med i golfsammanhang.
Dessutom har det varit svårt att vänja henne vid att vara med tex farmor och farfar vilket hade underlättat... Bättre nu, men nu är jag också tillbaka på jobbet, om än tillfälligt, och säsongen närmar sig slutet...

Om båda föräldrarna spelar är det en annan femma, då kan en underhålla när den andre slår etc. Dessutom ska man så klart söka upp tider när det är så lite folk i omlopp som möjligt.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Skriv svar