Ersätta mina MP9

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Jens76
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 okt 2018, 10:51

Hej,

Första tråden på detta forum. Har hela tiden spelat på mina gamla Mizuno MP9 från 91. Älskar utseendet vid adressering och den fantastiska känslan vid en bra bollträff. Men tankarna finns ju att det kan finnas mer förlåtande klubbor som inte offrar det klassiska utseendet och känslan. Kanske undgå hjärnskakning när man träffar trean lite tunnt. Har ni några förslag?

Mvh,
Jens
P.T
Inlägg: 49
Blev medlem: 22 jan 2018, 18:39

Inget bra tips, men heter inte dina järn TP9 istället för MP9?

Har bara för mig att jag drömde om ett järnset som hette TP9 när jag var ung. Det var dock runt 93-96.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jens76
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 okt 2018, 10:51

Hallå,
TP9 var väldigt poppis på 90-talet och många tourspelare använde dem. MP9 kom nog aldrig till Europa men var stora i USA under samma period.
Bilagor
MP9
MP9
s-l300.jpg (7.33 KiB) Visad 7955 gånger
TP9
TP9
412lMavbNyL._SX425_.jpg (13.3 KiB) Visad 7955 gånger
P.T
Inlägg: 49
Blev medlem: 22 jan 2018, 18:39

Aha, tack för förklaringen.

Idag lirar jag ett comboset MP4/ MP64. Jag personligen upplever inte att jag straffas mer av dessa klubbor än av några "snällare", men fakta talar ju i motsatt riktning.

Dock har jag också börjat fundera på om det finns något att hämta genom att byta järn. Men för att jag skall byta ut dem så krävs det en markant prestanda skillnad och då menar jag inte mer längd utan i minskad spridning i längd och spinn mellan ett bra och ett dåligt slag.

Klubbor jag klurar på är tex Mizuno MP18 SC/MMC, AP2 och liknande. Men vet i tusan om det är någon större skillnad jämfört med dem jag har idag. Men jag skall iallafall prova till våren och se :-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Fina bladiga saker du har i bagen idag!
Mitt tips skulle vara Mizuno MP5 om du vill ha mer förlåtande saker men samma look. Den klubban är ju en dröm.

Jag själv har den här säsongen bytt till ett kombo-set av Titleist AP2 och AP3.
P.T
Inlägg: 49
Blev medlem: 22 jan 2018, 18:39

Tack, ja dom gör sig bra i bagen
Det började faktiskt med att jag lånade hem ett set MP5:or från Dormy (grymt bra service) och testlirade dem, och yes dem var en dröm och vi funkade bra ihop.

Dock så hade jag precis tagit upp golfen igen och var inte så taggad på att slanta upp lite drygt 9.000kr just då. Istället sprang jag på mitt nuvarande set hos en snubbe som inte kunde slå med dem. Han gav upp efter 3 rundor och sålde dem för 3.000kr, dem var som nya

Blad/MB klubbor kan man ibland fynda av dem som köpt men sedan inte kommer överens med dem. Kanske skall börja hålla utkick efter en uppsättning MP5:or, helst med en J3, det hade varit mums.

Upplever du någon markant skillnad mellan AP2 och AP3 och hade du kört combon igen om du kunnat göra om köpet?

Grym pod by the way, har precis funnit den och håller på att lyssna ikapp

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

P.T skrev:Tack, ja dom gör sig bra i bagen Bild
Det började faktiskt med att jag lånade hem ett set MP5:or från Dormy (grymt bra service) och testlirade dem, och yes dem var en dröm och vi funkade bra ihop.

Dock så hade jag precis tagit upp golfen igen och var inte så taggad på att slanta upp lite drygt 9.000kr just då. Istället sprang jag på mitt nuvarande set hos en snubbe som inte kunde slå med dem. Han gav upp efter 3 rundor och sålde dem för 3.000kr, dem var som nya Bild

Blad/MB klubbor kan man ibland fynda av dem som köpt men sedan inte kommer överens med dem. Kanske skall börja hålla utkick efter en uppsättning MP5:or, helst med en J3, det hade varit mums.

Upplever du någon markant skillnad mellan AP2 och AP3 och hade du kört combon igen om du kunnat göra om köpet?

Grym pod by the way, har precis funnit den och håller på att lyssna ikapp Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Vad kul att du gillar podden.
MP5 bör du kunna få för några tusingar idag. Dormy sålde nya set för 5000kr inte så länge sedan.

Det är absolut skillnad o AP2/3. Jag upplever att AP2 är en klubba som gör att bollens spinn i sidled påverkas mer. Ap3 rätar ut slagen på ett helt annat sätt. Men utan att ta bort skön känsla. Jag tycker kombo-setet är klockrent och skulle välja det varje gång igen.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Jens76
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 okt 2018, 10:51

Tack för feedback! MP 5 ser ju fantastiskt fin ut, får se om jag kan provslå den. Kollade lite snabbt på begagnatsidan och hittade både MP15 , MP54 och MP59 till riktigt bra priser.
Får se vad det blir till slut, men jag är lite torsk på Mizunos mjuka känsla 😊
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Jag spelar idag med wilson v6 som är rena drömmen och får mycket positivt även från andra som recencerar på Youtube eller tex golfwrx. föregångaren v4 skulle du kunna få för vrakpris lite varsom helst kan jag tänka mig. Sjukt underskattade!
även srixon som har en modell som nu heter 985 till våren har föregångare som heter 945 eller 965 som också finns för bra priser:)
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

DormyarningeKent skrev: 09 nov 2018, 16:44 Jag spelar idag med wilson v6 som är rena drömmen och får mycket positivt även från andra som recencerar på Youtube eller tex golfwrx. föregångaren v4 skulle du kunna få för vrakpris lite varsom helst kan jag tänka mig. Sjukt underskattade!
även srixon som har en modell som nu heter 985 till våren har föregångare som heter 945 eller 965 som också finns för bra priser:)
Så det ska komma en 985? Nice isåfall! Jag förövrigt noterat att Srixon inte verkar ebjuda X-Stiff sakft längre hos vissa butiker när man gör custom fit, vet du något om det?
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Skriv svar