Hur köper du ditt medlemskap?

Här snackar vi allmänt om golf...

Vad passar in på dig bäst?

Du utvärderar alternativ och pris
13
48%
Du köper det som är enklast att köpa och billigaste att köpa
0
Inga röster
Du väljer tillsammans med dina vänner
14
52%
 
Antal röster: 27
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag arbetar ju till vardags som Marknadschef på GolfStar och mitt uppdrag är att skapa kommunikation som som lockar till köp. I det arbetet försöker jag hela tiden fördjupa mina kunskaper i marknadsföringspsykologi, beteende och trender.

Jag snöade igår in på teorier från en forskare vid Handelshögskolan i Stockholm som heter Erik Modig.

Han har skrivit en bok som heter Bang for the Buck som jag beställde och ska lusläsa så fort den kommit men jag snappade redan igår upp en del av den teorin genom att lyssna på poddar han medverkat i.

Han menar att hjärnan har 3 system som styr konsumentens val av köp och jag tyckte det skulle vara intressant att höra hur det kan appliceras på oss som golfare och hur vi köper vårt medlemskap. Samt förstå fördelningen på marknaden.

- Ett utvärderande
Det här systemet använder du som är mer rationellt lagd, du jämför medlemskap för medlemskap och räknar på hur du får mest golf för pengarna. Du är mån om att produkten är rätt för dig.
Du utvärderar alternativ och pris.

- Ett snabbtänkande
Det här systemet använder du som inte engagerar dig särskilt mycket i produkten eller företaget/klubben bakom produkten. Det är inte så viktigt eftersom du ända "bara ska spela golf". Du identifierar dig inte med varumärket/produkten.
Du köper det som är enklast att köpa och billigaste att köpa.

- Ett känslomässigt
Det här systemet använder du som tycker det är viktigt att det känns bra och att du kan stå för ditt val och att ditt val också uppfattas rätt bland familj och vänner. Det är viktigare att vänner är med i samma klubb som dig snarare än att det är billigt, eller det mest prisvärda.
Du väljer tillsammans med dina vänner.

Jag skickade ut frågan på Twitter igår med en omröstning och jag tänkte fortsätta på samma tema här så välj det alternativ som passar bäst in på dig och om du orkar får du gärna förklara hur du tänker.
Självklart kan din köp-process se helt annorlunda ut eller vara en mix av de tre ovan, skriv gärna ut i så fall.

Ser fram emot att se svaren!
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Ligger nog någonstans mellan alt 1 och 2. När jag skulle flytta ner till Skåne kollade jag runt bland ganska många alternativ för att hitta en hemmabana som var rolig att spela, hade bra övningsområden och inte krävde att man köpte aktier skitdyrt. Lotten föll då på Barsebäck då en kollegas kille var medlem där och bjöd ut mig (Blev tokkär i banan), visade sig dessutom att de subventionerar medlemskap om man är under 30 vilket gjorde den till ett otroligt prisvärt alternativ dessutom (Betalar mindre på Barsebäck än jag gjorde på min gamla hemmaklubb i Bohuslän som inte alls kan mäta sig med Barsebäck...). Nu stannar jag kvar för att jag byggt upp ett socialt nätverk på klubben och att min sambo älskar anläggningen (Hon pluggar så hon har begränsade möjligheter att spela tex greenfee)
Senast redigerad av joakim.pekkari den 15 nov 2018, 11:12, redigerad totalt 1 gånger.
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

För mig är det enkelt. Min arbetsgivare är klubbsponsor och jag betalar väldigt lite (850 kr) för medlemskapet. Innan så var det mycket priset som styrde samt att hitta en bana som det gick att ta sig till
med kommunala transportmedel som tåg och buss. Bor man i Knivsta så finns det en del banor att ta sig till med både buss och tåg utan problem.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Hyfsat enkelt för mig. Vill ha möjlighet att kunna spela på vardagar och då blir det dit man kan köra utan att fastna i för vansinnig bilkö, vilket blir att valet står mellan banorna längs med E18 mot Enköping. Så alt. 1 alltså. Det som är viktigast för mig är att komma ut så ofta som möjligt.
Hcp: ~12
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Jag kan inte riktigt uttala mig om medlemskap mer än hypotetiskt då jag är enligt avtal är medlem i en av klubbarna där jag arbetar. Men jag vet att jag hade gjort precis samma sak med medlemskap som jag gör med allt annat. Det är utvärdering och ställa pris mot värde.
P.T
Inlägg: 49
Blev medlem: 22 jan 2018, 18:39

Valde i princip efter den bana som låg närmst samt var möjlig att bli medlem i. Sen gillar jag såklart banan som skiljer sig som natt och dag mot den banan jag växte upp på. Medlem på Trelleborgs GK som är en blåsig och fin linksbana där en hook på 4 av hålen definitivt kan landa i havet.

Har 7min till bana och mitt "alternativ" vore främst Ljunghusen eller Falsterbo men kö för att bli medlem ligger väl mellan 50-100år (gissar bara)

Så närhet var det som avgjorde mitt val, har ett flertal banor inom 20min, men 7min är kortare och även ifall det låter småpotatis så blir det 25-30min extra fram och tillbaka.

Hade jag haft polare som lirar så hade det nog vägt tyngre än avstånd.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
JK Golf
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 okt 2018, 17:58

Tjena !

Jag blandar nog Nr 1 & 3 när det kommer medlemskap. I år har jag varit med i Golfstar då jag haft väldigt nära till en av anläggningarna. Till nästa år kommer jag inte ha den möjligheten och då är frågan vad jag ska leta efter..

Golfstar har fungerat helt ok i år för mig, finns ju alltid saker man skulle vilja förbättra eller ändra på oavsett vart man är medlem . ;)

En marknadsföring som lockar till köp är en ärlig och enkel marknadsföring. Ingen vill ha överraskningar under resans gång!

Mvh JK
Användarens profilbild
Ringman76
Inlägg: 104
Blev medlem: 04 apr 2015, 15:51

Alt 2 är väl närmast för mitt svar.

Mitt val va enkelt eftersom banan ligger 2,2km från hemmet och det är gång/cykelavstånd dit.
Går snabbare att cykla än att åka bil dit.


Sent from my [Samsung] using Svensktgolfforum mobile app


Senast redigerad av Ringman76 den 16 nov 2018, 06:53, redigerad totalt 1 gånger.
Driver: Tm Sim Max D 9°
Fairwaywood: Tm M4 15° och 18°
Järn: TM P770 4 - Pw
Wedgar: TM W Milled grind 50,54,58
Putter: TM Spider Tour black 37"
Grepp: Golfpride Cp2 wrap midz, Superstroke 2.0 XL
jefro_444
Inlägg: 132
Blev medlem: 24 nov 2014, 15:33
Ort: Falun

Mitt svar blir nog Nr.3 även om beskrivningen kanske inte riktigt stämmer överens med varför jag spelar där. Klubben jag är medlem på är helt enkelt klubben jag växte upp på. Dit min far tog med mig som junior så när jag flyttade hem till hemstaden igen kändes det ganska självklart att välja den anläggningen. Dels är jag familjär med den och dels finns det många kontakter kvar sen juniortiden även om många jag spelade golf med då flyttat till andra ställen i Sverige.

Där jag bor finns det en anläggning ca 500 meter från där jag bor som erbjuder 9-korthål + 9-fullängds plus en annan 18-hålsbana på samma avstånd som min hemmabana men att byta har aldrig känts aktuellt just med anledning av att jag är medlem på banan jag mer eller mindre växte upp på. Nu när jag blivit pappa kommer dock ett greenfeemedlemskap lösas på den bana som ligger 500 meter ifrån för att lättare kunna komma ut på kvällsrundor. Men självklart kommer medlemskapet behållas där jag är medlem i dagsläget.
Driver: Ping G30 LST TFC 10,5° Spoon: Ping G30 TFC 14,5° Hybrid: Ping G Tour 90 19° Järn: Ping I20 4-W Wedgar: Callaway MD3 Milled S-Grind, 50° 10, 54° 10 & 58° 9 Putter: Odyssey O-Works Marxman S Black Winn
fullsvingsfredde
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 nov 2017, 18:52

Skulle nog säga att nummer 1 och 2 är anledningen till var jag är medlem, den har 27 hål o som student får man bäst pris samt att den ligger närmst boende.

Sent from my SM-G930F using Svensktgolfforum mobile app

Skriv svar