Kommer flaggan i vid puttning att spara tid?

Här snackar vi golfregler...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Enligt en av de nya reglerna från och med 1/1 2019 är det tillåtet att putta med flaggan i koppen när bollen spelas från green och om bollen träffar flaggan blir det inga pliktslag. Bryson Dechambeau har redan uttalat sig om att han ska putta med flaggan i då han anser att det är en fördel.

Det jag funderar på är hur det kommer att fungera när vi spelar våra vanliga sällskapsrundor.
Tänk er den vanliga situationen att alla är på green och att det nu är fyra personer som ska putta.
Spelare 1 vill att flaggan tas ur.
Spelare 2 vill att flaggan sitter kvar.
Spelare 3 vill att flaggan tas ur.
Spelare 4 vill att flaggan sitter kvar.

Det blir ett jäkla meckande med flaggan och då har alla bara slagit sin första putt.

Min gissning är att de flesta kommer att putta med flaggan i för långa puttar men ta ur den när avståndet är kortare.
Men så har vi ju alla någon kompis som ska vara annorlunda och gillar sitt sätt att göra saker på.

Tror ni att vi kommer att spara någon tid eller blir det tvärtom?
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Sandstream skrev: 28 nov 2018, 11:36 Enligt en av de nya reglerna från och med 1/1 2019 är det tillåtet att putta med flaggan i koppen när bollen spelas från green och om bollen träffar flaggan blir det inga pliktslag. Bryson Dechambeau har redan uttalat sig om att han ska putta med flaggan i då han anser att det är en fördel.

Det jag funderar på är hur det kommer att fungera när vi spelar våra vanliga sällskapsrundor.
Tänk er den vanliga situationen att alla är på green och att det nu är fyra personer som ska putta.
Spelare 1 vill att flaggan tas ur.
Spelare 2 vill att flaggan sitter kvar.
Spelare 3 vill att flaggan tas ur.
Spelare 4 vill att flaggan sitter kvar.

Det blir ett jäkla meckande med flaggan och då har alla bara slagit sin första putt.

Min gissning är att de flesta kommer att putta med flaggan i för långa puttar men ta ur den när avståndet är kortare.
Men så har vi ju alla någon kompis som ska vara annorlunda och gillar sitt sätt att göra saker på.

Tror ni att vi kommer att spara någon tid eller blir det tvärtom?
Jag hoppas att folk förstår varför regeln finns och använder sig av den på det sättet det är tänkt, vilket endast handlar om att spara tid. Alltså, att man ka ha flaggan i istället för att någon behöver passa. Sen får flaggan vara ute när den inte behövs längre, och om någon vill ha i den igen får kaptenerna i bollen säga nej med hänvisning att det är slöseri på tid. Jag slutar med golf om inte rundorna går snabbare nästa år nämligen.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev: 28 nov 2018, 13:00Jag hoppas att folk förstår varför regeln finns och använder sig av den på det sättet det är tänkt, vilket endast handlar om att spara tid. Alltså, att man ka ha flaggan i istället för att någon behöver passa. Sen får flaggan vara ute när den inte behövs längre, och om någon vill ha i den igen får kaptenerna i bollen säga nej med hänvisning att det är slöseri på tid. Jag slutar med golf om inte rundorna går snabbare nästa år nämligen.
Jag hoppas också att den nya regeln bara används för att spara tid och inte för att vinna fördelar.

Ser man till att alltid försöka spela i fyrbollar på helgerna så upplever jag inga större problem med tempot oavsett bana.
Användarens profilbild
Ringman76
Inlägg: 104
Blev medlem: 04 apr 2015, 15:51

Jag kommer ha flaggan i på långa puttar.
Annars kommer jag plocka ur den som vanligt.


Sent from my [Samsung] using Svensktgolfforum mobile app

Driver: Tm Sim Max D 9°
Fairwaywood: Tm M4 15° och 18°
Järn: TM P770 4 - Pw
Wedgar: TM W Milled grind 50,54,58
Putter: TM Spider Tour black 37"
Grepp: Golfpride Cp2 wrap midz, Superstroke 2.0 XL
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Minns inte exakt vad Dave Pelz kommit fram till när det gäller flaggans i eller inte, men det finns data på vad som gynnar de flesta puttar och den infon bör ju rimligen spridas till golfarna. Kanske hjälper det till att avgöra beslutet och spara tid.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Wurre
Inlägg: 17
Blev medlem: 24 apr 2017, 20:24

MaxP skrev: 28 nov 2018, 20:53 Minns inte exakt vad Dave Pelz kommit fram till när det gäller flaggans i eller inte, men det finns data på vad som gynnar de flesta puttar och den infon bör ju rimligen spridas till golfarna. Kanske hjälper det till att avgöra beslutet och spara tid.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Här finns hans artikel:

https://www.golf.com/instruction/flag-or-out

Flagga i = bäst.

Personligen kommer jag att putta med flaggan i så mycket som möjligt. Snackar vi sällskapsrunda, allra helst med folk jag kanske inte känner, så kommer jag inte tvinga folk att stoppa i flaggan igen för min skull efter sina puttar, men under tävling eller liknande ser jag inte varför man inte skulle utnyttja alla fördelar man kan få.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Wurre skrev: 29 nov 2018, 10:50 Här finns hans artikel:

https://www.golf.com/instruction/flag-or-out

Flagga i = bäst.

Personligen kommer jag att putta med flaggan i så mycket som möjligt. Snackar vi sällskapsrunda, allra helst med folk jag kanske inte känner, så kommer jag inte tvinga folk att stoppa i flaggan igen för min skull efter sina puttar, men under tävling eller liknande ser jag inte varför man inte skulle utnyttja alla fördelar man kan få.
Det där tror jag kommer vara en orsak till irritation från vissa motståndare, men det får man väl ta då.

Tror även Mark Broadie, mannen bakom shots gained, skriver i sin bok Every Shot Counts att man alltid ska ha flaggan i när det är tillåtet.
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Bara jag som tycker det är jobbigt att plocka upp en boll ur koppen med flaggan kvar i?

Tycker ändå att det är en rimlig regel. Sen om folk vill krångla och i och ur så krånglar de nog på andra ställen på banan också.

Den enda nya regeln som känns tveksam är den om fri dropp på fairway med två slags plikt om bollen går OoB. Inte på riktiga tävlingar såklart, men ändå.
Hcp: ~12
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Wurre skrev: 29 nov 2018, 10:50
MaxP skrev: 28 nov 2018, 20:53 Minns inte exakt vad Dave Pelz kommit fram till när det gäller flaggans i eller inte, men det finns data på vad som gynnar de flesta puttar och den infon bör ju rimligen spridas till golfarna. Kanske hjälper det till att avgöra beslutet och spara tid.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Här finns hans artikel:

https://www.golf.com/instruction/flag-or-out

Flagga i = bäst.

Personligen kommer jag att putta med flaggan i så mycket som möjligt. Snackar vi sällskapsrunda, allra helst med folk jag kanske inte känner, så kommer jag inte tvinga folk att stoppa i flaggan igen för min skull efter sina puttar, men under tävling eller liknande ser jag inte varför man inte skulle utnyttja alla fördelar man kan få.
Tack för den!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev: 29 nov 2018, 15:25Den enda nya regeln som känns tveksam är den om fri dropp på fairway med två slags plikt om bollen går OoB. Inte på riktiga tävlingar såklart, men ändå.
Det är en lokal regel och kommer inte att användas på tävlingar. Den är nog mest till för att snabba upp sällskapsspel.
Skriv svar