Golf appar kontra klockor ???

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
tstevg
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 dec 2018, 12:44

Hej !

Jag skulle vilja kolla med er om eran erfarenhet ang. GPS appar kontra klockor.

Skall införskaffa något av detta och skulle gärna vilja höra med er om hur bra apparna är jämfört med klockorna, speciellt nu när Appel Watch 4 är ute.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

tstevg skrev: 06 dec 2018, 13:36 Hej !

Jag skulle vilja kolla med er om eran erfarenhet ang. GPS appar kontra klockor.

Skall införskaffa något av detta och skulle gärna vilja höra med er om hur bra apparna är jämfört med klockorna, speciellt nu när Appel Watch 4 är ute.
Jag har använt allt ifrån appar på telefon enbart, till appar i telefon kopplade till min Apple Watch och bytte för ett år sen till en renodlad GPS-klocka. Det stora problemet med att använda telefon och Apple Watch är i min mening batterit som går åt. En "renodlad" GPS-klocka har i jämförelse fantastiska batteritider.
tstevg
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 dec 2018, 12:44

MaxP skrev:
tstevg skrev: 06 dec 2018, 13:36 Hej !

Jag skulle vilja kolla med er om eran erfarenhet ang. GPS appar kontra klockor.

Skall införskaffa något av detta och skulle gärna vilja höra med er om hur bra apparna är jämfört med klockorna, speciellt nu när Appel Watch 4 är ute.
Jag har använt allt ifrån appar på telefon enbart, till appar i telefon kopplade till min Apple Watch och bytte för ett år sen till en renodlad GPS-klocka. Det stora problemet med att använda telefon och Apple Watch är i min mening batterit som går åt. En "renodlad" GPS-klocka har i jämförelse fantastiska batteritider.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
tstevg
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 dec 2018, 12:44

tstevg skrev:
MaxP skrev:
tstevg skrev: 06 dec 2018, 13:36 Hej !

Jag skulle vilja kolla med er om eran erfarenhet ang. GPS appar kontra klockor.

Skall införskaffa något av detta och skulle gärna vilja höra med er om hur bra apparna är jämfört med klockorna, speciellt nu när Appel Watch 4 är ute.
Jag har använt allt ifrån appar på telefon enbart, till appar i telefon kopplade till min Apple Watch och bytte för ett år sen till en renodlad GPS-klocka. Det stora problemet med att använda telefon och Apple Watch är i min mening batterit som går åt. En "renodlad" GPS-klocka har i jämförelse fantastiska batteritider.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum

Jo jag misstänkte att det är så, lite synd då iwatch klockan är lite mer användbar utanför banan då den har pulsmätare och lite andra finesser som t.ex. garmin a60 inte har, kanske bättre nu med version 4.
Ni som provat, har sett att det fins en app som heter Golfshot och en som heter Caddy, vilken är bäst, finns det fler ?
Vet ni om man ser hålet lika fint som på en garmin a60 ?


Sent from my iPad using Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

tstevg skrev:
tstevg skrev:
MaxP skrev: Jag har använt allt ifrån appar på telefon enbart, till appar i telefon kopplade till min Apple Watch och bytte för ett år sen till en renodlad GPS-klocka. Det stora problemet med att använda telefon och Apple Watch är i min mening batterit som går åt. En "renodlad" GPS-klocka har i jämförelse fantastiska batteritider.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum

Jo jag misstänkte att det är så, lite synd då iwatch klockan är lite mer användbar utanför banan då den har pulsmätare och lite andra finesser som t.ex. garmin a60 inte har, kanske bättre nu med version 4.
Ni som provat, har sett att det fins en app som heter Golfshot och en som heter Caddy, vilken är bäst, finns det fler ?
Vet ni om man ser hålet lika fint som på en garmin a60 ?


Sent from my iPad using Svensktgolfforum
Jag använder en Garmin Fenix 5 idag för att främst få möjligheterna till att mäta träning/aktivitet. Golfen var en bonus men som levererar väldigt bra. Kolla in något liknande. Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Jag kör Golfshot sen 2012 eller något sånt för att hålla koll på antal slag men den ger även bra statistik och bra mått när man inte kan använda kikaren :)
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Det känns som om man jämför äpplen och päron här.
En gps-klocka ger avstånd.
En app i en telefon kan också ”bara” ge avstånd men det är i komb. med det visuella likt en banguide som gör telefonen mer användbar.
En laserkikare ger användarvänlighet utöver gps och banguide.

För min del gäller följande:
Laser och banguide (oavsett format).
Laser.
Banguide i mobil med gps.
Banguide i pappersformat.

Gps-klocka/app utan banguide tillför marginellt mer än syftning från avståndsmarkeringar. Det är tämligen patetiskt med bogeyspelare som kollar klockan i tid och otid på banan. Vid inspel kan jag förstå nyttan men varför behöver de basunera ut siffror när Jag ska slå!?

Btw.
En bra gps-mottagning ger 0-3m diff och en dålig ger 0-15m. Ergo, avstånd från samma punkt varierar. En laser ger alltid samma mått.

Billig skit-gps varierar än mer från gång till gång.
Billig skit-laser varierar aldrig.
Banguide varierar aldrig (disclaimer för landhöjning).

Egon
fullsvingsfredde
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 nov 2017, 18:52

Jag skulle vilja säga att klocka är det smidigaste sättet då man bara sneglar ner på armen. Däremot så förstår jag ifall man använder appar då många gratisappar fungerar bra men det är lite vad man föredrar, personligen vill jag inte ha något i fickorna.

Sent from my SM-G930F using Svensktgolfforum mobile app

Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

fullsvingsfredde skrev: 11 dec 2018, 11:36 Jag skulle vilja säga att klocka är det smidigaste sättet då man bara sneglar ner på armen. Däremot så förstår jag ifall man använder appar då många gratisappar fungerar bra men det är lite vad man föredrar, personligen vill jag inte ha något i fickorna.

Sent from my SM-G930F using Svensktgolfforum mobile app
Förr hade jag scorekortet i bakfickan, nu har jag mobilen med Hole19 igång, så jag får både banguide med avstånd/scorekort samt massa statistik. Om man är som mig och tycker om statistik om sitt eget spel, så är det guld värt.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

fullsvingsfredde skrev: 11 dec 2018, 11:36 Jag skulle vilja säga att klocka är det smidigaste sättet då man bara sneglar ner på armen. Däremot så förstår jag ifall man använder appar då många gratisappar fungerar bra men det är lite vad man föredrar, personligen vill jag inte ha något i fickorna.

Sent from my SM-G930F using Svensktgolfforum mobile app
Men 1swp extra gör inget!?

Det jag främst tänkte på är att en banguide (och de flesta appar) fyller fler funktioner än ”det heliga” avståndet till green.
Golf är strategi och för att det ska kunna utnyttjas behöver man fler uppgifter än suspekta mått till en green.

Egon
Skriv svar