Kommer flaggan i vid puttning att spara tid?

Här snackar vi golfregler...
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

https://www.pgatour.com/news/2019/01/03 ... -2019.html

Enligt DJ tog det inte längre tid när man har caddies som hjälper till iaf. Men det jag ville skriva här var detta: "After he signed for a 4-under 69 one stat stood out – he led the field in Strokes Gained: Putting at +3.868." Bryson alltså. Han har nog tänkt på det där med flaggan i på rätt sätt för att spara slag.
Hcp: ~12
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Om alla ska ha olika så kommer det leda till längre tid, men om alla skulle enas om att putta med flaggan i, ja då kanske man sparar lite tid.

personligen har jag alltid varit av uppfattningen att flaggan i hålet kan vara mer hindrande än hjälpande, men jag såg en video där de påvisade motsatsen. Videon i sig var lite tveksam, men de ville påskina att det var skillnad till flaggan i hålets fördel.
.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

långryggen skrev: 04 jan 2019, 14:38 Om alla ska ha olika så kommer det leda till längre tid, men om alla skulle enas om att putta med flaggan i, ja då kanske man sparar lite tid.

personligen har jag alltid varit av uppfattningen att flaggan i hålet kan vara mer hindrande än hjälpande, men jag såg en video där de påvisade motsatsen. Videon i sig var lite tveksam, men de ville påskina att det var skillnad till flaggan i hålets fördel.
.
Det verkar vara en fördel enligt all kunskap. Jag gillade dock kommentaren Justin Thomas hade häromdan om att han inte kunde ta sig själv på allvar om flaggan var i när han puttade. Tror många golfare kan relatera till det. :lol:
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Niklas skrev: 29 nov 2018, 15:25Den enda nya regeln som känns tveksam är den om fri dropp på fairway med två slags plikt om bollen går OoB. Inte på riktiga tävlingar såklart, men ändå.
Fast den regeln är väl bara ett komplement, man kan väl alltid göra "som vanligt", dvs slå en ny boll från samma plats...
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag hoppas vi sparar lite tid. Det kanske blir en psykologisk aspekt som medför att ready golf även på green går snabbare. Du behöver inte vänta på kompisens chipp innan du slår din putt så därför puttar du när du är redo.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
wisell
Inlägg: 88
Blev medlem: 23 nov 2015, 21:17

Jag kommer nog ha flaggan ur då jag slår mina puttar så de ska ramla i bakkant på koppen. Vid kortare avstånd vill säga. Vid längre kan den vara i eller att någon som är närmre passar om den vill.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
___________________________________

Driver: TBN
Spoon: Cobra speedzone
FW7: Cobra RADspeed
Järn: Cobra Forged Tec 5-pw
Wedgar: Clevland RTX 4 48* 52* 56*
Putter: bettinardi
Boll: Pro v1

instagram: awisell
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

MaxP skrev: 04 jan 2019, 14:39
långryggen skrev: 04 jan 2019, 14:38 Om alla ska ha olika så kommer det leda till längre tid, men om alla skulle enas om att putta med flaggan i, ja då kanske man sparar lite tid.

personligen har jag alltid varit av uppfattningen att flaggan i hålet kan vara mer hindrande än hjälpande, men jag såg en video där de påvisade motsatsen. Videon i sig var lite tveksam, men de ville påskina att det var skillnad till flaggan i hålets fördel.
.
Det verkar vara en fördel enligt all kunskap. Jag gillade dock kommentaren Justin Thomas hade häromdan om att han inte kunde ta sig själv på allvar om flaggan var i när han puttade. Tror många golfare kan relatera till det. :lol:
Kan relatera till den kommentaren då jag brukar låta flaggan sitta i när jag är ute och spelar själv och inte för score.
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

AndreasT skrev: 20 jan 2019, 10:03 Intressant test; https://mygolfspy.com/flagstick-in-flag ... golf-rules
Inte mycket att diskutera där. Flaggan i konstant då. Nu vill jag se undersökningen vad som är bäst för hålkanterna :lol: .
Hcp: ~12
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

AndreasT skrev: 20 jan 2019, 10:03 Intressant test; https://mygolfspy.com/flagstick-in-flag ... golf-rules
Hur bra som helst!

Det som jag tror kommer skapa ett problem för många hobbygolfare är ju dom kortare puttarna om flaggan är kvar i. Generellt sett är vi dåliga på att genomföra putten "fullt ut" och bromsar gärna genom träffen på korta puttar eller styr på annat sätt. Jag kan se samma sak bli ännu vanligare på grund av att det nu också är en flagga "att undvika".
Skriv svar