Fitting för nybörjare

Här snackar vi allmänt om golf...
micwed
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 nov 2017, 14:07
Ort: Malmö

Jag är ny inom golfen, har spelat nästan en säsong pga en tennisarmbåge. Tog mitt gröna kort i september 2017
Har spelat med ett begagnat set sedan dess. Har blivit helt fast så jag vill ha nya klubbor, allt utom puttern ska bytas i vinter/vår. Är dessutom äntligen ok i armbågen!
Jag har en tränare som jag har tagit lektioner av under 2018 fram till min skada. Jag tycker det fungerar bra och tänker fortsätta att träna för honom.
Undrar hur jag ska tänka inför fittingarna, ska jag använda mig av min tränare? Tänker att han känner mig och kan ha en fördel mot någon som aldrig träffat mig.

Hur skulle ni resonera?

/ Micke
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

micwed skrev:Jag är ny inom golfen, har spelat nästan en säsong pga en tennisarmbåge. Tog mitt gröna kort i september 2017
Har spelat med ett begagnat set sedan dess. Har blivit helt fast så jag vill ha nya klubbor, allt utom puttern ska bytas i vinter/vår. Är dessutom äntligen ok i armbågen!
Jag har en tränare som jag har tagit lektioner av under 2018 fram till min skada. Jag tycker det fungerar bra och tänker fortsätta att träna för honom.
Undrar hur jag ska tänka inför fittingarna, ska jag använda mig av min tränare? Tänker att han känner mig och kan ha en fördel mot någon som aldrig träffat mig.

Hur skulle ni resonera?

/ Micke
Har tränaren koll på dig och din sving så har han eller hon utan tvekan bästa förutsättningarna för att genomföra en bra custom fitting för dig. Jag hade rekommenderat det varenda gång. Enda saken att möjligen ta hänsyn till är vilka märken som erbjuds om det är specifikt något du vill ha som tränaren inte har hemma.


Sent from my iPad using Svensktgolfforum
micwed
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 nov 2017, 14:07
Ort: Malmö

Gott Max, då har jag tänkt rätt med andra ord.

/Micke

WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Underbart att skadan läkt och det är full fart framåt nu. Jag som utomstående fitter hade gjort exakt likadant och kört med tränaren med förutsättning att han även kan och är intresserad av fitting och de olika möjligheterna som finns. Han kan dig bäst och ni kan ha en öppen och bra kommunikation. Om han inte har studio själv kan du alltid ta med honom på en utomstående fitting där utrustning finns. Kul med nya stickor!

Sent from my VTR-L29 using Svensktgolfforum mobile app

MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

DormyarningeKent skrev: 08 jan 2019, 08:16 Underbart att skadan läkt och det är full fart framåt nu. Jag som utomstående fitter hade gjort exakt likadant och kört med tränaren med förutsättning att han även kan och är intresserad av fitting och de olika möjligheterna som finns. Han kan dig bäst och ni kan ha en öppen och bra kommunikation. Om han inte har studio själv kan du alltid ta med honom på en utomstående fitting där utrustning finns. Kul med nya stickor!

Sent from my VTR-L29 using Svensktgolfforum mobile app
Mycket bra poäng Kent!
e-Fredde
Inlägg: 98
Blev medlem: 14 apr 2018, 19:46

MaxP skrev: 08 jan 2019, 08:54
DormyarningeKent skrev: 08 jan 2019, 08:16 Underbart att skadan läkt och det är full fart framåt nu. Jag som utomstående fitter hade gjort exakt likadant och kört med tränaren med förutsättning att han även kan och är intresserad av fitting och de olika möjligheterna som finns. Han kan dig bäst och ni kan ha en öppen och bra kommunikation. Om han inte har studio själv kan du alltid ta med honom på en utomstående fitting där utrustning finns. Kul med nya stickor!

Sent from my VTR-L29 using Svensktgolfforum mobile app
Mycket bra poäng Kent!
Detta blev ju lite intressant kan jag tycka :)

Jag funderar på att göra en customfitting i vår för att få veta mitt "ultimata" järnset. Jag tänkte göra customfittingen antingen på några av ställena runt Stockholm som erbjuder det eller så på Frösåker. Men något som slagit mig de sista dagarna är att det kanske kan vara en god idé att boka tid för en lektion innan själva fittingen? Dels för att få tips på om det är något jag borde justera och dels för att ge personen som ska göra fittingen en chans att se min sving samt bollträff, längd mm (kort min data) för att kunna skapa så bra förutsättningar som möjligt till fittingen.

Vad tror ni om detta? Är det en god tanke eller behövs det mycket mer än en lektion innan?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

e-Fredde skrev: 08 jan 2019, 14:54
Detta blev ju lite intressant kan jag tycka :)

Jag funderar på att göra en customfitting i vår för att få veta mitt "ultimata" järnset. Jag tänkte göra customfittingen antingen på några av ställena runt Stockholm som erbjuder det eller så på Frösåker. Men något som slagit mig de sista dagarna är att det kanske kan vara en god idé att boka tid för en lektion innan själva fittingen? Dels för att få tips på om det är något jag borde justera och dels för att ge personen som ska göra fittingen en chans att se min sving samt bollträff, längd mm (kort min data) för att kunna skapa så bra förutsättningar som möjligt till fittingen.

Vad tror ni om detta? Är det en god tanke eller behövs det mycket mer än en lektion innan?
Det är inte helt ovanligt om du går till en golftränare som gör fittingen att det även blir lite av en lektion, det är ju trots allt med det vi jobbar. Ingen hel lektion men något tips här och där som kan hjälpa dig att prestera bättre. Om du inte har planer på att ta flera lektioner/utveckla svingen så ser jag ingen anledning att ta lektioner innan du gör din fitting (om du inte redan gör det).
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

MaxP skrev: 09 jan 2019, 07:38
e-Fredde skrev: 08 jan 2019, 14:54
Detta blev ju lite intressant kan jag tycka :)

Jag funderar på att göra en customfitting i vår för att få veta mitt "ultimata" järnset. Jag tänkte göra customfittingen antingen på några av ställena runt Stockholm som erbjuder det eller så på Frösåker. Men något som slagit mig de sista dagarna är att det kanske kan vara en god idé att boka tid för en lektion innan själva fittingen? Dels för att få tips på om det är något jag borde justera och dels för att ge personen som ska göra fittingen en chans att se min sving samt bollträff, längd mm (kort min data) för att kunna skapa så bra förutsättningar som möjligt till fittingen.

Vad tror ni om detta? Är det en god tanke eller behövs det mycket mer än en lektion innan?
Det är inte helt ovanligt om du går till en golftränare som gör fittingen att det även blir lite av en lektion, det är ju trots allt med det vi jobbar. Ingen hel lektion men något tips här och där som kan hjälpa dig att prestera bättre. Om du inte har planer på att ta flera lektioner/utveckla svingen så ser jag ingen anledning att ta lektioner innan du gör din fitting (om du inte redan gör det).
instämmer helt med max. Gör fittingen först och ös sedan på med lektioner för då har ni ett set att jobba med istället för att du byter mitt i ändringarna. Man kan alltid justera tex lie eller liknande senare.
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

MaxP skrev: 09 jan 2019, 07:38
e-Fredde skrev: 08 jan 2019, 14:54
Detta blev ju lite intressant kan jag tycka :)

Jag funderar på att göra en customfitting i vår för att få veta mitt "ultimata" järnset. Jag tänkte göra customfittingen antingen på några av ställena runt Stockholm som erbjuder det eller så på Frösåker. Men något som slagit mig de sista dagarna är att det kanske kan vara en god idé att boka tid för en lektion innan själva fittingen? Dels för att få tips på om det är något jag borde justera och dels för att ge personen som ska göra fittingen en chans att se min sving samt bollträff, längd mm (kort min data) för att kunna skapa så bra förutsättningar som möjligt till fittingen.

Vad tror ni om detta? Är det en god tanke eller behövs det mycket mer än en lektion innan?
Det är inte helt ovanligt om du går till en golftränare som gör fittingen att det även blir lite av en lektion, det är ju trots allt med det vi jobbar. Ingen hel lektion men något tips här och där som kan hjälpa dig att prestera bättre. Om du inte har planer på att ta flera lektioner/utveckla svingen så ser jag ingen anledning att ta lektioner innan du gör din fitting (om du inte redan gör det).
instämmer helt med max. Gör fittingen först och ös sedan på med lektioner för då har ni ett set att jobba med istället för att du byter mitt i ändringarna. Man kan alltid justera tex lie eller liknande senare.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Svårt att uttrycka det här i ord men slutklämmen är väl att det är skillnad på en anpassning av klubbor och en riktig professionell custom fitting.
Tyvärr stannar det inte där utan de viktigaste bitarna är den tekniska förståelsen för hur olika spec. på klubbor påverkar spelarens förmåga att svinga. Naturligtvis bör man då även kunna identifiera vad det är som är sunt i den sving spelaren har.

Alla kan titta på siffror och välja olika skaft, men det skaft som generar bäst prestanda är sällan det bästa för spelaren. Allt är inte klubbhastighet för då skulle vi alla spela 40g L-flex och damvikt på klubbhuvuden. Det är inte bollhastighet/klubbhastighet heller (läs, smash factor) för då skulle vi ha samma L-flex tippat med viktade huvud.

Det finns kriterier för varje svingfel och olika sätt att bygga bort dessa över tid. Att anpassa ett järnset är en konstart som oftast inte innebär en omedelbar förbättring av spelarens score.

Egon
Skriv svar