Järnset för singelhandicapare?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Theobillberg
Inlägg: 39
Blev medlem: 21 jan 2018, 18:16

Hejsan, jag spelar för tillfället på ca 5 i hcp och tänkte uppdatera från mina nuvarande spelförlåtande stora cavitybacks men vet inte riktigt vad jag ska gå till. Har inte tänkt mig att byta till full ut blad men lite finare smidda järn iallafall. Letar efter några i stil med Titleist AP2 i frågan om hur förlåtande de ska vara. Kikade lite på Mizuno JPX 900 tour och forged.

Min fråga är vilka järn ni tror skulle passa mig bäst ifrån mizuno? Liknande AP2. Är det JPX 900 forged eller?

Andra förslag på passande järn välkomnas också.

Vad spelar ni singelhandicapare där ute med för järn?
Theo Billberg, Dormy
Nynäshamns GK
HCP: 4,7
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Theobillberg skrev:Hejsan, jag spelar för tillfället på ca 5 i hcp och tänkte uppdatera från mina nuvarande spelförlåtande stora cavitybacks men vet inte riktigt vad jag ska gå till. Har inte tänkt mig att byta till full ut blad men lite finare smidda järn iallafall. Letar efter några i stil med Titleist AP2 i frågan om hur förlåtande de ska vara. Kikade lite på Mizuno JPX 900 tour och forged.

Min fråga är vilka järn ni tror skulle passa mig bäst ifrån mizuno? Liknande AP2. Är det JPX 900 forged eller?

Andra förslag på passande järn välkomnas också.

Vad spelar ni singelhandicapare där ute med för järn?
Om du är singel eller 20 hcp spelar ingen roll för ingen kommer kunna säga vad som passar dig bäst bara baserat på hcp.
Ingen vet om du är grym ballstriker och ”dålig” puttare eller tvärtom osv.

När jag hade runt 15 i hcp kunde jag slå fantastiska slag med Wilson 100 blad, bättre än mina Callaway Apex jag hade då (tack gode Gud att dom är borta nu).


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

stevvee skrev:
Theobillberg skrev:Hejsan, jag spelar för tillfället på ca 5 i hcp och tänkte uppdatera från mina nuvarande spelförlåtande stora cavitybacks men vet inte riktigt vad jag ska gå till. Har inte tänkt mig att byta till full ut blad men lite finare smidda järn iallafall. Letar efter några i stil med Titleist AP2 i frågan om hur förlåtande de ska vara. Kikade lite på Mizuno JPX 900 tour och forged.

Min fråga är vilka järn ni tror skulle passa mig bäst ifrån mizuno? Liknande AP2. Är det JPX 900 forged eller?

Andra förslag på passande järn välkomnas också.

Vad spelar ni singelhandicapare där ute med för järn?
Om du är singel eller 20 hcp spelar ingen roll för ingen kommer kunna säga vad som passar dig bäst bara baserat på hcp.
Ingen vet om du är grym ballstriker och ”dålig” puttare eller tvärtom osv.

När jag hade runt 15 i hcp kunde jag slå fantastiska slag med Wilson 100 blad, bättre än mina Callaway Apex jag hade då (tack gode Gud att dom är borta nu).


Skickat från min iPhone med Tapatalk
+1 på detta, jag har spelat smidda cavity backs send jag var liten och har trivts bra med det hela tiden. Det har å andra sidan tvingat mig till att vara en rätt hygglig ball striker. Ser dock ingen större vits med att gå till blad mer än kanske på j9-P.

Sent from my ONEPLUS A6013 using Svensktgolfforum mobile app

WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

stevvee skrev: 02 mar 2019, 17:23
Theobillberg skrev:Hejsan, jag spelar för tillfället på ca 5 i hcp och tänkte uppdatera från mina nuvarande spelförlåtande stora cavitybacks men vet inte riktigt vad jag ska gå till. Har inte tänkt mig att byta till full ut blad men lite finare smidda järn iallafall. Letar efter några i stil med Titleist AP2 i frågan om hur förlåtande de ska vara. Kikade lite på Mizuno JPX 900 tour och forged.

Min fråga är vilka järn ni tror skulle passa mig bäst ifrån mizuno? Liknande AP2. Är det JPX 900 forged eller?

Andra förslag på passande järn välkomnas också.

Vad spelar ni singelhandicapare där ute med för järn?
Om du är singel eller 20 hcp spelar ingen roll för ingen kommer kunna säga vad som passar dig bäst bara baserat på hcp.
Ingen vet om du är grym ballstriker och ”dålig” puttare eller tvärtom osv.

När jag hade runt 15 i hcp kunde jag slå fantastiska slag med Wilson 100 blad, bättre än mina Callaway Apex jag hade då (tack gode Gud att dom är borta nu).


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag håller med även jag.
Theobillberg
Inlägg: 39
Blev medlem: 21 jan 2018, 18:16

Tackar för svaren.

Har någon provat eller har några tankar eller erfarenheter från Mizuno MP-5?
Kikar på dom för tillfället och de ser fantastiska ut men hur är de att spela med?
Theo Billberg, Dormy
Nynäshamns GK
HCP: 4,7
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Theobillberg skrev: 03 mar 2019, 21:46 Tackar för svaren.

Har någon provat eller har några tankar eller erfarenheter från Mizuno MP-5?
Kikar på dom för tillfället och de ser fantastiska ut men hur är de att spela med?
Vet inte om jag provat exakt MP-5 men tycker Mizuno har generellt sköna klubbor med bra feedback. Har du någon dormy i närheten kan du ju enkelt stå och prova olika märken där för att jämföra.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Jag lirar JPX 900 Tour och Forged. De har ersatts av 919-serien.
Gillar dem skarpt för den sköna bollträffen och för att de är lite mer förlåtande än bladklubborna jag hade innan.

Vill du ha lite mer bladliknande klubbor kan MP18 SC vara ett bra alternativ:
http://www.svenskgolf.se/artiklar/artik ... a-jarnset/
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Varför inte just AP2?
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
tomesk
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 mar 2019, 08:06

Theobillberg skrev:Hejsan, jag spelar för tillfället på ca 5 i hcp och tänkte uppdatera från mina nuvarande spelförlåtande stora cavitybacks men vet inte riktigt vad jag ska gå till. Har inte tänkt mig att byta till full ut blad men lite finare smidda järn iallafall. Letar efter några i stil med Titleist AP2 i frågan om hur förlåtande de ska vara. Kikade lite på Mizuno JPX 900 tour och forged.

Min fråga är vilka järn ni tror skulle passa mig bäst ifrån mizuno? Liknande AP2. Är det JPX 900 forged eller?

Andra förslag på passande järn välkomnas också.

Vad spelar ni singelhandicapare där ute med för järn?
Jag spelar med Mizuno MP5 p-i3, fantastisk känsla vid rena träffar Bild, men även mindre bra träffar ger bra resultat, dvs en viss förlåtande effektBild🏌️‍♂️.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
oscar.svensson
Inlägg: 1
Blev medlem: 06 apr 2018, 16:14
Kontakt:

Hejsan!
Ny gubbe på forumet här.. :) :) :)

Jag ligger någonstans mellan 7 och 8 i hcp och har precis uppdaterat bagen med Mizuno jpx 825 pro. Upplever den snarlik med jpx 900 forged. Har man hygglig koll på grejerna är dessa stickor fantastiska!

Driver: Mizuno JPX EZ 2016 X-stiff Fujikura
Spoon: Mizuno JPEX EZ 2018 stiff Fujikura
Utility: Zrixon Zu65 Mitsubishi Rayon stiff
Järn: Mizuno JPX 825 PRO 4-p
Wedgar: M golf 49,54,59
Putter: Wilson 8802
Skriv svar