Skottlands skärgård

Recensera eller fråga om tips...
Nichlas
Inlägg: 7
Blev medlem: 07 apr 2018, 14:52

Hej!

Vi ska semestra i skärgården på Skottlands västkust i sommar.

Någon som spelat några bra banor ute på öarna eller längs västkusten?
Curiousmind
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 feb 2019, 11:47

Hej, jag är ny på forumet.

Jag spelade för 1,5 år sedan några av banorna som ligger på öarna, bla Machrie på Islay. Machrihanish och Machrihanish Dunes i närheten av Cambeltown samt Shiskine som ligger på Isle of Arran. Den banan som stod ut mest för mig var Machrihanish som är en riktig klassiker med många roliga hål. Jag gillar ju banor som är lite ”old and quirky”. Om du även är i området runt Troon/Irvine så finns det där några riktigt bra banor vid sidan av de mest kända tex Western Gailes, Gailes Links, och Irvine.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Nichlas
Inlägg: 7
Blev medlem: 07 apr 2018, 14:52

Spännande!
Vi kommer absolut besöka Islay så den får vi prova. Tror även de andra ligger inom räckhåll.
Kombinationen golfbanor och whisky destillerier går ju bra ihop i de trakterna.
Vi kommer utgå från Ardrossan 15min från Irvine så kanske det blir en tur även på fastlandet.

Hur är dessa banor för en nybörjare (26hcp)?
Var det några begränsningar för att spela där, Hcp gränser eller så?



Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Curiousmind
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 feb 2019, 11:47

Jodå, finns en del riktigt bra whiskey destillerier på öarna :-).

Bäst att kolla upp med banorna vilket hcp krav som gäller. En del, framförallt Open banor, har ofta krav på lite bättre hcp. De flesta banor har info på sina webbsidor och där kan man även boka starttid. Gör detta i god tid innan ni åker då många av de populäraste banorna bokas upp hårt speciellt i högsäsong.

Golfatmosfären och banorna är en stor njutning i Skottland. Finns så många fler dimensioner i spelet och vädret är ombytligt (läs ta med regnställ och varmare kläder). Du kommer ha riktigt kul även som nybörjare, men var beredd på att du kommer scora högre än i Sverige.

Lycka till!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Nichlas
Inlägg: 7
Blev medlem: 07 apr 2018, 14:52

Jepp, regnstället ska med.

Åker över i början på april på en weekend. Tänkte ta med klubborna och se om det kan bli nån runda då. Nån som vet om pay and play är vanligt?
Dottern är inte nere på hcp 36 än....


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Nichlas
Inlägg: 7
Blev medlem: 07 apr 2018, 14:52

Löste sig själv. Flesta mindre banorna var juniorer under 11år välkomna att spela gratis :-)

Hittade en bok på ämnet golf på öarna också om någon annan tänker göra samma sak. ”Golf on the rocks” 18 banor på öarna i Skottland. Inte några Championship banor kanske men häftig natur!


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Underbart inspirerande tråd!
Jag postar den på facebook också så får vi se om vi hittar några fler golf-galningar som kan bidra med input.
Skriv svar