Rondtider

Här snackar vi allmänt om golf...
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

JohanAdministratör skrev:Jag vill att vi inför ett enklare och tydligare sätt att visualisera banors svårighetsgrad. En nybörjare eller lite sämre golfare går ju glatt ut på riktigt svåra banor idag och det tar tid då.
Tänk motsvarigheten i skidbacken, inte skulle en nybörjare börja med 4-5 timmars åkning i Väggen som är en svart pist? Men i golf så tar vi glatt med mindre duktiga spelare ut på banor som är riktigt tuffa.
Klassificera banorna svart, röd, grön och blå. Då kommer det börja flyta på bättre och vi får lägre rondtider.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Kommer inte hjälpa, precis som i skidbacken där det finns dom som åker svart fast dom inte skall kommer det även finnas golfare som spelar bro hof från vit som inte skall det.

Jag personligen tror man måste vara tydlig mot alla spelare och informera vart flaskhalsarna på banan är. Med en större förståelse tror jag även spelarna kommer kunna planera bättre.
Sen tycker jag man skall införa en del i gröntkort utbildningen som tar hand om just hur man släpper igenom och blir igenom släppt för det känns som få har den hjärnan idag (sen skulle alla golfare som redan har kort också få genomföra den kursen på nätet).

För just förståelse för hur man släpper igenom finns inte idag hos dom flesta precis som att spelarna inte kan planera sitt slag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Harry skrev: 03 mar 2019, 19:30 Nu när jag ändå har gnällt lite i denna tråd kan jag lika gärna fortsätta.

Bort med fikapausen efter 9 hål. Väljer man att fika och det kommer en boll bakom förlorar man sin plats på banan och får gå av. Alldeles för ofta är det så här..

boll 1 (4-manna boll) stannar och fikar 10 min och väntar in bollen bakom för att kolla om dom vill gå igenom.
Boll 2 (3-manna boll) kommer ikapp men ska även dom ta en fika och släpps därför inte igenom.
Boll 3 (2-manna) kommer till fikabordet och vill absolut inte fika utan spela på. I och med att boll 1 stannade kvar för att kolla om boll 2 ville bli igenom släppta har boll 1 precis slagit ut på hål 10.
Boll 2 ser därför att boll 1 inte kommit långt alls och anser därför att dom behåller sin plats på banan då dom kommer hinna fram till 10ans utslag i tid för att slå ut när tillfälle ges.

Detta resulterar i att boll 3 som inte ville fika får ett uppehåll efter 9 hål på ca 20-25 minuter.

Extra irriterande när detta händer på klubbtävlingar.

Man fikar helt enkelt i farten, fyller på vatten och går till 10ans tee med bullen i näven.
Fika är ju en stor inkomstkälla för klubben eller den som arrenderar restaurangen så det kommer alltid att vara en flaskhals och finnas kvar.
Däremot borde man kunna styra upp det med en obligatorisk 10 min paus eller någon annan lösning så att situationen med bollar som ska gå om inte uppstår.

Personligen har jag svårt för tvåbollar generellt som i alla lägen förväntar sig att bli genomsläppta. Bättre om klubbarna trycker ihop "startfältet" till fyrbollar så fler kommer ut. Gillar man inte att spela med andra så har man valt fel sport eller bör hålla sig till kvällar.
Niklas
Inlägg: 1095
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Sandstream skrev: 04 mar 2019, 12:19
Harry skrev: 03 mar 2019, 19:30 Nu när jag ändå har gnällt lite i denna tråd kan jag lika gärna fortsätta.

Bort med fikapausen efter 9 hål. Väljer man att fika och det kommer en boll bakom förlorar man sin plats på banan och får gå av. Alldeles för ofta är det så här..

boll 1 (4-manna boll) stannar och fikar 10 min och väntar in bollen bakom för att kolla om dom vill gå igenom.
Boll 2 (3-manna boll) kommer ikapp men ska även dom ta en fika och släpps därför inte igenom.
Boll 3 (2-manna) kommer till fikabordet och vill absolut inte fika utan spela på. I och med att boll 1 stannade kvar för att kolla om boll 2 ville bli igenom släppta har boll 1 precis slagit ut på hål 10.
Boll 2 ser därför att boll 1 inte kommit långt alls och anser därför att dom behåller sin plats på banan då dom kommer hinna fram till 10ans utslag i tid för att slå ut när tillfälle ges.

Detta resulterar i att boll 3 som inte ville fika får ett uppehåll efter 9 hål på ca 20-25 minuter.

Extra irriterande när detta händer på klubbtävlingar.

Man fikar helt enkelt i farten, fyller på vatten och går till 10ans tee med bullen i näven.
Fika är ju en stor inkomstkälla för klubben eller den som arrenderar restaurangen så det kommer alltid att vara en flaskhals och finnas kvar.
Däremot borde man kunna styra upp det med en obligatorisk 10 min paus eller någon annan lösning så att situationen med bollar som ska gå om inte uppstår.

Personligen har jag svårt för tvåbollar generellt som i alla lägen förväntar sig att bli genomsläppta. Bättre om klubbarna trycker ihop "startfältet" till fyrbollar så fler kommer ut. Gillar man inte att spela med andra så har man valt fel sport eller bör hålla sig till kvällar.
Eller spela Bro-Bålsta som endast tillåter 2-bollar helgmornar innan en viss tid. Då ska det visst gå undan ordentligt av vad jag hört.
Hcp: ~12
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Sandstream skrev: 04 mar 2019, 12:19
Harry skrev: 03 mar 2019, 19:30 Nu när jag ändå har gnällt lite i denna tråd kan jag lika gärna fortsätta.

Bort med fikapausen efter 9 hål. Väljer man att fika och det kommer en boll bakom förlorar man sin plats på banan och får gå av. Alldeles för ofta är det så här..

boll 1 (4-manna boll) stannar och fikar 10 min och väntar in bollen bakom för att kolla om dom vill gå igenom.
Boll 2 (3-manna boll) kommer ikapp men ska även dom ta en fika och släpps därför inte igenom.
Boll 3 (2-manna) kommer till fikabordet och vill absolut inte fika utan spela på. I och med att boll 1 stannade kvar för att kolla om boll 2 ville bli igenom släppta har boll 1 precis slagit ut på hål 10.
Boll 2 ser därför att boll 1 inte kommit långt alls och anser därför att dom behåller sin plats på banan då dom kommer hinna fram till 10ans utslag i tid för att slå ut när tillfälle ges.

Detta resulterar i att boll 3 som inte ville fika får ett uppehåll efter 9 hål på ca 20-25 minuter.

Extra irriterande när detta händer på klubbtävlingar.

Man fikar helt enkelt i farten, fyller på vatten och går till 10ans tee med bullen i näven.
Fika är ju en stor inkomstkälla för klubben eller den som arrenderar restaurangen så det kommer alltid att vara en flaskhals och finnas kvar.
Däremot borde man kunna styra upp det med en obligatorisk 10 min paus eller någon annan lösning så att situationen med bollar som ska gå om inte uppstår.

Personligen har jag svårt för tvåbollar generellt som i alla lägen förväntar sig att bli genomsläppta. Bättre om klubbarna trycker ihop "startfältet" till fyrbollar så fler kommer ut. Gillar man inte att spela med andra så har man valt fel sport eller bör hålla sig till kvällar.
Varit på klubbar som har obligatorisk fika 10 min och det funkar inte heller.

Personligen skiter jag i bollens storlek, går bollen bakom betydligt fortare och det finns möjlighet för dom att sticka iväg så tycker jag dom skall få göra det. Och jag vill bli lika bemöt. Varför jag struntar i storleken på bollen är för att jag både spelat i 2 boll som blivit omkörd utav 4 boll samt varit i 4 boll som kör om 2 boll.
Men är det tjockt på banan är det bara att ställa sig i kön och spela men säg att det är 2 bollar framför sen fritt och bollen bakom kom ikapp snabbt ja men låt dom gå.

Släppa igenom tar inte så mycket tid om man vet hur man skall göra det smidigt! Och planerar man det riktigt bra kommer man knappt märka släppet.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Sandstream skrev: 04 mar 2019, 12:19
Harry skrev: 03 mar 2019, 19:30 Nu när jag ändå har gnällt lite i denna tråd kan jag lika gärna fortsätta.

Bort med fikapausen efter 9 hål. Väljer man att fika och det kommer en boll bakom förlorar man sin plats på banan och får gå av. Alldeles för ofta är det så här..

boll 1 (4-manna boll) stannar och fikar 10 min och väntar in bollen bakom för att kolla om dom vill gå igenom.
Boll 2 (3-manna boll) kommer ikapp men ska även dom ta en fika och släpps därför inte igenom.
Boll 3 (2-manna) kommer till fikabordet och vill absolut inte fika utan spela på. I och med att boll 1 stannade kvar för att kolla om boll 2 ville bli igenom släppta har boll 1 precis slagit ut på hål 10.
Boll 2 ser därför att boll 1 inte kommit långt alls och anser därför att dom behåller sin plats på banan då dom kommer hinna fram till 10ans utslag i tid för att slå ut när tillfälle ges.

Detta resulterar i att boll 3 som inte ville fika får ett uppehåll efter 9 hål på ca 20-25 minuter.

Extra irriterande när detta händer på klubbtävlingar.

Man fikar helt enkelt i farten, fyller på vatten och går till 10ans tee med bullen i näven.
Fika är ju en stor inkomstkälla för klubben eller den som arrenderar restaurangen så det kommer alltid att vara en flaskhals och finnas kvar.
Däremot borde man kunna styra upp det med en obligatorisk 10 min paus eller någon annan lösning så att situationen med bollar som ska gå om inte uppstår.

Personligen har jag svårt för tvåbollar generellt som i alla lägen förväntar sig att bli genomsläppta. Bättre om klubbarna trycker ihop "startfältet" till fyrbollar så fler kommer ut. Gillar man inte att spela med andra så har man valt fel sport eller bör hålla sig till kvällar.

Håller inte med. Jag gillar att spela själv med mina polare som håller samma tempo/spelnivå som mig. Jag är inte speciellt sugen att spendera 4-5h med helt okända som kan förpesta hela rundan. Dom flesta är trevliga men inte värt risken.

Det är ju bara inom golfen man förväntas kunna lägga 4-5h med helt okända. Jämför med att man bokar ett bord på restaurang för 2 personer och när ni kommer dit får ni reda på att eran tid för att få bordet är flyttat 20min och ni kommer få sällskap av 2 andra runt bordet. Tror dom flesta aldrig hade accepterat det.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

stevvee skrev: 04 mar 2019, 13:38Varit på klubbar som har obligatorisk fika 10 min och det funkar inte heller.

Personligen skiter jag i bollens storlek, går bollen bakom betydligt fortare och det finns möjlighet för dom att sticka iväg så tycker jag dom skall få göra det. Och jag vill bli lika bemöt. Varför jag struntar i storleken på bollen är för att jag både spelat i 2 boll som blivit omkörd utav 4 boll samt varit i 4 boll som kör om 2 boll.
Men är det tjockt på banan är det bara att ställa sig i kön och spela men säg att det är 2 bollar framför sen fritt och bollen bakom kom ikapp snabbt ja men låt dom gå.

Släppa igenom tar inte så mycket tid om man vet hur man skall göra det smidigt! Och planerar man det riktigt bra kommer man knappt märka släppet.
Den enstaka tvåbollen är inget större problem. Problemet som jag irriterar mig på är när man själv går i en fyrboll och har en eller flera bollar framför sig och det kommer flera tvåbollar bakom som förväntar sig att bli genomsläppta. Om de istället gick ihop i fyrbollar skulle ingen ha problem.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Harry skrev: 04 mar 2019, 13:59Håller inte med. Jag gillar att spela själv med mina polare som håller samma tempo/spelnivå som mig. Jag är inte speciellt sugen att spendera 4-5h med helt okända som kan förpesta hela rundan. Dom flesta är trevliga men inte värt risken.

Det är ju bara inom golfen man förväntas kunna lägga 4-5h med helt okända. Jämför med att man bokar ett bord på restaurang för 2 personer och när ni kommer dit får ni reda på att eran tid för att få bordet är flyttat 20min och ni kommer få sällskap av 2 andra runt bordet. Tror dom flesta aldrig hade accepterat det.
Du ska självklart spela med dem du gillar och trivs med men då är det nog som sagt bäst att spela på kvällar eller tidiga morgnar.

Har spelat med alla möjliga olika människor men har än i dag inte stött på en enda golfare som varit otrevlig eller som förstört min runda. Då har jag spelat med allt från plushandikappare till nybörjare. Mycket handlar om att vara ödmjuk och fokusera på sitt eget spel.

Jämförelsen med restaurangen haltar lite då jag tycker det är mer intimt. Jämför med en välbesökt lunchrestaurang istället. Där blir det svårt att få sitta själv och det är bara att acceptera.
Användarens profilbild
KENO
Inlägg: 61
Blev medlem: 05 mar 2019, 10:41

SÅ här ligger det till angående orsaker till "långsamt" spel;

För det första så är det ett mycket begränsat antal banor som har definierat vad som är den förväntade rond-tiden från tid till annan på sin bana.
Denna förväntade rond-tid beror i sin tur på antalet bokade tider, väder o vind, banans skick (t.ex. om det kräver lägesförbättring) tid på säsong, antalet medlemmar v gäster (i form av att aldrig ha spelat banan) osv osv. Till detta kommer sånt som också ligger utanför klubbens förmåga att bedöma dvs hur olika bollar ute på banan beter sig "just denna dag" dvs släpper all igenom, spelar alla dem som ska sänka sig, bra eller uselt just idag hur många (som inte borde) spelar back tee idag eller likn. fel tee osv osv.

Allt detta kan BARA klubben hålla koll på men inte ni som i övrigt "vet allt" om vad som är rätt eller fel rond-tid på just den specifika banan eller en bana i allmänhet. Skillnaden i tid på olika banor skiljer sig förstås också åt bara genom skillnaden i transport-tid mellan hålen, banans svårighetsgrad, hur lätt försvinner en boll i ruffen eller i skogen, ger vattenhindren utrymme för bolletning osv osv.

Alla har förstås rätt att ha förväntningar men att ha förväntningar baserat på brist på allt det som krävs för att göra en väl avvägd bedömning baserad på fakta och erfarenhet och göra en riktig bedömning av förväntat utfall av en rond-tid gentemot att man bara är en krav-maskin gör just att de flesta bara hamnar i kategorin krav-maskiner.

PS
Att någon tycker att den "obligatoriska" fikan på 5 min är det som gör långa rond-tider. Jag kan kanske avslöja att den förlänger ronden med 5 minuter... Det som är felet är inte de 5 minuterna utan att dessa ges utan krav på att INOM 5 min skall den förste slagit ut och är det tomt på hålet man ska slå ut på (om det är möjligt) så skall man slå ut INNAN man börjar fika, den förste som slår ut kan sen gå och fika osv. Har inget problem heller med att om det skulle vara så att det är tomt på detta hål så får man inte fika dvs sätta sig ned utan får ta den on the fly (om det inte finns avstånd till bollen bakom). Kontentan är att det saknas regler kring detta och det gör självklart till att alla dessa krav-maskiner förstås kan säga att dem har rätt till än det ena än det andra...med all rätt.
DS

Short version 2;2009
Citius, Altius, Fortius
Abader
Inlägg: 41
Blev medlem: 04 mar 2019, 18:33

Min uppfattning i frågan om långa rondtider är att största tidstjuven på banan är spelare som inte är redo och att man spelar från fel tee.

När spelare väntar för att kolla på sin medspelare i höjd med medspelarens boll för att efter slaget gå fram till sin boll och då börjar göra sin analys av vilken klubba osv tar ofantliga mängder tid,

Om man istället går fram till sin boll, givetvis inte om det på något sätter någon i fara, väljer klubba gör några svingar och är redo att slå direkt då kommer man öka tempot. Ready golf.

Sen skulle man kunna öka tempot om man spelade från en tee som är mer anpassad för ens slaglängd. Detta problemet tycker jag att man framförallt ser hos äldre män som inte har samma längd som de brukade ha,

Att skylla långsamma rondtider på spelare med högre handicap känns fel för mig, vi vill ju få ut fler golfare på banorna. Det jag fick lära mig när jag började spela var att den med lägst handicap ”tar hand” om resten av bollen och utbildar dem i golfvett.

Jag förstår att fikan efter 9 känns lätt att peka på som tidstjuv och tänker inte argumentera för eller emot den för jag älskar en fika efter 9 ta en korv och ljuga lite om första halvan.




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
KENO
Inlägg: 61
Blev medlem: 05 mar 2019, 10:41

Bild
Abader skrev: 06 mar 2019, 19:21 Min uppfattning i frågan om långa rondtider är att största tidstjuven på banan är spelare som inte är redo och att man spelar från fel tee.

När spelare väntar för att kolla på sin medspelare i höjd med medspelarens boll för att efter slaget gå fram till sin boll och då börjar göra sin analys av vilken klubba osv tar ofantliga mängder tid,

Om man istället går fram till sin boll, givetvis inte om det på något sätter någon i fara, väljer klubba gör några svingar och är redo att slå direkt då kommer man öka tempot. Ready golf.

Sen skulle man kunna öka tempot om man spelade från en tee som är mer anpassad för ens slaglängd. Detta problemet tycker jag att man framförallt ser hos äldre män som inte har samma längd som de brukade ha,

Att skylla långsamma rondtider på spelare med högre handicap känns fel för mig, vi vill ju få ut fler golfare på banorna. Det jag fick lära mig när jag började spela var att den med lägst handicap ”tar hand” om resten av bollen och utbildar dem i golfvett.

Jag förstår att fikan efter 9 känns lätt att peka på som tidstjuv och tänker inte argumentera för eller emot den för jag älskar en fika efter 9 ta en korv och ljuga lite om första halvan.




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Du har helt rätt när man tittar på enskildheter att folk inte är beredda att slå är ett gissel.
Fördelen nu är att man alltid kan hävda att ett nytt mantra t.ex. "det är alltid din tur, var alltid beredd att slå".

Att handicap avgör speltiden är helt fel (med det visar också hur fel de flesta diskussioner kring detta är);
det är antalet slag och tiden för varje slag som avgör d.v.s. enkelt uttryckt exempelvis 80 slag x 20 sekunder 1600 sek dvs ca 27 min. i slag-tid. Detta är bara en hypotetisk beräkning på t.ex. en genomsnittlig slagtid.

Vi kan väl för enkelhetens skull utgå från dessa exempel på den duktige spelaren som spelade på bara 70 slag men utnyttjade sin tid maximalt (vilket tyvärr är allt för vanligt, även på hemmabanan) jämfört med "hackaren", "höghandicapparen" eller den som i detta fall gick 28 över par (på en par 72 utan att slopen är inräknad osv osv) som alltså använt 22 min MINDRE tid på banan till att slå på bollen. I detta fall kan ni se att alla andra i samma boll använde färre min på att få iväg bollen.

Allt annat lika d.v.s. att spelarna går lika fort o.s.v. så hade "proffset" haft hål 17 och 18 (13,3 min/hål i snitt) kvar att spela när "hackaren" var färdig med sin runda...

Slag______Sek./slag_________Sek._________Min
70___________40__________2 800___________47
80___________30__________2 400___________40
90___________20__________1 800___________30
100__________15__________1 500___________25

Omvänt kan man säga att OM den som gick på 70 slag hade velat använda samma totaltid som den som spelat på 100 slag med i snitt 15 sek så hade det bara gett "proffset" en tid på 21,4 sek d.v.s. bara ytterligare 6,4 sek per slag för att uppnå samma totaltid.

Detta tycker jag ganska tydligt visar att det är inte antalet slag som är avgörande utan tid/slag som är det man ska fokusera på.

Som jag skrev tidigare gör en fikapaus på 5 min rundan bara 5 min längre.
Ytterligare en av dessa diskussionspunkter som är irrelevanta om man, som jag, tycker att om fikapausen tog 6 min. så är katastrofen nära och är orsaken till långsamma rundor (möjligtvis ett symptom på vilka som också är långsamma på banan, men fikapausen är inte orsaken till att rundan tog 5 timmar).

Sen tycker jag dock att fikapausen kan regleras och förtydligas, som jag skrev tidigare
Citius, Altius, Fortius
Skriv svar