Svingit Golf - säsongen 2024

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Nu är det bara ca 1,5 månad till säsongen startar (märks inte på vädret dock). Men tänkte ta upp lite tankar om min målsättning inför kommande säsong.
Som ni säkert läst, så har jag tränat en del i simulator, mer bestämt Trackman. Ett väldigt bra verktyg att ha tillgång till under sin träning. Mellan simulator sessionerna
har jag tagit några lektioner hos en pro. Det har varit väldigt givande med ett par extra ögon som ser svingen utifrån och kan tala om vad jag gör för fel.

Har från att varit väldigt inaktiv i rotationen och haft väldigt aktiva händer där jag flippat dom mycket. Det kan direkt härledas till min dåliga rotation i svingen.
Men med massa träning och svingande framför spegeln hemma i vardagsrummet så har jag börjat få ordning på mina händer och aktiverat dom större
musklerna i kroppen som gjort att jag nu roterar mycket bättre. Känner att jag fått en bättre kroppskontroll. Att jag får kroppen att förstå va djag vill göra.

Senast igår på driver lektionen så sa pro:n att mina händer var väldigt mycket mer passiva än vad dom var i början av året.
Även att jag roterar igenom slaget bättre, vilket jag själv också känner. Svingen blir mer följsam och jag känner mig mer avslappnad i svingen.

Mina mål för säsongen då. Förra året var målet att gå ner till 6,0. Så blev det inte. Blev ingen bra säsong. Började på 7,9 och slutade på 11,4.
Jag har även ett framtida mål att bli scratchspelare. Hur äter man en elefant? Jo, i bitar. Lika så är det med mål. För att nå slutmålet så behöver man
sätta upp milstolpar ändes vägen. I år är milstolpen att komma ner på singelhandicapp igen. Då menar jag inte 9,9, utan ner mot 8,5.
Att gå från 11,4 till 8,5 är en sänkning på 2,9. Det är ett realistiskt mål att sätta. Alla sänkningar utöver det är en ren bonus.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

svingit skrev: 06 mar 2019, 11:30 Nu är det bara ca 1,5 månad till säsongen startar (märks inte på vädret dock). Men tänkte ta upp lite tankar om min målsättning inför kommande säsong.
Som ni säkert läst, så har jag tränat en del i simulator, mer bestämt Trackman. Ett väldigt bra verktyg att ha tillgång till under sin träning. Mellan simulator sessionerna
har jag tagit några lektioner hos en pro. Det har varit väldigt givande med ett par extra ögon som ser svingen utifrån och kan tala om vad jag gör för fel.

Har från att varit väldigt inaktiv i rotationen och haft väldigt aktiva händer där jag flippat dom mycket. Det kan direkt härledas till min dåliga rotation i svingen.
Men med massa träning och svingande framför spegeln hemma i vardagsrummet så har jag börjat få ordning på mina händer och aktiverat dom större
musklerna i kroppen som gjort att jag nu roterar mycket bättre. Känner att jag fått en bättre kroppskontroll. Att jag får kroppen att förstå va djag vill göra.

Senast igår på driver lektionen så sa pro:n att mina händer var väldigt mycket mer passiva än vad dom var i början av året.
Även att jag roterar igenom slaget bättre, vilket jag själv också känner. Svingen blir mer följsam och jag känner mig mer avslappnad i svingen.

Mina mål för säsongen då. Förra året var målet att gå ner till 6,0. Så blev det inte. Blev ingen bra säsong. Började på 7,9 och slutade på 11,4.
Jag har även ett framtida mål att bli scratchspelare. Hur äter man en elefant? Jo, i bitar. Lika så är det med mål. För att nå slutmålet så behöver man
sätta upp milstolpar ändes vägen. I år är milstolpen att komma ner på singelhandicapp igen. Då menar jag inte 9,9, utan ner mot 8,5.
Att gå från 11,4 till 8,5 är en sänkning på 2,9. Det är ett realistiskt mål att sätta. Alla sänkningar utöver det är en ren bonus.
Kul att höra om dina mål! Lycka till med utvecklingen.
Ett tips från coachen är att börja nöta närspel så fort du har möjligheten, det är där du kommer kunna spara in många slag.

Av ren nyfikenhet, vad fick dig att tro att det var fel på din driver?
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

MaxP skrev: 06 mar 2019, 15:46 Kul att höra om dina mål! Lycka till med utvecklingen.
Ett tips från coachen är att börja nöta närspel så fort du har möjligheten, det är där du kommer kunna spara in många slag.

Av ren nyfikenhet, vad fick dig att tro att det var fel på din driver?
Att jag började tro att det var fel på drivern var väl mer att den efter kapning inte alls gick som den skulle. Den kändes inte alls så bra att svinga som innan. Valde att sätta på ett lite tjockare grepp pga att jag har midsize på järnen. Var ett Golf Pride MCC +4 efter kapningen. Jag tappade känslan i releasen och händerna blev lite för passiva. Gick tillbaka dagen efter och köpte ett Pure Pro grepp. Greppet är riktigt skänt och det är väldigt klibbigt så händerna inte glider runt. Det blev en helt annan känsla i svingen med det nya greppet. Nu svingade jag friare och händerna hängde med bättre.

Att en sån lite grej som grepp kan orsaka att svingen känns helt fel. Vi vägde drivern och den var på C9 efter jag slängt i en 6 gram vikt. Så slängde på 8 gram blytejp igår kväll. Svingvikten borde nu ligga på D3 igen. Tog några provsvingar utanför på gården och det kändes riktigt bra. Jag kände huvudet än bättre genom svingen.

Får se på fredag, då jag har en timme inbokat i Trackman. Brukar köra en del slag med PW:n för att träna på det där med att rotera och hålla händerna mer passiva. Hitta den där rätta känslan.

Närspel kommer jag lägga ner mer tid på i år. Både wedgeslagen och puttningen. Brukar stå på rangen och sikta på greenerna dom har där när jag slår wedgar.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Tänk vad små förändringar som att ställa sig mindre brett mellan fötterna och tårna pekandes mot siktlinjen så man får en mer upprätt uppställning samt höjde jag händerna lite för att få bladet mer flat.
Förändringarna resulterade i ett mer rakt svingspår. Har aldrig kunnat slå utifrån och in med järnen tidigare. Nu kan jag komma så mycket som 2,5 grad utifrån och in. Helt fantastiskt.

Bladkontroll är något jag tränar på. Att inte stänga bladet precis innan impact, utan hålla det genom impact zone.

Nu är det bara ca 1 månad kvar till golfsäsongen börjar här i Uppsalatrakten. Så fort den nya snön smält bort och värmen kommer tillbaka så blir det några rundor på lilla banan. En perfekt bana för att träna inspel då den består av 6 korthål mellan 90-140 meter.

Gillar min nya putter också. Älskar ljudet och känslan vid bollträff. Är som bollen hoppar från bladet och får bra fart.



Detta är meditation för mig. Att bara stå och träna puttar. Att sänka en efter en utan att tänka. Tömmer huvudet på tankar och bara slår till bollen och höra det där underbara ljudet och den där mjuka känslan när bollen lämnar bladet.

Järn 8
Bild

Bild

Järn 9
Bild

Bild
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

svingit skrev: 10 mar 2019, 23:23 Tänk vad små förändringar som att ställa sig mindre brett mellan fötterna och tårna pekandes mot siktlinjen så man får en mer upprätt uppställning samt höjde jag händerna lite för att få bladet mer flat.
Förändringarna resulterade i ett mer rakt svingspår. Har aldrig kunnat slå utifrån och in med järnen tidigare. Nu kan jag komma så mycket som 2,5 grad utifrån och in. Helt fantastiskt.

Bladkontroll är något jag tränar på. Att inte stänga bladet precis innan impact, utan hålla det genom impact zone.

Nu är det bara ca 1 månad kvar till golfsäsongen börjar här i Uppsalatrakten. Så fort den nya snön smält bort och värmen kommer tillbaka så blir det några rundor på lilla banan. En perfekt bana för att träna inspel då den består av 6 korthål mellan 90-140 meter.

Gillar min nya putter också. Älskar ljudet och känslan vid bollträff. Är som bollen hoppar från bladet och får bra fart.



Detta är meditation för mig. Att bara stå och träna puttar. Att sänka en efter en utan att tänka. Tömmer huvudet på tankar och bara slår till bollen och höra det där underbara ljudet och den där mjuka känslan när bollen lämnar bladet.

Järn 8
Bild

Bild

Järn 9
Bild

Bild
Vart slår du i trackman ?
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

stevvee skrev: 11 mar 2019, 09:28 Vart slår du i trackman ?
Hos den lokala golfbutiken i stan.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Jag testar The A Swing av David Leadbetter. Eller ja, försöker så gått jag kan iaf. Men tycker om takeaway:en där jag får klubban väldigt utanför händerna.
Dessutom så kändes swingen mycket mer lätt och ledig. Blev ett bättre flyt genom hela svingrörelsen.

WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

svingit skrev: 13 mar 2019, 16:15 Jag testar The A Swing av David Leadbetter. Eller ja, försöker så gått jag kan iaf. Men tycker om takeaway:en där jag får klubban väldigt utanför händerna.
Dessutom så kändes swingen mycket mer lätt och ledig. Blev ett bättre flyt genom hela svingrörelsen.

A Swing funkar väldigt bra för rätt golfare. Ett tips till dig baserat på videon du skickar med är att inte sätta handlederna så mycket/lyfta klubban med handlederna så mycket. Även om det är en del av svingen så blir det för mycket får du ofta stora problem att kontrollera bladet alls.
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

MaxP skrev:
svingit skrev: 13 mar 2019, 16:15 Jag testar The A Swing av David Leadbetter. Eller ja, försöker så gått jag kan iaf. Men tycker om takeaway:en där jag får klubban väldigt utanför händerna.
Dessutom så kändes swingen mycket mer lätt och ledig. Blev ett bättre flyt genom hela svingrörelsen.

A Swing funkar väldigt bra för rätt golfare. Ett tips till dig baserat på videon du skickar med är att inte sätta handlederna så mycket/lyfta klubban med handlederna så mycket. Även om det är en del av svingen så blir det för mycket får du ofta stora problem att kontrollera bladet alls.

Vad menar du med sätta handlederna och ta klubban för högt? Tycker jag har klubban väldigt lågt mot vad jag brukar ha. Min vanliga sving som jag annars har så lyfter jag klubban högre den pekar mer upp i himlen (handlederna är mer stela och det ser ut mer som en halv sving). Om det är det du menar med att sätta handlederna som på videon, där jag böjer dom mer. Händerna blev rörligare när jag satte klubban mer i fingrarna än i handen.

Med nuvarande sving har jag gått från väldigt mycket inifrån spår till mer rakt spår som ligger på 2 till -2,5 oftast kring 1 till -0,5.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

svingit skrev: 13 mar 2019, 17:22
Vad menar du med sätta handlederna och ta klubban för högt? Tycker jag har klubban väldigt lågt mot vad jag brukar ha. Min vanliga sving som jag annars har så lyfter jag klubban högre den pekar mer upp i himlen (handlederna är mer stela och det ser ut mer som en halv sving). Om det är det du menar med att sätta handlederna som på videon, där jag böjer dom mer. Händerna blev rörligare när jag satte klubban mer i fingrarna än i handen.

Med nuvarande sving har jag gått från väldigt mycket inifrån spår till mer rakt spår som ligger på 2 till -2,5 oftast kring 1 till -0,5.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag sa inget om höjden på klubban utan det jag menar är den vertikala sättningen (rörelsen uppåt av klubban med hjälp av handlederna) eller det jag kallar radial deviation. Det kan vara en synvilla i kombination med den stora extensionen som Leadbetter vill ha. A swing gör mycket positivt med svingspåret men bladkontrollen kan många gånger glömmas bort.
Skriv svar