Nya reglerna

Här snackar vi golfregler...
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

Vad tror vi? Blir det bra eller....

Mest tveksam blir jag till droppning från knähöjd- tycker man kunde placerat bollen inom en klubblängd från definierad plats.

har inte sett något om flagga i vid puttning på green.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Vi har diskuterar det i en annan tråd, minns inte vilken.

Att flaggan får sitta i när man puttar finns kvar.

Att droppa från knähöjd är en riktigt skrivbordsprodukt. Försök att göra det med raka ben får du se.
Fattar inte vad problemet var med axelhöjd?

Att man får grunda klubban i hinder är som upplagt för fusk.

Att man bara får leta boll i 3 minuter är dock positivt.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Ok, efter att ha fått se de första bilderna från PGA Tourens första tävling 2019 så börjar jag undra hur de har tänkt gällande #1 - droppen från knä. #2 - grundandet av klubba i bunker. Jag gillar Sandstreams ord "skrivbordsprodukt" för det funkar (tycker jag) bara mysko ute i verkligheten.

Jag står fundersam till om det faktiskt kommer att hjälpa oss skynda på några rundor (bortsett från 3min och möjligheten till specialdropp vid sällskapsspel).
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev: 06 jan 2019, 15:35 Ok, efter att ha fått se de första bilderna från PGA Tourens första tävling 2019 så börjar jag undra hur de har tänkt gällande #1 - droppen från knä. #2 - grundandet av klubba i bunker. Jag gillar Sandstreams ord "skrivbordsprodukt" för det funkar (tycker jag) bara mysko ute i verkligheten.

Jag står fundersam till om det faktiskt kommer att hjälpa oss skynda på några rundor (bortsett från 3min och möjligheten till specialdropp vid sällskapsspel).
Som jag förstår det är tanken med dropp från knähöjd att bollen inte ska ha möjlighet att rulla lika långt som tidigare.

Angående bunkern så får man inte grunda klubban. Verkar råda en massa missförstånd om den regeln.
Det här är en bra och kort sammanfattning:
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Man får nudda sanden så länge man inte gör det med flit för att testa underlaget, jag gissar på att vi kommer få se ganska mycket "fullständigt oskuldsfulla" touchar både här och där i bunkern.

Knädroppen bävar jag inför, obekvämt och fult. Kunde man inte sagt dropp med armen rakt ned istället? Orkar inte leta själv, men står det att benet måste vara vertikalt vid dropp?
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Enannantanke skrev: 11 jan 2019, 07:58 Man får nudda sanden så länge man inte gör det med flit för att testa underlaget, jag gissar på att vi kommer få se ganska mycket "fullständigt oskuldsfulla" touchar både här och där i bunkern.

Knädroppen bävar jag inför, obekvämt och fult. Kunde man inte sagt dropp med armen rakt ned istället? Orkar inte leta själv, men står det att benet måste vara vertikalt vid dropp?
Nej, man får inte nudda sanden framför eller bakom bollen i bunkern.

Bollen ska droppas från din knähöjd när du står rakt. Du kan sitta på knä och droppa men det ska ändå göras från den nämnda höjden.
För mig blir det lite ovanför knähöjd eftersom min arm inte når ner till knät.
Niklas
Inlägg: 1081
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Regeln att drop ska ske från knähöjd är felaktig vilket många av proffsen nu reagerar på. Det borde stå mellan axelhöjd och knähöjd, enbart knähöjd är dumt och onödigt. Jordan Spieth droppade nästan inkorrekt nu på Hawaii. Kanske en tyst protest mot dumheten.

Min fråga är om dessa regler kommer revideras efter att ha provats i verkligheten i något år?
Hcp: ~12
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Niklas skrev: 11 jan 2019, 12:24 Regeln att drop ska ske från knähöjd är felaktig vilket många av proffsen nu reagerar på. Det borde stå mellan axelhöjd och knähöjd, enbart knähöjd är dumt och onödigt. Jordan Spieth droppade nästan inkorrekt nu på Hawaii. Kanske en tyst protest mot dumheten.
Det låter betydlgit mer logiskt för min del att ha möjligheten till ett spann när det gäller droppen. När jag var ute och spelade idag blev det som Sandstream säger att både jag och sambon fick droppa från strax över knäet. Självklart var det för lättnad och inte för hinder eller liknande. :roll:

När det kommer till flaggan ångrar jag mig dock från tidigare kommentarer. Jag gillar det - på långa puttar - OCH om spelarna i bollen är överens. Jag spelade med min sambo idag och vi gjorde likadant båda två och hade den i rakt igenom, säg att hon hade haft den i och jag ur så hade det blivit mer av ett irritationsmoment.
Användarens profilbild
KENO
Inlägg: 61
Blev medlem: 05 mar 2019, 10:41

Sandstream skrev: 23 mar 2018, 09:46 Vi har diskuterar det i en annan tråd, minns inte vilken.

Att flaggan får sitta i när man puttar finns kvar.

Att droppa från knähöjd är en riktigt skrivbordsprodukt. Försök att göra det med raka ben får du se.
Fattar inte vad problemet var med axelhöjd?

Att man får grunda klubban i hinder är som upplagt för fusk.

Att man bara får leta boll i 3 minuter är dock positivt.
http://svensktgolfforum.se/viewtopic.ph ... 3&start=10
Citius, Altius, Fortius
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Sandstream skrev: 11 jan 2019, 10:18
Enannantanke skrev: 11 jan 2019, 07:58 Man får nudda sanden så länge man inte gör det med flit för att testa underlaget, jag gissar på att vi kommer få se ganska mycket "fullständigt oskuldsfulla" touchar både här och där i bunkern.

Knädroppen bävar jag inför, obekvämt och fult. Kunde man inte sagt dropp med armen rakt ned istället? Orkar inte leta själv, men står det att benet måste vara vertikalt vid dropp?
Nej, man får inte nudda sanden framför eller bakom bollen i bunkern.

Bollen ska droppas från din knähöjd när du står rakt. Du kan sitta på knä och droppa men det ska ändå göras från den nämnda höjden.
För mig blir det lite ovanför knähöjd eftersom min arm inte når ner till knät.
Mja nu skrev jag ju inte att man får nudda sanden framför/bakom bollen, man kan ju testa sanden genom att tex råka luta sig mot klubban eller liknande någon annanstans i bunkern. Det är i princip tillåtet.

Ang dropp så kommer du då att bryta mot regeln då? :)
Menar du att du inte kan böja dig mot marken vid höften? Jag är osannolikt stel, men nog kommer man en bra bit förbi knät om man lutar sig framåt?
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Skriv svar