2019 - En Golf Biografi

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Abader
Inlägg: 41
Blev medlem: 04 mar 2019, 18:33

Andra besöket på Årsta golf idag på Lunchen. Har arbetsplatsen oerhört fördelaktigt placerad vilket gör att flera luncher kommer spenderas där.

Körde bara wedge och 58 graders för att hitta avstånden och bollflykt med olika swingar.

Årets projekt i bagen är att byta ut wedgeparken. Innan har jag haft 52-56-60 men kände att jag inte har användning för detta och har gjort valet att gå ner 1 wedge.

Jag har redan bytt ut till en 58 graders och ska denna veckan på ranchen försöka hitta vilken jag troligtvis är i mest behov av men det lutar mot en 54 graders.

Ska köra både onsdag och torsdag också och sedan göra en utvärdering.



Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Abader skrev: 26 mar 2019, 11:56 Andra besöket på Årsta golf idag på Lunchen. Har arbetsplatsen oerhört fördelaktigt placerad vilket gör att flera luncher kommer spenderas där.

Körde bara wedge och 58 graders för att hitta avstånden och bollflykt med olika swingar.

Årets projekt i bagen är att byta ut wedgeparken. Innan har jag haft 52-56-60 men kände att jag inte har användning för detta och har gjort valet att gå ner 1 wedge.

Jag har redan bytt ut till en 58 graders och ska denna veckan på ranchen försöka hitta vilken jag troligtvis är i mest behov av men det lutar mot en 54 graders.

Ska köra både onsdag och torsdag också och sedan göra en utvärdering.



Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Ett tips från coachen är att testa wedgarna på riktigt på gräs och med riktiga bollar för att få en så rättvis bild som möjligt.
Abader
Inlägg: 41
Blev medlem: 04 mar 2019, 18:33

Det låter ju fullt rimligt men golfabstinensen gör det svårt att vänta på att närspelsområderna ska öppna.

Det kittlar ju i händerna!


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Abader skrev: 26 mar 2019, 15:33 Det låter ju fullt rimligt men golfabstinensen gör det svårt att vänta på att närspelsområderna ska öppna.

Det kittlar ju i händerna!


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Full förståelse för det!
Abader
Inlägg: 41
Blev medlem: 04 mar 2019, 18:33

Bild

Samma som igår. Försöka hitta längdkänslan i slagen 100 m och mindre.

Hittar olika mål på ranchen och avgör sedan vilket typ av slag jag ska slå. Halvsving, 3/4 eller hel. Jobbar mycket med att hålla bra tempo och fokuserar på att få en behaglig bollkontakt.

Kanske inte får bästa datan eftersom det är matta och ranchboll som maxp sa i tidigare inlägg.


Men känns fortfarande skönt att hitta vilket tempo som ger någorlunda avstånd.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Abader
Inlägg: 41
Blev medlem: 04 mar 2019, 18:33

Årets första runda avklarad spelade med min sambo som har 1 säsong innanför västen samt 2 kollegor med samma erfarenhet.

Så det var givetvis nervöst att ta sig ut på banan såhär tidigt på säsongen för mina kamrater. Som inte är så rutinerade.

Givetvis hamnar det 4 medelåldersmän bakom oss. Där 3 var schyssta men med 1 rötägg.


På hål 1 när vi står mitt i fairway kommer en boll rullande jag blir irriterad de andra som har fullt upp med sitt märker inget.

Jag väljer att pegga upp bollen i fairway för att markera. Han kommer efteråt och ber om ursäkt det var stark medvind. Förståelse från vår sida inga hard feelings. Alla går vidare.

På hål 2, ett par 3 med vatten som omsluter greenen på högersida samt framför.

Jag noterat att bollen bakom är lite snabbare än oss så vi slår in oss på green och vinkar fram. Min tanke är att de ska slå ut, vi ska putta klart sen går vi upp på tee och slår ut och de kommer ifatt de slår ut dem går förbi.

Dem slår 2 i vattnet vi väljer att gå upp och köra klart för att få bättre flyt. Som jag beskrev innan. Då väljer en av spelarna som slagit i vattnet att efter han droppat sin boll högt skrika ”HALLÅ” när min sambo ska putta. Hon blir då nervös och stressad och missar han väljer så återigen att göra samma sak och hon missar igen på hennes tredje försök på gör han samma sak men då rullar hon i bollen.

Jag blir väldigt irriterad och ryter tillbaka något i stil med att han hade sin chans att gå förbi men slog den i vattnet.

Samma person som på första hålet bad om ursäkt kommer förbi, obs inte samma person som skrek HALLÅ, vi förklarar vad som hänt då han missat situationen han går då och ger den personen en uppsträckning.

Vi slår ut på hål 3, alla mitt i fairway och släpper förbi.

Jag står och kokar och väntar på att HALLÅ snubben ska komma och säga något men går bara förbi och muttrar tack.

Men efter han slog sitt andra slag i vattnet så släppte vi honom och hade en väldigt trevlig golfrunda.

Svajigt spel från mig, hittade inte rytmen var klassisk kalv på grönbete syndrom från mig.

Min sambo lyckades efter incidenten på hål 2 samla sig ordentligt och missade inte en ända fairway från tee, spelade på samma boll hela varvet och samlade ihop 21 pinnar, spelade 9hål.

Så hon var mycket nöjd då det fanns bud på mer från hennes håll.

Sammanfattningen är att fan vad skönt att vara igång nu och respektera att varandra på banan!




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Kul att vara igång. Men tråkigt med sur-gubbar. Jag undrar vad de har för förväntningar på årets första runda egentligen. Jag själv gick ut med inställningen att idag tar det nog 5 timmar och blev istället positivt överraskad när det bara tog 4..


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Abader skrev: 01 apr 2019, 14:05
Jag står och kokar och väntar på att HALLÅ snubben ska komma och säga något men går bara förbi och muttrar tack.

Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Tråkigt med golfare som inte kan bete sig, men det är som allting annat. Glöm stolpskotten och fokusera på det positiva. :)
Abader
Inlägg: 41
Blev medlem: 04 mar 2019, 18:33

Vi glömde det ganska fort och hade ett trevligt varv. Hade ett ännu trevligare varv i helgen när vi var i Ronneby och spelade Ronneby gk i 15 grader och klarblå himmel. Det var magiskt.

Bollträffen var fin men puttningen var usel.

Men nu är man igång.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Abader
Inlägg: 41
Blev medlem: 04 mar 2019, 18:33

Blev ett litet uppehåll här har varit på resande fot. Ganska nyss hemkommen från Syd Korea Seoul närmare bestämt. Var andra besöket där och gillar verkligen Seoul.

Sydkorea är ett golftokigt land vilket märks på damernas tour. Men mest är det simulatorgolf som gäller. Är en jättefin artikel i Golfdigiest om detta. Bara i hotellet jag bodde på hade de 2 olika simulatorgolf företag.

Men som sagt hemkommen och har hunnit med 2 18 hålare och 1 9 hålare.

Spelade 18 hål på Waxholm där kroppen inte alls var i fas. Jettlaggen gjorde sig påmind och koncentrationen tog stor skada. Svårt att hålla ihop det första nio men efter pausen så kom lite energi tillbaka och scoren blev bättre.

Den 1/5 var det 18 hål på Viksberg som gällde då vaknade man på rätt sida. Lagget var borta och vädret var perfekt. Bra känsla i kroppen.

Hittade direkt tempot på ranchen och det visade sig också på banan. 10/18 gir och 8/14 fir 78 slag totalt.

Första 9 var bättre och jämnare spel andra 9 blev sönderryckt av långsamt spel på bollarna framför så väldigt mycket vänta. Bara fikan mellan 9 och 10 tog 25 minuter.

Sen blev det 9 hål på Bromma bara för att få lite golf i helgen. Inget vidare spel men resultatet var ok.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Skriv svar