Svingit Golf - säsongen 2024

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

MaxP skrev: 14 mar 2019, 07:20
svingit skrev: 13 mar 2019, 17:22
Vad menar du med sätta handlederna och ta klubban för högt? Tycker jag har klubban väldigt lågt mot vad jag brukar ha. Min vanliga sving som jag annars har så lyfter jag klubban högre den pekar mer upp i himlen (handlederna är mer stela och det ser ut mer som en halv sving). Om det är det du menar med att sätta handlederna som på videon, där jag böjer dom mer. Händerna blev rörligare när jag satte klubban mer i fingrarna än i handen.

Med nuvarande sving har jag gått från väldigt mycket inifrån spår till mer rakt spår som ligger på 2 till -2,5 oftast kring 1 till -0,5.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag sa inget om höjden på klubban utan det jag menar är den vertikala sättningen (rörelsen uppåt av klubban med hjälp av handlederna) eller det jag kallar radial deviation. Det kan vara en synvilla i kombination med den stora extensionen som Leadbetter vill ha. A swing gör mycket positivt med svingspåret men bladkontrollen kan många gånger glömmas bort.
Ah, du menar att jag tar klubban väldigt mycket utanför händerna och det blir en brant baksving/uppsving. Fast den brantare uppsvingen gör så klubban på vägen ner igen faller in rätt i spåret (V:et).
Men ska inte säga för mycket för en jag testat på lördag. Är mer ute efter att få klubban mer utanför händerna i baksvingen. Brukar få den lite innanför och det stör mig, då jag inte känner samma kontroll.
Leadbetters takeway har också gjort att jag inte tar bak klubban för snabbt, utan fått ett lugnare tempo än jag brukar ha.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Igår var jag och körde en timme i Trackman. Slog min järn 6:a för första gången på länge. Har bara slagit den på rangen tidigare och inte slagit bra med den, så har inte haft den i bagen under mina rundor tidigare. Hade en carry mellan 160-180 meter och en svinghastighet på ca 86 mph. Vilket är ca 4-8 mph högre än vad jag brukar ha med resten av järnen. Brukar ligga mellan 76-80 mph. I övrigt så var det en ritkigt dålig timme med massa skitslag och det kändes som jag inte alls gjorde vad jag tränat på hemma framför spegeln. Ja, jag brukar faktiskt stå framför spegeln varje dag och tränar på bland annat min takeaway.
Att koppla en visuell bild till en känsla är viktigt för det mentala spelet. Att sen få det att stämma i en full rörelse med en boll framför fötterna är lite klurigare. Det är där jag står just nu, att jag inte riktigt få det att stämma.

Det är ca en månade kvar till säsongen startar. Jag hoppas på att komma ut på lilla banan innan dess. Men det är fortfarande lite snö och is på banan. Hoppas på att det den närmaste veckan att det blir varmare så den sista snön och isen smälter bort.

Idag så tränade jag lite på längdkänsla och mitt putt-stroke. Att jag startar bollen på höger sida om linjen är för att bollen drar vänster pga mattan, då den varit vikt så blir det inte riktigt rakt.

WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Snart är säsongen igång. Golf rangerna runt om där jag bor börjar öppna. Senast är Johannesberg G&CC som öppnade rangen i veckan.
För övrigt en fin bana som jag rekommenderar. Deras korthålsbana har rätt långa par 3 och 4:or samt ett par 5 hål. Rätt lång 9 hålsbana
som inte är snäll mot sne slående golfare. Min egen hemmabana enligt golfens boknings system öppnar helgen 14-15 april.

Själv har jag försökt lära mig älska min M3 hybrid 5:a under vintern, men tyvärr får jag konstatera att den inte kommer finnas med i bagen
när säsongen startar. Endast slagen ett fåtal gånger i simulator. Den är för tung och jag har svårt att få tillbaka huvudet rakt. Bara faders och slice.
Så den kommer ut på tradera eller I någon köp/sälj grupp på Facebook. Har köpt en begagnad SLDR FW 5:a av en som kommer funka som utslagsklubba
för slag runt 230 meter total längd. Har inte haft någon FW 5:a sedan två säsonger sedan.

FW 5:an är i väldigt fint skick och med ett Speeder 77 stiff skaft.
Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Nu är det va två veckor kvar till hemmabanan öppnar (Går på förra årets öppningshelg i mitten av april). Förra veckan var jag på konferens med jobbet. Vi åkte till Björnrike/Vemdalen och åkte skidor och hade kul.
Själv åkte jag snowboard, vilket jag inte gjort på 15 år. Men efter 3 tim med instruktör så kom takterna fram igen. Började åka i alla backar. Var iaf helt slut efteråt och toksvettades. Jag fick fock blodad tand och kommer
börja åka mer nästa säsong förhoppningsvis.

Efter all skidåkning åkte vi upp till Storhogna och åt och spelade bowling på ett stället som heter M. Efter det så åkte vi ner till Högfjällshotellet och körde spa på Fjällvistelsen. Där badade jag istunna/isvakt, vilket var en upplevelse i sig.
Hoppade ner i den vara tunnan efteråt och sen bastu på det.

När jag kom hem i söndags så hade min trä 5:a (Taylormade SLDR) kommit till postutlämningsstället. Behöver en klubba som går ca 230 meter från tee, för dom säkrare slagen.

Bild
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

svingit skrev:Nu är det va två veckor kvar till hemmabanan öppnar (Går på förra årets öppningshelg i mitten av april). Förra veckan var jag på konferens med jobbet. Vi åkte till Björnrike/Vemdalen och åkte skidor och hade kul.
Själv åkte jag snowboard, vilket jag inte gjort på 15 år. Men efter 3 tim med instruktör så kom takterna fram igen. Började åka i alla backar. Var iaf helt slut efteråt och toksvettades. Jag fick fock blodad tand och kommer
börja åka mer nästa säsong förhoppningsvis.

Efter all skidåkning åkte vi upp till Storhogna och åt och spelade bowling på ett stället som heter M. Efter det så åkte vi ner till Högfjällshotellet och körde spa på Fjällvistelsen. Där badade jag istunna/isvakt, vilket var en upplevelse i sig.
Hoppade ner i den vara tunnan efteråt och sen bastu på det.

När jag kom hem i söndags så hade min trä 5:a (Taylormade SLDR) kommit till postutlämningsstället. Behöver en klubba som går ca 230 meter från tee, för dom säkrare slagen.

Bild
Snowboard är fint ! Skalet är grymt bra åkning för allt och alla och tillsammans blir det ändå mycket backar att utforska.

I M huset har man slagit golfbollar Bild
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Då var du i Max P trakter


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Tävlingskalendern börjar fyllas på. Kommer nog in en tävling den 18 maj också. Om vi hittar en tredje gubbe till tremanna-scramblen på Johannesberg GK.

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

På skärtorsdagen var det Grand opening på Söderby GK. Banan är nu officiellt öppne för säsongen och skicket är bättre än var den var hela förra säsongen. Greenerna är det inget fel på heller. Snabba och väldigt jämna. Klubben och dess medarbetare har gjort ett grymt jobb att hålla banan i fint skick under vintern/våren.

Jag spelade tre rundor under påskhelgen. Efter att spelat både fredag och lördag så kände jag att ryggen behövde få vila på söndagen för att vara i form inför dagens runda. Var ett klokt beslut, då jag fysiskt kände mig starkare idag och orkade fysiskt och mentalt hela vägen in.



2019-04-19 | Score: 92 | Poäng: 30
https://clubhouse.hole19golf.com/rounds ... 5ecS3dYt-g

Första golfrundan för säsongen. Helt ok resultat. Hade en del bra utslag och järndlsg jag tar med mig mentalt. När spelet lämnade mycket att önska, förutom bunker slagen som satt som dom skulle (Har inte ens tränat bunker slagen under vintern). Puttningen är också ett område som behöver putsas till en del. Speciellt från 1-2 meter. Vet iaf var jag ska lägga träningstimmarna på under säsongen.

---

2019-04-20 | Score: 94 | Poäng: 29
https://clubhouse.hole19golf.com/rounds ... -27bW529zE

Andra rundan för säsongen. Även idag hade jag en hel del bra slag från både tee och på banan. Precis som gårdagens runda så är det när spelet som sänker mitt spel. Missar i stort sätt allt med wedgarna och puttningen lämnar en del att önska. Utslagen är stabila, även när jag inte träffar bra med driven så är bollen i spel.

---

2019-04-22 | Score: 94 | Poäng: 28
https://clubhouse.hole19golf.com/rounds ... yg8WVvDe2k

Tredje rundan för säsongen hamnade på samma score som lördagens runda. Mönstret är detsamma som tidigare rundor. Närspelet är inte den vassaste peggen i golfbagen. Sista nio hålen spelade jag riktigt bra trots bara tre greenträffar. 42 slag in är ett bra resultat.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Igår spelade jag en runda i ett härligt soligt väder.

Har identifierat var jag ska lägga träningstimmarna på i år. Närspelet. Har i alla lägen alltid valt att slå en wedge, vilket oftast resulterat i en duff/kort/långt slag. Idag chippade jag ofta med järn 9:an med gott resultat. Ju mer jag använde järn 9:an runt greenerna desto bättre känsla och kontroll fick jag med den. Puttningen idag var riktigt bra. 26 puttar (12/14). Många enputtar vittnar om at jag inte är på green på rätt antal slag. Det leder in mig på inspelet mot green. Där har jag en del att jobba på, även fast jag då och då under rundan får till bra slag då och då. Det håller naturligtvis inte i längden när man siktar på att gå under 80 slag.

Utslagen idag funkade riktigt bra. Drivern var det inget fel på. 75% fairwayträffar första 9 hålen. Sista var det lite sämre med, men satte bollen i spel nästan hela tiden.

Så här har det sätt ut senaste fem rundorna.

1. Score: 92 | Poäng: 30 | Puttar: 34
2. Score: 94 | Poäng: 29 | Puttar: 31
3. Score: 94 | Poäng: 28 | Puttar: 33
4. Score: 91 | Poäng: 31 | Puttar: 34
5. Score: 94 | Poäng: 30 | Puttar: 26
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

svingit skrev:Igår spelade jag en runda i ett härligt soligt väder.

Har identifierat var jag ska lägga träningstimmarna på i år. Närspelet. Har i alla lägen alltid valt att slå en wedge, vilket oftast resulterat i en duff/kort/långt slag. Idag chippade jag ofta med järn 9:an med gott resultat. Ju mer jag använde järn 9:an runt greenerna desto bättre känsla och kontroll fick jag med den. Puttningen idag var riktigt bra. 26 puttar (12/14). Många enputtar vittnar om at jag inte är på green på rätt antal slag. Det leder in mig på inspelet mot green. Där har jag en del att jobba på, även fast jag då och då under rundan får till bra slag då och då. Det håller naturligtvis inte i längden när man siktar på att gå under 80 slag.

Utslagen idag funkade riktigt bra. Drivern var det inget fel på. 75% fairwayträffar första 9 hålen. Sista var det lite sämre med, men satte bollen i spel nästan hela tiden.

Så här har det sätt ut senaste fem rundorna.

1. Score: 92 | Poäng: 30 | Puttar: 34
2. Score: 94 | Poäng: 29 | Puttar: 31
3. Score: 94 | Poäng: 28 | Puttar: 33
4. Score: 91 | Poäng: 31 | Puttar: 34
5. Score: 94 | Poäng: 30 | Puttar: 26

När man kikar på dina rundor på hole 19 verkar det som att ditt största problem ligger i andraslaget. Och du säger det själv, du måste träffa fler greener.

Vad händer om du växlar upp en klubba och slår lugnare, duffar du mindre och har mer kontroll? Ex har du 150 meter kvar och vill slå J9 vad händer om du slår J8 istället.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Skriv svar