Bästa banan - Län för län i Sverige

Recensera eller fråga om tips...
JonWol
Inlägg: 186
Blev medlem: 29 maj 2017, 20:04

djerneborn skrev: 29 apr 2019, 19:34
JonWol skrev:Detta är mina favoriter av de banor i län där jag spelat mer än en bana.

Västernorrlands län:
1. Sundsvalls GK
2. Timrå GK

Västra Götalands län:
1. Hills Golf & Sports Club
2. Öijared Gamla banan
3. St. Jörgen GK

Hallands län:
1. Hofgårds GK
2. Forsgårdens GK

Stockholms län:
1. Lidingö GK
2. Kungsängen Kings
3. Bodaholm
St Jörgen på en tredje plats i västra Götalands län?!?
Nja. Då finns det betydligt bättre alternativ. Borås, Skövde, Vara Bjertorp.

Hallands län: inte Halmstad Norra?!? Vallda?!?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Om du läser längst upp så är det enbart banor som jag spelat 😉 annars skulle jag nog inte rankat Lidingö som etta i Stockholm. Givetvis finns det säkert finare banor än de jag listat, men jag kan ju inte säga något om en bana som jag bara sett på bilder!
Vänsterspelare
Vallentuna GK
HCP: 17, 0 Start 2020: 17,2
WITB 2020:
Titleist 917 D3 9,5° (8,75°)
TM R15 FW-3 15°
TM R15 H 19°
TM M4 2018 5-PW 2° up
Mizuno S18 45°, Mizuno S5 50°, Cleveland RTX-3 55° och 60° - alla 2° up
Scotty Futura 6M
JonWol
Inlägg: 186
Blev medlem: 29 maj 2017, 20:04

JonWol skrev: 29 apr 2019, 19:39
djerneborn skrev: 29 apr 2019, 19:34
JonWol skrev:Detta är mina favoriter av de banor i län där jag spelat mer än en bana.

Västernorrlands län:
1. Sundsvalls GK
2. Timrå GK

Västra Götalands län:
1. Hills Golf & Sports Club
2. Öijared Gamla banan
3. St. Jörgen GK

Hallands län:
1. Hofgårds GK
2. Forsgårdens GK

Stockholms län:
1. Lidingö GK
2. Kungsängen Kings
3. Bodaholm
St Jörgen på en tredje plats i västra Götalands län?!?
Nja. Då finns det betydligt bättre alternativ. Borås, Skövde, Vara Bjertorp.

Hallands län: inte Halmstad Norra?!? Vallda?!?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Om du läser längst upp så är det enbart banor som jag spelat 😉 annars skulle jag nog inte rankat Lidingö som etta i Stockholm. Givetvis finns det säkert finare banor än de jag listat, men jag kan ju inte säga något om en bana som jag bara sett på bilder!
Nu när jag läser mitt första inlägg igen så var det lite otydligt kanske, men nu har jag klarat upp den saken iaf 😂
Vänsterspelare
Vallentuna GK
HCP: 17, 0 Start 2020: 17,2
WITB 2020:
Titleist 917 D3 9,5° (8,75°)
TM R15 FW-3 15°
TM R15 H 19°
TM M4 2018 5-PW 2° up
Mizuno S18 45°, Mizuno S5 50°, Cleveland RTX-3 55° och 60° - alla 2° up
Scotty Futura 6M
Användarens profilbild
djerneborn
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 apr 2016, 11:11
Ort: Göteborg

JonWol skrev:
JonWol skrev: 29 apr 2019, 19:39
djerneborn skrev: 29 apr 2019, 19:34 St Jörgen på en tredje plats i västra Götalands län?!?
Nja. Då finns det betydligt bättre alternativ. Borås, Skövde, Vara Bjertorp.

Hallands län: inte Halmstad Norra?!? Vallda?!?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Om du läser längst upp så är det enbart banor som jag spelat Bild annars skulle jag nog inte rankat Lidingö som etta i Stockholm. Givetvis finns det säkert finare banor än de jag listat, men jag kan ju inte säga något om en bana som jag bara sett på bilder!
Nu när jag läser mitt första inlägg igen så var det lite otydligt kanske, men nu har jag klarat upp den saken iaf Bild
No worries :)


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
hellre långt och rakt än kort och snett
Instagram: @djerneborn
Twitter: @djerneborn
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Det kanske mest intressanta är ju såklart hur detta bestäms? Tar vi länet där jag arbetar t.ex. så har en stor del golfare hemmaklubben som favorit till bästa bana bara för att. Ett annat argument kan ju vara att ju dyrare greenfeen/medlemskapet desto bättre är golfbanan (rimligtvis), men det håller ju egentligen inte heller.
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

MaxP skrev: 30 apr 2019, 09:11 Det kanske mest intressanta är ju såklart hur detta bestäms? Tar vi länet där jag arbetar t.ex. så har en stor del golfare hemmaklubben som favorit till bästa bana bara för att. Ett annat argument kan ju vara att ju dyrare greenfeen/medlemskapet desto bättre är golfbanan (rimligtvis), men det håller ju egentligen inte heller.
Skick och spelglädje för pengarna tycker jag kan vara ett relevant sätt att "mäta" på. Ju högra greenfee, desto större krav bör man kunna ställa på att banan ska leverera skick samt spelglädje och där är inte alltid dyrare bättre. :)
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Lite svårt att definiera vad "bäst" innebär för en golfbana.
En KIA kan ju vara "bästa" bilen för en del medan Ferrari är "bäst" på ett annat sätt.

Personligen värderar jag skicket på banan högt. Spelar ingen roll hur "rolig" en bana är om tee ser ut som skit, det växer mossa på green och det är grus i bunkrarna.
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Sandstream skrev: 30 apr 2019, 12:17 Lite svårt att definiera vad "bäst" innebär för en golfbana.
En KIA kan ju vara "bästa" bilen för en del medan Ferrari är "bäst" på ett annat sätt.

Personligen värderar jag skicket på banan högt. Spelar ingen roll hur "rolig" en bana är om tee ser ut som skit, det växer mossa på green och det är grus i bunkrarna.
Sen finns det precis på samma sätt banor som levererar fantastiskt skick men är så tråkig att spela att det är oväsentligt. Första gången jag spelade Lidköping (för jättemånga år sen, förhoppningsvis är den bättre nu) fick jag en sån upplevelse, skicket var kanon men alla hål kändes exakt likadana, helt meningslöst att spela då.
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

joakim.pekkari skrev: 30 apr 2019, 16:06Sen finns det precis på samma sätt banor som levererar fantastiskt skick men är så tråkig att spela att det är oväsentligt. Första gången jag spelade Lidköping (för jättemånga år sen, förhoppningsvis är den bättre nu) fick jag en sån upplevelse, skicket var kanon men alla hål kändes exakt likadana, helt meningslöst att spela då.
Det håller jag med om. Men som någon sa är det kanske lite roligare att gråta i en Rolls Royce än en KIA :lol:
Skriv svar