I dag.

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Ida älskar jag att en snubbe i Callaway-kepa röjer bäst på det här dansgolvet till ursköna Meute..
https://www.facebook.com/meutesound/vid ... 903465978/
P.T
Inlägg: 49
Blev medlem: 22 jan 2018, 18:39

Idag spelade jag årets första 18-håls runda, första tävling och första gång i H40 seriespel.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Idag funderar jag på om det är värt att spela igen innan det kommit ett rejält regn. Igår när jag försökte spela var det helt hopplöst med torra fairways och torra hårda greener.

Jag lyckades inte få wedgarna från fairway att stanna på greenerna, och det har jag aldrig varit med om förut. Bollen bokstavligen studsade iväg, även på perfekta träffar som i vanliga fall skulle ge backspinn.

Det är illa när det är så här torrt redan i april...
Hcp: ~12
Användarens profilbild
djerneborn
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 apr 2016, 11:11
Ort: Göteborg

Niklas skrev:Idag funderar jag på om det är värt att spela igen innan det kommit ett rejält regn. Igår när jag försökte spela var det helt hopplöst med torra fairways och torra hårda greener.

Jag lyckades inte få wedgarna från fairway att stanna på greenerna, och det har jag aldrig varit med om förut. Bollen bokstavligen studsade iväg, även på perfekta träffar som i vanliga fall skulle ge backspinn.

Det är illa när det är så här torrt redan i april...
I Gbg fick vi värdefulla millimeter i helgen. Hoppas det sätter fart på växtligheten


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
hellre långt och rakt än kort och snett
Instagram: @djerneborn
Twitter: @djerneborn
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Niklas skrev: 29 apr 2019, 07:22 Idag funderar jag på om det är värt att spela igen innan det kommit ett rejält regn. Igår när jag försökte spela var det helt hopplöst med torra fairways och torra hårda greener.

Jag lyckades inte få wedgarna från fairway att stanna på greenerna, och det har jag aldrig varit med om förut. Bollen bokstavligen studsade iväg, även på perfekta träffar som i vanliga fall skulle ge backspinn.

Det är illa när det är så här torrt redan i april...
Hade liknande problem både på Hökensås och Skinnarebo. Som du säger förtar det mycket av spelet. Dessutom är många banor inte designade för rullen som blir och det skapar bara hopplösa lägen.
Användarens profilbild
djerneborn
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 apr 2016, 11:11
Ort: Göteborg

MaxP skrev:
Niklas skrev: 29 apr 2019, 07:22 Idag funderar jag på om det är värt att spela igen innan det kommit ett rejält regn. Igår när jag försökte spela var det helt hopplöst med torra fairways och torra hårda greener.

Jag lyckades inte få wedgarna från fairway att stanna på greenerna, och det har jag aldrig varit med om förut. Bollen bokstavligen studsade iväg, även på perfekta träffar som i vanliga fall skulle ge backspinn.

Det är illa när det är så här torrt redan i april...
Hade liknande problem både på Hökensås och Skinnarebo. Som du säger förtar det mycket av spelet. Dessutom är många banor inte designade för rullen som blir och det skapar bara hopplösa lägen.
Hur har Skinnarebo hämtat sig från förra årets torka?



Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
hellre långt och rakt än kort och snett
Instagram: @djerneborn
Twitter: @djerneborn
svalle
Inlägg: 176
Blev medlem: 11 jun 2015, 09:37

Idag blev det en bästboll match.
Vi skiftade ledning första 7 hålen sen blev de +1 fram till hål 13 där de blev +2. Då började de kaxa sig o psyka oss. På hål 14 slog den ena lite höger, den andre som kaxade och tykade sig klackade ut en till vänster. Jag mitt i fairway. Sen va de bara 1 upp.
På 15 spred de ut sig till höger o vänster igen, jag mitt i, sen va det lika. På 16 slog den kaxige en riktigt bra drive och jag också, men han sa att han va 20m längre. Va i själva verket cirka 5 meter. 95 meter kvar och jag lägger in en wedge 5 m från flagg och gör par. Han lägger sin i kanten på vattenområdet (kommer aldrig säga pliktområde) och sen va vi 1 upp.
På 17 delade vi på par på ett kort par 3 hål. På 18 slog de bort sig totalt, jag gör ett lätt par och vi vinner med 2/0.
Fruktansvärt skönt måste jag säga.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
WITB 2020
Driver: Ping G30 LS
Spoon: Callaway XR
Utility: TM Gapr Low
Hybrid: Adams Golf 20*
Järn: Taylor Made TP
Wedgar: Mack Daddy 4 52/10, 56/10, 60/10
Putter: Taylor Made Spider X
Boll: Pro v1 HCP: +0,4
HIO: 2
Användarens profilbild
djerneborn
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 apr 2016, 11:11
Ort: Göteborg

svalle skrev:Idag blev det en bästboll match.
Vi skiftade ledning första 7 hålen sen blev de +1 fram till hål 13 där de blev +2. Då började de kaxa sig o psyka oss. På hål 14 slog den ena lite höger, den andre som kaxade och tykade sig klackade ut en till vänster. Jag mitt i fairway. Sen va de bara 1 upp.
På 15 spred de ut sig till höger o vänster igen, jag mitt i, sen va det lika. På 16 slog den kaxige en riktigt bra drive och jag också, men han sa att han va 20m längre. Va i själva verket cirka 5 meter. 95 meter kvar och jag lägger in en wedge 5 m från flagg och gör par. Han lägger sin i kanten på vattenområdet (kommer aldrig säga pliktområde) och sen va vi 1 upp.
På 17 delade vi på par på ett kort par 3 hål. På 18 slog de bort sig totalt, jag gör ett lätt par och vi vinner med 2/0.
Fruktansvärt skönt måste jag säga.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Gött som körv


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
hellre långt och rakt än kort och snett
Instagram: @djerneborn
Twitter: @djerneborn
svalle
Inlägg: 176
Blev medlem: 11 jun 2015, 09:37

Niklas skrev:Idag funderar jag på om det är värt att spela igen innan det kommit ett rejält regn. Igår när jag försökte spela var det helt hopplöst med torra fairways och torra hårda greener.

Jag lyckades inte få wedgarna från fairway att stanna på greenerna, och det har jag aldrig varit med om förut. Bollen bokstavligen studsade iväg, även på perfekta träffar som i vanliga fall skulle ge backspinn.

Det är illa när det är så här torrt redan i april...
Då är det bara att anpassa sitt spel. Antingen slå dem med kortare carry alternativt rulla in den istället ;)


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
WITB 2020
Driver: Ping G30 LS
Spoon: Callaway XR
Utility: TM Gapr Low
Hybrid: Adams Golf 20*
Järn: Taylor Made TP
Wedgar: Mack Daddy 4 52/10, 56/10, 60/10
Putter: Taylor Made Spider X
Boll: Pro v1 HCP: +0,4
HIO: 2
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

svalle skrev: 29 apr 2019, 20:55
Niklas skrev:Idag funderar jag på om det är värt att spela igen innan det kommit ett rejält regn. Igår när jag försökte spela var det helt hopplöst med torra fairways och torra hårda greener.

Jag lyckades inte få wedgarna från fairway att stanna på greenerna, och det har jag aldrig varit med om förut. Bollen bokstavligen studsade iväg, även på perfekta träffar som i vanliga fall skulle ge backspinn.

Det är illa när det är så här torrt redan i april...
Då är det bara att anpassa sitt spel. Antingen slå dem med kortare carry alternativt rulla in den istället ;)


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Ja, det går utmärkt om banan är designad för det, typ en linksbana. En parkbana som är gjord med upphöjda greener med vatten/bunker/ruff framför är det inget alternativ.

T.ex. första håler på Kungsängen Kings är en par fyra med en ö-green. Både kort och långt är i vatten. Jag slog en perfekt järn-nia in mot greenen, ser hur den landar vid flaggan och sen bara försvinna. Då har den rullat av green och ner i vattnet bakom. Eftersom det var första hålet hade jag ingen aning om hårdheten, men det hjälpte inte särskilt mycket sen ändå. På andra hålet hade jag igen kort kvar in till green och slog till början av green med en PW. Den rullade av på andra sidan...

Men nu det ut som regn tre dagar i rad :) . Vi får hoppas att det faktiskt blir så också.
Hcp: ~12
Skriv svar