I dag.

Här snackar vi allmänt om golf...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev: 10 maj 2019, 09:02
Nu är frågan varför jag slog ett par slag så förbannat bra? Kan det ha varit det lugnare tempot?
Tempot kan helt klart vara en av anledningarna. Det intressanta med smärta är att kroppen gör allt den kan för att undvika det. Att den exempelvis "kopplar på" höfterna mer för att spara rörelse i ryggen vore inte helt omöjligt, speciellt om det är ländrygg vi snackar om. Som sagt, intressant.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Idag är jag så sliten efter tors-sönd på Ekerum att jag känner mig sjuk. 6 varv golf och en och annan öl sliter på formen.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

KENO skrev: 10 maj 2019, 09:59 Ja.

Det finns en anledningen till varför proffsen slår sina flesta slag på runt 80-85% av sin max-kapacitet i form av fart och kraft.
Du slår som de allra flesta på närmare 100% snarare än 80% vilket innebär att om någon del av din swing "överpresterar" t.ex din höft så kommer t.ex. inte dina axlar inte att klara "att hinna med" detta samtidigt och kanske också underprestera.
Skillnaden leder till olika bollbanan i princip varje gång.
Det betyder att du nästan aldrig kommer kunna synka allt samtidigt och du kommer således nästan aldrig att slå exakt det slag
du önskar. I detta ligger förstås det faktumet att kanske? aldrig heller exakt bestämt vilket slag du ska slå och på vilket sätt.
Det som proffsen, innan dem ställer sig till bollen, istället står bakom och tittar på utsikten :D så är det det dem faktiskt gör
dvs visualiserar bollen i luften och vilket slag som krävs för det slaget. Plus en massa annat men nu för enkelhetens skull.
Tempot och kraften tåls onekligen att tänkas på. Tyvärr så har jag svårt att ta med mig det lugna tempot från rangen ut på banan :?
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev: 12 maj 2019, 17:09
Sandstream skrev: 10 maj 2019, 09:02
Nu är frågan varför jag slog ett par slag så förbannat bra? Kan det ha varit det lugnare tempot?
Tempot kan helt klart vara en av anledningarna. Det intressanta med smärta är att kroppen gör allt den kan för att undvika det. Att den exempelvis "kopplar på" höfterna mer för att spara rörelse i ryggen vore inte helt omöjligt, speciellt om det är ländrygg vi snackar om. Som sagt, intressant.
Spelade fre, lör och sön med mindre ont i ryggen och slog inte bollen speciellt bra.
Försöker jobba på att höfterna ska driva svingen både bakåt och framåt men det blir mycket armar på bana, tyvärr.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Läser jag att det ska regna fyra dagar från och med söndag och det vore så jäkla bra för golfbanor här! Jag ska dansa regndans.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Idag reflekterar jag lite över greenfeen på svenska banor i korrelation till Bethpage Black som alltså är tillräckligt bra för att ha en major. Är man boende i staten New York kostar 625 kronor, non-resident 1250 kronor och ännu billigare vid twilight och vem som helst får gå ut och och spela. Varför denna bana är extra intressant att jämföra med är för att säsongen där nog är ungefär lika lång som den i Sverige.

Så varför kostar det 750 kronor att spela Kungsängen eller 2500 kronor för Bro Hof?

Det kanske är rimliga priser i Sverige, men hur kan Bethpage Black vara så mycket billigare? Hur går det runt?
Hcp: ~12
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Niklas skrev: 17 maj 2019, 12:40 Idag reflekterar jag lite över greenfeen på svenska banor i korrelation till Bethpage Black som alltså är tillräckligt bra för att ha en major. Är man boende i staten New York kostar 625 kronor, non-resident 1250 kronor och ännu billigare vid twilight och vem som helst får gå ut och och spela. Varför denna bana är extra intressant att jämföra med är för att säsongen där nog är ungefär lika lång som den i Sverige.

Så varför kostar det 750 kronor att spela Kungsängen eller 2500 kronor för Bro Hof?

Det kanske är rimliga priser i Sverige, men hur kan Bethpage Black vara så mycket billigare? Hur går det runt?
Är Bethpage en privat eller en öppen bana?
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

MaxP skrev:
Niklas skrev: 17 maj 2019, 12:40 Idag reflekterar jag lite över greenfeen på svenska banor i korrelation till Bethpage Black som alltså är tillräckligt bra för att ha en major. Är man boende i staten New York kostar 625 kronor, non-resident 1250 kronor och ännu billigare vid twilight och vem som helst får gå ut och och spela. Varför denna bana är extra intressant att jämföra med är för att säsongen där nog är ungefär lika lång som den i Sverige.

Så varför kostar det 750 kronor att spela Kungsängen eller 2500 kronor för Bro Hof?

Det kanske är rimliga priser i Sverige, men hur kan Bethpage Black vara så mycket billigare? Hur går det runt?
Är Bethpage en privat eller en öppen bana?
Öppen bana

Sent from my ONEPLUS A6013 using Svensktgolfforum mobile app

WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Niklas skrev:Idag reflekterar jag lite över greenfeen på svenska banor i korrelation till Bethpage Black som alltså är tillräckligt bra för att ha en major. Är man boende i staten New York kostar 625 kronor, non-resident 1250 kronor och ännu billigare vid twilight och vem som helst får gå ut och och spela. Varför denna bana är extra intressant att jämföra med är för att säsongen där nog är ungefär lika lång som den i Sverige.

Så varför kostar det 750 kronor att spela Kungsängen eller 2500 kronor för Bro Hof?

Det kanske är rimliga priser i Sverige, men hur kan Bethpage Black vara så mycket billigare? Hur går det runt?
Ja just Kungsängen förstår jag inte heller varför man skall betala samma summa som att tanka en bil. Bro hof kan jag inte svara för men 2500kr är lite väl i överkant men man kanske får massa goodiebags och fria rangebollar m.m i det priset?
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Idag är jag på väg ut till Söderby GK. Är ute två timmar före starttid för att värma upp och träna inspel på vår lilla bana. Har börjat göra så istället för att stå och mata boll efter boll på rangen. Att värma upp i en mer autentisk miljö tycker jag är viktigare. Vår lilla bana är perfekt för det. Den är lite knixig och utmanande.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Skriv svar