Vad för verksamhet ska en golfklubb ha?

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

stevvee skrev:
JohanAdministratör skrev:
Albatross skrev:Är medlem på Fågelbro och där har vi allt och lite till.

Bra golfbana
Tennis
Padel
Squash
Gym
Pool
Restaurang med bra öppettider
Halfway house

Härlig klubbkänsla, tävlingar varje vecka med mera... Folk är och ”hänger” på klubben utan att huvudsyftet är att spela golf.




Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det där är drömmen.

Kan det vara så att golfklubbar vars anläggningar/bana ligger för långt ifrån samhällen har svårt att få till det sociala?
Tex Kyssinge/Brollsta i Stockholm.

Motsatsen är som Viksjö som ligger centralt i samhället. Kanske även Fågelbro/Djursholm/Saltis/Lidingö. Vanligare på mindre orter förstås.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum

Men Lindö ligger ju hyfsat nära samhället och klubbkänslan där är ju minimal (enbart upplevt lindö som gäst x antal gånger)
Vallentuna-bor tycker tydligen inte Lindö ligger centralt.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Albatross
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 maj 2014, 18:05

Räcker nog inte att det är nära. Måste ju finnas något bra också. Jämför man Värmdö och Fågelbro t ex så borde förutsättningarna vara desamma men i verkligheten är det natt och dag.

Österåker ska ju försöka att göra det, hoppas de lyckas. Tror en kombination av nära boende, bra utbud av aktivitet på klubben och gärna ett hotell i närheten. Tror Österåker kommer bli riktigt nice när det är klart.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Ringman76
Inlägg: 104
Blev medlem: 04 apr 2015, 15:51

Jag har inte känt nån klubbkänsla tidigare för min hemmaklubb.
Har tyckt att det är lite inbördes beundran mellan olika grupperna på golfbanan.
Men i år har jag tagit mig i kragen och blivit en del av klubbens faddersatsning.
Och jag trivs verkligen att vara en del av den.
Träffa nya golfare och andra faddrar.
Och självklart kom klubbkänslan på köpet.
Så jag tror inte man får nån klubbkänslan om man själv inte bjuder till.


Sent from my [Samsung] using Svensktgolfforum mobile app

Driver: Tm Sim Max D 9°
Fairwaywood: Tm M4 15° och 18°
Järn: TM P770 4 - Pw
Wedgar: TM W Milled grind 50,54,58
Putter: TM Spider Tour black 37"
Grepp: Golfpride Cp2 wrap midz, Superstroke 2.0 XL
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Ringman76 skrev: Så jag tror inte man får nån klubbkänslan om man själv inte bjuder till.


Sent from my [Samsung] using Svensktgolfforum mobile app
Där är nog facit. Hoppas mim hemmaklubb HGK kommer fram till samma sak när mötena är.

Ni som vill ha klubbkänsla, engagera er ideellt.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Jag gillar tanken att klubben är något mer än bara en golfklubb. En restaurang med sällskapsrum där medlemmarna kan träffas och kolla fotboll, hockey, golf mm.

Sen vill jag gärna ha mycket tävlingar som bara är öppna för medlemmarna.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Har funderat en del angående klubbkänsla.

Om man tänker sig föreningslivet så finns det oftast klubbkänsla trots att dom inte har några flashiga faciliteter eller liknande. Det handlar om att alla skall engagera sig och bjuda till. Men som Max skrev har man inte en ledning som trycker det neråt så hjälper det inte klubbkänslan. Engagera sig ideellt och viga sitt liv kan ge klubbkänsla för DIG men det är för att du då blir accepterad och inbjuden i den inre cirkeln. En gäst behöver inte känna samma klubbkänsla som du gör just för att du är inne i cirkeln och cirkeln bjuder inte till.

Klubbkänsla skapas utav ledningen och klubben, är klubben bra och man kan säga med stolthet "här är jag medlem" "det här är min hemmaklubb" ja då kommer även den grymmaste klubbkänslan man kan tänka sig.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Albatross
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 maj 2014, 18:05

Klubbkänsla:
Vi har en fredagstävling på klubben, har blivit ”inlottad” i bettingbollarna, får instruktion att de äter lunch och du bör ansluta. 18 hål senare någon tusenlapp rikare


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar