Hjälp mig välja bag.....

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
ulrjon
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 maj 2019, 12:32

Är en entusiastisk nybörjare som måste köpa ny bag (min bättre begagnade har gått sönder). Tyvärr har jag extremt svårt att välja då jag inte spelat nog länge för att veta vad jag vill ha. Ganska säker på att jag vill ha en bärbag, eftersom jag gillar motion och dessutom har en liten bil där utrymmet är begränsat. Skulle bli jättetacksam om jag kunde få lite input på följande:

- Vattentät eller inte? Gissar att alla bagar har regnskydd - men då kanske man kan skippa det på en vattentät?
- Hybrid (som lätt kan användas på vagn, som jag tänkte köpa som extra tillbehör). Eller fungerar alla bärbagar ganska OK att ha på vagn?
- Hur många fack för klubborna? Vad är praktiskt och vad får en att välja det ena eller det andra?
- Finns någon oskriven "golfkod" där man förväntas ha samma märke på bag och klubbor :-)
- Ni som har bärbag - var har ni ert scorecard under rundan? Kan man hänga på något på bagen?
- Några tillbehör eller detaljer på era bagar som ni gillar extra mycket?

Tacksam för tips :-)



-
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

ulrjon skrev: 31 maj 2019, 12:47 Är en entusiastisk nybörjare som måste köpa ny bag (min bättre begagnade har gått sönder). Tyvärr har jag extremt svårt att välja då jag inte spelat nog länge för att veta vad jag vill ha. Ganska säker på att jag vill ha en bärbag, eftersom jag gillar motion och dessutom har en liten bil där utrymmet är begränsat. Skulle bli jättetacksam om jag kunde få lite input på följande:

- Vattentät eller inte? Gissar att alla bagar har regnskydd - men då kanske man kan skippa det på en vattentät?
- Hybrid (som lätt kan användas på vagn, som jag tänkte köpa som extra tillbehör). Eller fungerar alla bärbagar ganska OK att ha på vagn?
- Hur många fack för klubborna? Vad är praktiskt och vad får en att välja det ena eller det andra?
- Finns någon oskriven "golfkod" där man förväntas ha samma märke på bag och klubbor :-)
- Ni som har bärbag - var har ni ert scorecard under rundan? Kan man hänga på något på bagen?
- Några tillbehör eller detaljer på era bagar som ni gillar extra mycket?

Tacksam för tips :-)



-
Jag personligen orkar aldrig köpa vattentäta bagar då jag tycker de materialen är rätt fula. Så länge det finns någon enstaka vattentät ficka är jag nöjd. Så ofta spelar jag trots allt inte i regn...
Jag har idag 14 dividers vilket jag tidigare varit nöjd med men i min nuvarande bag (Titleist Players 14) blir det för trångt bland greppen (Midsize) och jag önskar snarare att jag hade köpt en med 4 eller 6 dividers.
Man bör ha minst en klubba från märket som bagen är om det är en tillverkare som även tillverkar klubbor. Köper du däremot Ogio, H2NO eller liknande är det fritt fram.
Det finns ofta en ficka som sitter bra till för scorekort, vissa bagar har även dedikerad ficka för detta. Jag för dock nästan alltid digitalt scorekort och då har jag telefonen i fickan till vänster om "ryggkudden".
En platt botten är ett måste om du vill använda bagen även på vagn, annars sitter de sällan bra.
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
ulrjon
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 maj 2019, 12:32

Tack för bra svar! Jag har utseendemässigt fastnat för Titleist Hybrid 14, men även tittat på Sun Mountain H2NO som vattentätt alternativ. Tycker liksom du att materialen i de vattentäta inte är liga snygga. Fast Titleist har ju 14 fack...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

H2NO-bagarna från Sun Mountain kan jag rekommendera. Neutralt varumärke så stoppa vad tusan du vill i den.
Sedan finns det inga regler kring märken. Det är bara upp till dig själv att avgöra hur du vill att det ska se ut.

Om du ska ha en bärbag skulle jag rekommendera en lättviktsbag. Den jag har en Titleist Staff Stand bag är fin men rätt tung att bära.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Sohlberg
Inlägg: 232
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

Har själv en H2NO och är skitnöjd med den! Om jag skulle köpa ny så skulle det självklart även den vara en vattentät bag!

Man vet aldrig när det kan komma regn!
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Slår ett slag för OGIOs vattentäta bärbag Silencer. Otroligt skönt att slippa oljudet från klubbor som slår i varandra :)
Användarens profilbild
Ringman76
Inlägg: 104
Blev medlem: 04 apr 2015, 15:51

Sun mountain H2No lite stand 14-way är en bra bag.
Skön att bära och vill du ha det extra stabilt så köper du till Sun mountain Zero G belt.
Angående Bärbag på vagn så fungerar det bra om du har en vagn som du kan spänna fast bagen.
Vagnarna på golfklubbarna är inget vidare att ha bärbag på.
Ang samma märke på bag å klubbor så är det snyggt som sjutton, men köper du tex sun mountain så ser det ändå bra ut.
Då är det viktigare med matchade headcovers...
Scorekortet har jag i bakfickan i en scorekorthållare, det har jag även med vagnbag å vagn.
Fast jag använder mest mobilen och golf Gamebook för att föra min score och statistisk.

Sent from my SM-T580 using Svensktgolfforum mobile app

Driver: Tm Sim Max D 9°
Fairwaywood: Tm M4 15° och 18°
Järn: TM P770 4 - Pw
Wedgar: TM W Milled grind 50,54,58
Putter: TM Spider Tour black 37"
Grepp: Golfpride Cp2 wrap midz, Superstroke 2.0 XL
mattiask
Inlägg: 21
Blev medlem: 12 maj 2019, 21:19

Om du inte redan köpt bag så kan jag rekommendera Sun Mountains H2NO-bagar.
Har haft/testat fem olika bagar under min "golfkarriär" och tycker att SMs H2NO-bagar är ganska överlägsna av de jag provat.
Du får otroligt mycket bag för pengarna.
Skriv svar