Investera i golf?

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Enannantanke skrev:
JohanAdministratör skrev:Om du har tid över och vill lyssna till GolfStars grundare finns det platser kvar till ett event idag, anmäl dig här https://www.lyyti.fi/reg/Pepins_2186
Tack för tipset, hade varit intressant men jag ska tydligen fynda en till barnvagn efter jobbet... Urk.
Lägg in ett veto! Det handlar faktiskt om familjens framtid :)
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Mindre än 24h kvar till emissionen stänger nu.
Blir spännande att se vad det landar på till slut.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:Mindre än 24h kvar till emissionen stänger nu.
Blir spännande att se vad det landar på till slut.
Är målen uppnådda?
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

MaxP skrev:
JohanAdministratör skrev:Mindre än 24h kvar till emissionen stänger nu.
Blir spännande att se vad det landar på till slut.
Är målen uppnådda?
Man nådde målet 15 miljoner men ska göra en ny emission ändå. Man tror alltså att man kan få mer. Om 15 miljoner kom från icke-institutionella investerare så är det 15000 per person i snitt. Det är mycket mer än jag trott i så fall, kul! Spanska banorna och pitchkvällen kom sent i processen och kanske lockar fler.

Är de som i första tecknat sig i första emissionen automatiskt med i nästa?
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Kul att GS nådde målet! Det trodde jag faktiskt inte att de skulle göra :)
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Har ju varit på semester nu men ska uppdatera mig i veckan som kommer kring nästa emission.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Verkar vara svårt för Golfstar att tjäna pengar:
https://www.avanza.se/placera/telegram/ ... tatet.html
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Sandstream skrev: 04 jun 2019, 17:55 Verkar vara svårt för Golfstar att tjäna pengar:
https://www.avanza.se/placera/telegram/ ... tatet.html
Oj, det var många minussiffror ja. Måste säga att banorna håller väldigt hög skick just nu, så verkar iaf inte påverka det än så länge och man ska nu ta in extra personal till ombyggnaden av Lindö Park. Investeringar kostar ju pengar, men någon gång måste man vända annars blir det svårt att fortsätta.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev: 05 jun 2019, 12:06Oj, det var många minussiffror ja. Måste säga att banorna håller väldigt hög skick just nu, så verkar iaf inte påverka det än så länge och man ska nu ta in extra personal till ombyggnaden av Lindö Park. Investeringar kostar ju pengar, men någon gång måste man vända annars blir det svårt att fortsätta.
Kings och Queens har varit väldigt fina i år även om fairways är rätt risiga på sina ställen!

Frågan är hur de ska kunna tjäna pengar på själva golfen?
Att bygga bostäder är ju inte så hett just nu och många byggbolag har problem.

En annan intressant fråga, om ekonomin är dålig, är hur enkelt ICA kan köpa ut dem från Kungsängen?
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Tjänar pengar på golfen gör bolaget redan 2018. I årsredovisningen står det bruttovinst 1,8MSek. Men sedan kommer posterna avskrivningar och finansiella kostnader vilka utgör -30Msek.
Alltså är det sättet bolaget är finansierat på, och skapat tillväxt via, många och dyra lån och köp av andra företag som förstör resultatet.

Arbete pågår med att lösa de dyra lånen med nya billigare lån samt betala av lån via fastighetsförsäljning såklart. Avskrivningar på uppköpta bolag som inte tillför värde kommer de nog få dras med länge till.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skriv svar