Det här med slice och armbåge

Här snackar vi träning och övningar...
fieskmask
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 jul 2018, 17:48

Hej på er.

Jag ska försöka förklara så gott jag kan vad MIT generella problem är.

Jag började spela golf förra säsongen med hyfsade resultat.
Järnklubborna går fint, puttarna gick väl sådär men mitt största problem var väl drivern och hybriden.
Köpte Callaway XR samt Callaway XR Hybrid, JPX 900 järnset samt bag, vagn och alla tillbehör man kan tänka sig.

Till själva problemet, jag slicar mycket, väldigt mycket och har testat en hel del grepp, Tigers grepp, hårt grepp, löst och de som jag har kommit över.
Det som fungerar bäst hittills är hårt grepp men enligt alla och videos på nätet så håller jag inte alls som de gör utan jag håller vänsterhanden böjd till höger så jag ser mycket av de tre knogarna på handen och högerhanden lägger jag över vänster tumme och höger tumme på höger sida av greppet.

Men det känns fortfarande okonsekvent, vissa slag går den skitbra och vissa går det åt skogen, bokstavligen.

Jag såg en video idag om att hålla in höger armbåge mot kroppen och vid slaget vrida underdelen av högerarmen så den tvistar bollen från höger till vänster, kallas det draw?

https://www.youtube.com/watch?v=8yOxfcq ... ture=share

Jag förmodar att en del har problem med slice som är nybörjare men jag känner att de kanske förstör hela mitt spel på ett tråkigt sätt.

Vad tror ni om videon, ska jag träna på det dom pratar om i videon?

MVH Nybörjaren Bild

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

JonWol
Inlägg: 186
Blev medlem: 29 maj 2017, 20:04

Tja! Hur är bollbanan med din driver? Hög eller låg? Något som har funkat för mig för att bota slicen är att försöka slå väldigt mycket upp på bollen. Har bollen långt fram i stansen och pengar lite högre än normalt. Om det är för att det får mig att inte tänka på mitt sving spår eller om det är en magisk quickfix det vet jag inte, men det kan ju vara värt ett försök kanske.
Vänsterspelare
Vallentuna GK
HCP: 17, 0 Start 2020: 17,2
WITB 2020:
Titleist 917 D3 9,5° (8,75°)
TM R15 FW-3 15°
TM R15 H 19°
TM M4 2018 5-PW 2° up
Mizuno S18 45°, Mizuno S5 50°, Cleveland RTX-3 55° och 60° - alla 2° up
Scotty Futura 6M
fieskmask
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 jul 2018, 17:48

JonWol skrev:Tja! Hur är bollbanan med din driver? Hög eller låg? Något som har funkat för mig för att bota slicen är att försöka slå väldigt mycket upp på bollen. Har bollen långt fram i stansen och pengar lite högre än normalt. Om det är för att det får mig att inte tänka på mitt sving spår eller om det är en magisk quickfix det vet jag inte, men det kan ju vara värt ett försök kanske.
Har bollen så halva sticker över min driver i läge från backen.
Det jag också provat är att dra höger axel tillbaka samt dra höger fot lite mer bakåt än vänster, det funkar ibland, ibland inte.

Bollbanan går lite olika ibland riktigt högt, ibland som den ska och ibland väldigt lågt.

Känns som att om jag skulle pegga den alldeles för högt att jag antingen missar den eller det blir en katastrofal felträff.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Användarens profilbild
Ringman76
Inlägg: 104
Blev medlem: 04 apr 2015, 15:51

Hallå.
Att du slicar med hybriden är inte konstigt alls.
Det är en klubba som ofta vill gå så.
De som inte slicar med den säger jag Grattis till.
Så jag har slutat spela med min hybrid och bytt ut den mot en fw7.
Drivern har mycket med teknik att göra.
Men mitt tips är att flytta bak bakre fot lite i uppställningen.
Alltså inte bredda stancen, utan flytta den lite bakåt bakåt så du inte står jämfota.
Låter lustigt jag vet, men det hjälpte mig iallafall.
Eller så får du köpa en anti slice driver typ taylormade D-type.
Nackdelen med det är att du får bättre teknik och du börjar hooka den istället.
Lycka till!!!!

Sent from my SM-T580 using Svensktgolfforum mobile app

Driver: Tm Sim Max D 9°
Fairwaywood: Tm M4 15° och 18°
Järn: TM P770 4 - Pw
Wedgar: TM W Milled grind 50,54,58
Putter: TM Spider Tour black 37"
Grepp: Golfpride Cp2 wrap midz, Superstroke 2.0 XL
fieskmask
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 jul 2018, 17:48

Ringman76 skrev:Hallå.
Att du slicar med hybriden är inte konstigt alls.
Det är en klubba som ofta vill gå så.
De som inte slicar med den säger jag Grattis till.
Så jag har slutat spela med min hybrid och bytt ut den mot en fw7.
Drivern har mycket med teknik att göra.
Men mitt tips är att flytta bak bakre fot lite i uppställningen.
Alltså inte bredda stancen, utan flytta den lite bakåt bakåt så du inte står jämfota.
Låter lustigt jag vet, men det hjälpte mig iallafall.
Eller så får du köpa en anti slice driver typ taylormade D-type.
Nackdelen med det är att du får bättre teknik och du börjar hooka den istället.
Lycka till!!!!

Sent from my SM-T580 using Svensktgolfforum mobile app
Tänkte försöka fixa detta, har testat det du nämnde med att flytta högerfoten men får fortfarande blandade resultat. Har testat olika grepp med blandade resultat.

Kan hända att svingen och releasen med händerna är olika varje gång och därför slicen blir så påtaglig, jag vet inte men frustrerande i tävlingar att skjuta ut var och varannan bana Bild

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

fieskmask skrev:
Ringman76 skrev:Hallå.
Att du slicar med hybriden är inte konstigt alls.
Det är en klubba som ofta vill gå så.
De som inte slicar med den säger jag Grattis till.
Så jag har slutat spela med min hybrid och bytt ut den mot en fw7.
Drivern har mycket med teknik att göra.
Men mitt tips är att flytta bak bakre fot lite i uppställningen.
Alltså inte bredda stancen, utan flytta den lite bakåt bakåt så du inte står jämfota.
Låter lustigt jag vet, men det hjälpte mig iallafall.
Eller så får du köpa en anti slice driver typ taylormade D-type.
Nackdelen med det är att du får bättre teknik och du börjar hooka den istället.
Lycka till!!!!

Sent from my SM-T580 using Svensktgolfforum mobile app
Tänkte försöka fixa detta, har testat det du nämnde med att flytta högerfoten men får fortfarande blandade resultat. Har testat olika grepp med blandade resultat.

Kan hända att svingen och releasen med händerna är olika varje gång och därför slicen blir så påtaglig, jag vet inte men frustrerande i tävlingar att skjuta ut var och varannan bana Bild

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Ingen kommer kunna hjälpa dig med Info i text format.

Mitt tips är följande. Skaffa torrschampo för att ta reda på vart du träffar på klubban och hur ofta du missar center. Sen glida in på ex youtube och kika lite videos och lyssna vad dom har att säga. Mxpgolf här på forumet har en kanal med mycket matnyttigt och även temat fixa slicen med mängder utav avsnitt.

Filma dig själv ! Utan att filma dig själv så kommer det bli omöjligt att lösa problemet.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
mattiask
Inlägg: 21
Blev medlem: 12 maj 2019, 21:19

Dels tycker jag du ska kika in Max (Mxpgolf) och hans Driverserie på youtube. Tycker hela den serien är otroligt matnyttig och info som du defintivt kommer ha stor nytta av.

Jag hade också problem med slicen, men tills jag tog en lektion med vår lokala pro så har jag till stora delar fått bort slicen.

Fanns två stora problem jag hade.

1. Min handled var inte rak i rörelsen. Utan jag böjde på min hand så att handen skulle "gå mot ovansidan armen". Så om du gör det och lägger armen mot dig och tittar så ser armen och handen ut som ett "litet V".
Hoppas du förstår vad jag menar. Det började han ändra på mig med att jag hela tiden ska ha handleden i ett spikrakt läge och vips så var slicen borta. Just den grejen gjorde på MIG otroligt mycket.

2. När jag i baksvingen kom med klubban runt kroppen så slutade jag min baksving med klubbhuvudet ovanför mitt huvud (om man tänker att man filmar sig själv bakom bollen).
Då visade han när han filmade mig att han ville ha min klubba klart mer mot min vänstersida/ryggslutet (om man filmar bakom bollen).
Det här var också en grej som gjorde att jag mycket lättare kunde komma till bollen både enklare och bättre.

Dessa två saker gjorde att jag på rangen slicear kanske 2 av 10 istället för 8 av 10 som förut.
MEN sen handlar otroligt mycket om att våga slå UPP på bollen då jag de gånger jag missar detta, alltid hookar bollen istället för slicear.

Men filma dig gärna och lägg upp här så kan vi se vad folk kan komma med för tips.
fieskmask
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 jul 2018, 17:48

Tack för era tips, jag ska slänga upp en film nästa gång jag är på rangen

Ska väl också plöja igenom videos ni tipsade om och det kan även hända att jag också böjer handen till ett V som du nämnde nu när jag tänker efter.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

mattiask
Inlägg: 21
Blev medlem: 12 maj 2019, 21:19

fieskmask skrev: 09 jun 2019, 20:30 Tack för era tips, jag ska slänga upp en film nästa gång jag är på rangen Bild

Ska väl också plöja igenom videos ni tipsade om och det kan även hända att jag också böjer handen till ett V som du nämnde nu när jag tänker efter.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Ett ytterligare tips är att söka efter "Marcus Edblad Golf" på youtube och därefter titta på hans tre avsnitt av "Attackera din slice". Titta på de tre filmerna. Absolut lär det vara svårt på rangen, men tycker ju att han beskriver det väldigt enkelt HUR man ska göra. Sen ska det göras också.
Men tre riktigt bra filmer enligt mig.
Skriv svar