Tappat glädjen i spelet

Här snackar vi allmänt om golf...
Fristedt
Inlägg: 9
Blev medlem: 16 feb 2016, 09:11

Tjena allihopa! Är det någon här inne som har tips på hur jag ska få upp glädjen i spelet igen? Tycker att varje runda jag spelar går jag mest runt och är arg och less. Känns extremt trist då kärleken till golfen finns kvar men försvinner halvvägs in i varje runda typ. Mitt handicap har gått från 5,2 till 8,3 på tre säsonger vilket säger det mesta. Under dagens runda hade jag seriösa tankar på att bara sluta spela helt enkelt. Hur vänder jag denna trenden? Hit me!

Sent from my SM-G973F using Svensktgolfforum mobile app

Driver: Cobra amp cell pro 9,5°
Spoon: Taylormade SLDR 15°
Järn: Nike vr pro blades 3-pw
Wedgar: Mizuno R12 52°, 56°, 60°
Putter: Taylormade white smoke
Hcp: 5,2
Klubb: Bjäre GK :)
Användarens profilbild
Ringman76
Inlägg: 104
Blev medlem: 04 apr 2015, 15:51

Tråkigt att läsa att du har tappat suget.
Tappade själv suget efter golf förra året och gick också i tankar att skit i det.
Min lösning va att vila ifrån golfen 1mån.
Inte ens titta på klubborna eller nåt som hade med golf att göra.
Tappade sugen även tidigare denna säsongen, men bestämde mig för att spela bara för det är roligt.
Ingen press på mig själv eller att nå några mål.
Och det fungerar fint för min del.


Sent from my [Samsung] using Svensktgolfforum mobile app

Driver: Tm Sim Max D 9°
Fairwaywood: Tm M4 15° och 18°
Järn: TM P770 4 - Pw
Wedgar: TM W Milled grind 50,54,58
Putter: TM Spider Tour black 37"
Grepp: Golfpride Cp2 wrap midz, Superstroke 2.0 XL
svalle
Inlägg: 176
Blev medlem: 11 jun 2015, 09:37

Nya klubbor blir man ju alltid glad åt :)
WITB 2020
Driver: Ping G30 LS
Spoon: Callaway XR
Utility: TM Gapr Low
Hybrid: Adams Golf 20*
Järn: Taylor Made TP
Wedgar: Mack Daddy 4 52/10, 56/10, 60/10
Putter: Taylor Made Spider X
Boll: Pro v1 HCP: +0,4
HIO: 2
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Strunta i scoren. Spela varje hål var för sig. Matchspel är mycket roligare och är även hyfsat kul när formen sviktar om man kan spela bra på några hål istället för på 18 hål. Övervägt någon lektion? Gå från röd tee för att träna mer närspel.

Men strunta i reggningen, sätter onödig press och blir lätt tråkigt. Ja, SGF vill att man reggar alla rundor, men verkligen ingen som bryr sig om du inte gör det.
Hcp: ~12
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:



Jag gjorde denna video häromdan - min åsikt är att du tar golfen på alldeles för stort allvar.
Fristedt
Inlägg: 9
Blev medlem: 16 feb 2016, 09:11

Tack för alla svar! Tror jag ska försöka släppa på resultaten och som ni säger bara försöka ha roligt där ute. Kollade på din film Max och där va många bra tips BildBild. Målet med nästa runda blir endast att ha roligt! Trevlig kväll på er

Sent from my SM-G973F using Svensktgolfforum mobile app

Driver: Cobra amp cell pro 9,5°
Spoon: Taylormade SLDR 15°
Järn: Nike vr pro blades 3-pw
Wedgar: Mizuno R12 52°, 56°, 60°
Putter: Taylormade white smoke
Hcp: 5,2
Klubb: Bjäre GK :)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

En viktig detalj som jag märkt med åren är att jag har mycket roligare när jag spelar med vissa personer.
De som tar spelet seriöst men ändå kan garva när de gör ett dåligt slag, kan skämta om ditten och datten osv.
Det värsta är de som blir förbannade och sänker stämningen i hela bollen.

Mitt tips blir därför att helt förutsättningslöst gå ut och spela en runda med de kompisar du har roligast med :)
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Sandstream skrev:En viktig detalj som jag märkt med åren är att jag har mycket roligare när jag spelar med vissa personer.
De som tar spelet seriöst men ändå kan garva när de gör ett dåligt slag, kan skämta om ditten och datten osv.
Det värsta är de som blir förbannade och sänker stämningen i hela bollen.

Mitt tips blir därför att helt förutsättningslöst gå ut och spela en runda med de kompisar du har roligast med :)
Håller med. Jag har slutat spela med vissa som är ständigt bittra!
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag säger ungefär samma som ovan. Sluta jaga allt som har med score att göra. Försök spela för att få vara ute i naturen eller umgås med vänner.
Börja ge dig själv lite fler puttar och strunta i seriositeten..


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

stevvee skrev: 27 jun 2019, 06:11Håller med. Jag har slutat spela med vissa som är ständigt bittra!
Spelade i en fyrboll igår i intern tävling med tre kompisar och trots uselt spel från mig och min partner blev det en bra runda eftersom vi hade roligt mellan slagen.
Vi diskuterade golf så klart men även hur man fångar en giftorm som rymt (inget lyckat slut), vilka djur som äter mördarsniglar, läget på jobbet, att vi borde råna en värdedepå för att kunna spela golf på heltid osv :D
Skriv svar