Bygga upp ett nytt förlåtande golfset

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Jey
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 sep 2019, 09:48

Hej Forumsmedlemmar,

Här kommer ännu en fråga om ett nybörjar set och hur jag egentligen ska tänka och bygga ett set som håller en längre tid neråt i hcp.

Jag började för ca 2-3 månader sedan och spelat ner mig till hcp 33, första setet jag köpte blev ett begagnat Spalding set med 6-9 PW samt trä 1/3 och hybrid för ca 1500 sek då jag inte visste riktigt om jag skulle bli biten i golfen.
Men som ni förstår med det här inlägget så blev jag väldigt biten och tänker på golf 24/7 och insåg även (alltid) att det är roligt med nya prylar som jag hjälpa mig då nuvarande klubbor inte är allt för förlåtande.

Då jag funderar på att uppgradera mig och bygga ett stabilt och så förlåtande set som möjligt för att få golfen att bli ännu roligare så behöver jag tips från er.
Läst en del men inte hittat mer än text ang förlåtande seten på tex dormy, så vad är egentligen det mest förlåtande setet för en nybörjare tex järnset eller trä, hybrid? har förstått att Pings driver ska vara förlåtande men vad mer finns det i den här klubbdjungeln.

Förlåtande Järnset?
Förlåtande trä samt hybrid?

Mvh, Jey
mattiask
Inlägg: 21
Blev medlem: 12 maj 2019, 21:19

Det första jag skulle rekommendera är att faktiskt åka till Dormy och göra en Custom Fitting.
Du kan ju till att börja med säga vad din budget är. Att du har en budget på 5k tex så behöver du ju inte ens prova klubborna för 10k.

Jag gjorde en CF hos en pro och fick fram vad för typ av klubba jag skulle ha.
Tog sedan alla de specen jag fick och letade runt via olika sidor (främst FB) för att hitta så liknande klubbor jag kunde hitta.
Köpte ett set med 3-PW för 2000:- samt att han hade en riktigt fin Odyssey-putter för 800:-.
Så allt behöver inte vara dyrt, men viktigaste är att klubborna har de specen just din sving (tex) har.
Nu ett år senare med de klubborna jag hittade (endast greppat om dom) så har jag gått från 29.5 i hcp till 20.2.
Kanske ingen jättesänkning, men personligen klubbor som passar en är otroligt viktigt.

Nu kanske inte detta var ett tillräckligt bra svar till dig då du skriver att du söker ett förlåtande och begagnat set.
Sen med driver, fairwaywoods osv beror ju mycket på vad för typ av slag du har.
Men jag personligen skulle säga att otroligt mycket sitter i tekniken, svingen osv.
Jag kör själv en TM M2 som jag hade hört otroligt mycket gott om. Ett tag kunde jag inte slå med den överhuvudtaget utan sliceade 9 av 10 bollar.
Med lite teknikträning och mycket nötande via att titta bra videos (ex MXPGolf och hans driverserie) samt Meandmygolf tex så har jag nu istället 8 av 10 riktigt bra driverar.

Lång text, men min rekommendation (utan att veta vad tex Dormy har för regler via sina tester) är att göra en CF. Både på järnklubbor samt driver.
Du kommer lära dig otroligt mycket bara under de 45 minuterna du får med väldigt kompetent personal!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Jey skrev: 16 sep 2019, 13:10 Hej Forumsmedlemmar,

Här kommer ännu en fråga om ett nybörjar set och hur jag egentligen ska tänka och bygga ett set som håller en längre tid neråt i hcp.

Jag började för ca 2-3 månader sedan och spelat ner mig till hcp 33, första setet jag köpte blev ett begagnat Spalding set med 6-9 PW samt trä 1/3 och hybrid för ca 1500 sek då jag inte visste riktigt om jag skulle bli biten i golfen.
Men som ni förstår med det här inlägget så blev jag väldigt biten och tänker på golf 24/7 och insåg även (alltid) att det är roligt med nya prylar som jag hjälpa mig då nuvarande klubbor inte är allt för förlåtande.

Då jag funderar på att uppgradera mig och bygga ett stabilt och så förlåtande set som möjligt för att få golfen att bli ännu roligare så behöver jag tips från er.
Läst en del men inte hittat mer än text ang förlåtande seten på tex dormy, så vad är egentligen det mest förlåtande setet för en nybörjare tex järnset eller trä, hybrid? har förstått att Pings driver ska vara förlåtande men vad mer finns det i den här klubbdjungeln.

Förlåtande Järnset?
Förlåtande trä samt hybrid?

Mvh, Jey
Som tidigare talare i tråden - gör en Custom Fitting. En klubba kan beskrivas på många olika sätt i text och marknadsföring men göra något helt annat. Prova dig fram. Eller som jag gillar att säga, watch em fly before you buy.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

MaxP skrev:Eller som jag gillar att säga, watch em fly before you buy.
Ja man vill ju inte köpa en klubba som flyger fult i luften.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

stevvee skrev: 16 sep 2019, 17:23
MaxP skrev:Eller som jag gillar att säga, watch em fly before you buy.
Ja man vill ju inte köpa en klubba som flyger fult i luften.
:?
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

MaxP skrev: 16 sep 2019, 14:44
Som tidigare talare i tråden - gör en Custom Fitting. En klubba kan beskrivas på många olika sätt i text och marknadsföring men göra något helt annat. Prova dig fram. Eller som jag gillar att säga, watch em fly before you buy.
Är det verkligen "rätt"?
Mitt resonemang går såhär, rätt eller fel?
En nybörjare med 2-3 månader innanför bältet, kommer den personen verkligen ha samma förutsättningar efter ett år, eller två? Alltså, den CF som man gör idag, hur står sig den efter bara en kort tid? Så att det inte är pengar i sjön så att säga.
Kolla svinghastighet, absolut, ligger man emellan två nivåer, ta det hårdare skaftet. Kolla om det finns behov för längd/lie, i övrigt, köp nåt billigt begagnat i den specen. Ska man inte ha längre klubbor finns det ju MASSOR på begagnatsidan som säkert passar tills dess att svingen sitter lite mer konsekvent, då gör man en lite mer grundlig utprovning.
Så hade jag sagt, felaktigt?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
mattiask
Inlägg: 21
Blev medlem: 12 maj 2019, 21:19

långryggen skrev: 17 sep 2019, 07:31
MaxP skrev: 16 sep 2019, 14:44
Som tidigare talare i tråden - gör en Custom Fitting. En klubba kan beskrivas på många olika sätt i text och marknadsföring men göra något helt annat. Prova dig fram. Eller som jag gillar att säga, watch em fly before you buy.
Är det verkligen "rätt"?
Mitt resonemang går såhär, rätt eller fel?
En nybörjare med 2-3 månader innanför bältet, kommer den personen verkligen ha samma förutsättningar efter ett år, eller två? Alltså, den CF som man gör idag, hur står sig den efter bara en kort tid? Så att det inte är pengar i sjön så att säga.
Kolla svinghastighet, absolut, ligger man emellan två nivåer, ta det hårdare skaftet. Kolla om det finns behov för längd/lie, i övrigt, köp nåt billigt begagnat i den specen. Ska man inte ha längre klubbor finns det ju MASSOR på begagnatsidan som säkert passar tills dess att svingen sitter lite mer konsekvent, då gör man en lite mer grundlig utprovning.
Så hade jag sagt, felaktigt?
Absolut inte felaktigt. Det är ju lite beroende på vilken prisnivå personen i fråga ligger på.
Som jag själv skrev igår så tog jag reda på alla mina spec och köpte sedan klubbor via en fb-sida varpå jag nu lirat med dessa en säsong och det är en otroligt stor skillnad på dessa klubbor som stämmer helt med min utprovning förutom att jag har 1 grad upright på mina istället för 2 grader upright som jag egentligen skulle haft.
Så jag slår ju mycket bättre med dessa än med mina tidigare jag hade.
Sen ska sägas att jag ej vet hur det skaftet jag har på mina nuvarande står sig mot det jag provade ut. Det kanske är tyngre, det kanske är lättare - det har jag tyvärr dålig koll på. Därav så vet jag ju inte om jag skulle spela bättre/sämre med ett tyngre kontra lättare skaft.

Så jag tycker att det är ganska viktigt att göra en CF för att iaf se vad du ska ha för spec.
Men samtidigt är det ju iofs lika viktigt att ta lektioner med en pro för att förbättra sin sving och träffbild över tid iom att TS i detta fall inte spelat mer än hen gjort.

Men hade jag varit i TS kläder så hade jag gjort en CF för att ta reda på specen och sedan skrivit ett inlägg antingen här i Köp & Sälj eller i någon fb-grupp, där jag hade skrivit med alla specen.
Jag personligen fick säkert 10 mail på messenger där folk erbjöd sina klubbor.
Så att få tag i bra och rätt klubbor tror jag kommer vara relativt lätt i denna djungel.
Jey
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 sep 2019, 09:48

Stort tack för alla svar :)

Men precis som vissa nämner utgick jag att en CF kunde vara för tidigt för mig, men är ju inga pengar i sammanhanget för att hitta rätt klubbor heller så kan mycket väl bli ett besök hos Dormy i Göteborg.
Gällande prisklass så har jag inget direkt maxtak då jag vill hitta rätt klubbor för mig och mina förutsättningar men kanske inte lägga 10k på bara ett järnset som "första" klubbor heller.



Tack ännu en gång :)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

långryggen skrev: 17 sep 2019, 07:31
Är det verkligen "rätt"?
Mitt resonemang går såhär, rätt eller fel?
En nybörjare med 2-3 månader innanför bältet, kommer den personen verkligen ha samma förutsättningar efter ett år, eller två? Alltså, den CF som man gör idag, hur står sig den efter bara en kort tid? Så att det inte är pengar i sjön så att säga.
Kolla svinghastighet, absolut, ligger man emellan två nivåer, ta det hårdare skaftet. Kolla om det finns behov för längd/lie, i övrigt, köp nåt billigt begagnat i den specen. Ska man inte ha längre klubbor finns det ju MASSOR på begagnatsidan som säkert passar tills dess att svingen sitter lite mer konsekvent, då gör man en lite mer grundlig utprovning.
Så hade jag sagt, felaktigt?
En spelare som har tagit sig till HCP 33 på ett par månader skulle må alldeles utmärkt av en utprovning. En nybörjare som har tufft att ta sig ner från 54 har troligen viktigare saker att fokusera på. En custom fitting görs på klubbor för att hjälpa spelaren där han eller hon är idag inte för att hjälpa en spelare om två års tid. Det spelar ingen roll om du har 33 eller 3 i HCP. TS frågade om ett förlåtande golfset och ett förlåtande golfset är ett som är anpassat efter spelaren och dennes sving så som den ser ut idag. Sen kommer vi alltid till det ekonomiska och då är alternativet du nämner självklart billigare men det spelare ofta missar är helheten som en klubba skapar. Dvs klubbhuvudet tillsammans med skaftet tillsammans med resterande speccs.
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

MaxP skrev: 17 sep 2019, 11:59 En spelare som har tagit sig till HCP 33 på ett par månader skulle må alldeles utmärkt av en utprovning. En nybörjare som har tufft att ta sig ner från 54 har troligen viktigare saker att fokusera på. En custom fitting görs på klubbor för att hjälpa spelaren där han eller hon är idag inte för att hjälpa en spelare om två års tid. Det spelar ingen roll om du har 33 eller 3 i HCP. TS frågade om ett förlåtande golfset och ett förlåtande golfset är ett som är anpassat efter spelaren och dennes sving så som den ser ut idag. Sen kommer vi alltid till det ekonomiska och då är alternativet du nämner självklart billigare men det spelare ofta missar är helheten som en klubba skapar. Dvs klubbhuvudet tillsammans med skaftet tillsammans med resterande speccs.
Nja, han skriver:
Här kommer ännu en fråga om ett nybörjar set och hur jag egentligen ska tänka och bygga ett set som håller en längre tid neråt i hcp.
Om man med hcp 33 under snabb utveckling och en spirande golffanatism ska CFa ett set idag, då har jag svårt att tro att det setet skulle hålla om ett år eller två, vilket väl är EXAKT det som TS frågar efter?
Eller så misstolkade jag frågan?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Skriv svar