Tillbaka efter 13år, uppdatera bagen

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Jakob
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 sep 2019, 08:42

Så precis kommit tillbaka till golfen efter ca 13 år och onekligen ser utrustningen annorlunda ut idag och skillnaden i att slå som 30 åring snarare än 17 är också en stor skillnad.

Spelar på ca hcp 16 idag men tror (och hoppas) att det kommer att gå neråt kommande år. Spelade som junior som bäst på ca hcp 10.

Kommer behöva skaffa mig en fw5 inom en snar framtid då det alltid varit en klubba jag uppskattat och som brukar passa min slaglängd för att nå green på andra slaget på par 5.

Vore dock roligt att se hur ni skulle rekommendera att man prioriterar uppdatering av bagen. Skulle gärna byta allt samtidigt men finns en plånbok som anser att ett successivt byte vore klokare. Är egentligen inte missnöjd med mina klubbor men då en järn 7 försvunnit under åren och förlåtelsen i drivers ökat så känns det som en god idé. Man ska heller inte missa placeboeffekten med nya prylar ;)

Spelar idag:
Cobra 400sz, 9 grader, stiff
Powerbilt grand slam j4-pw
Callaway wedge 52 och 58 grader

Slaglängder (uppskattat snitt baserat på range och bana)

Driver: ca 230m med rull, carry ca 200 kanske?
J6: 160
J8: 140
J9: 125
PW: 115
W 52: 90
W 58: 70

Upplever att jag inte saknar någon längd sett till mitt spel förutom en fw5 för ett långt andra slag på par 5. De längre järnen och jag har en komplicerad relation men vi jobbar på det. Drivern har levt sitt egna liv ett tag men är en klubba jag generellt kommer bra överens med. Har har ett betydligt längre snitt med den men lugnat ner den som katten till fördel för precision.
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Jakob skrev: 26 sep 2019, 09:01
Slaglängder (uppskattat snitt baserat på range och bana)

Driver: ca 230m med rull, carry ca 200 kanske?
J6: 160
J8: 140
J9: 125
PW: 115
W 52: 90
W 58: 70

Upplever att jag inte saknar någon längd sett till mitt spel förutom en fw5 för ett långt andra slag på par 5. De längre järnen och jag har en komplicerad relation men vi jobbar på det. Drivern har levt sitt egna liv ett tag men är en klubba jag generellt kommer bra överens med. Har har ett betydligt längre snitt med den men lugnat ner den som katten till fördel för precision.
Välkommen tillbaka till golfen. Du verkar ha samma historik som mig, även sett till ålder, hcp och slaglängder.

Vad använder för klubba från 100 meter? Jag gillar att ha en 100-metersklubba då det ofta är lay-up avstånd. Därför har jag en 50° wedge istället för en 52°. Det och en ny putter gjorde stört skillnad för min score sedan jag kommit tillbaka och nu har jag bytt allt.
Men en trä-femma alternativt en hybrid (eller något du slår 180 meter med) ser ju också att behövas, och såklart en järn-sjua.

Men jag tror att korrekt glappning i de kortare järnen och wedgarna är bäst för scoren, så jag hade börjat där.
Hcp: ~12
Jakob
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 sep 2019, 08:42

100m kan jag trycka 52 till men även slå en kortare PW med gott resultat. Av någon anledning är det ett avstånd jag sällan ställs inför, iaf på min hemmabana där jag kommer spela 90% av mina rundor. Men det är definitivt en bra tanke.

J7 hittade jag en ur en gammalt set som låg hos farsan. Definitivt inte optimalt men fungerar bra för inspel från 145-150m. Högst otippat då den har regulat grafitskaft och egentligen inte alls borde passa mig.

Funderat lite på puttern, det ser ut som att den ska hamna var som helst när jag svingar den men av någon anledning så funkar det riktigt bra. Så den skulle jag nog inte våga byta i dagsläget 😂
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Jakob skrev: 26 sep 2019, 09:28 100m kan jag trycka 52 till men även slå en kortare PW med gott resultat. Av någon anledning är det ett avstånd jag sällan ställs inför, iaf på min hemmabana där jag kommer spela 90% av mina rundor. Men det är definitivt en bra tanke.

J7 hittade jag en ur en gammalt set som låg hos farsan. Definitivt inte optimalt men fungerar bra för inspel från 145-150m. Högst otippat då den har regulat grafitskaft och egentligen inte alls borde passa mig.

Funderat lite på puttern, det ser ut som att den ska hamna var som helst när jag svingar den men av någon anledning så funkar det riktigt bra. Så den skulle jag nog inte våga byta i dagsläget 😂
Ok, täcker du in avstånden med de wedgar du har finns ju ingen egentligen anledning att byta. Utgick mest från mig själv där jag har svårt att slå samma klubba olika långt. Man byter aldrig en putter som fungerar så det gör du rätt i att behålla!

Låter som en järnfemma och en hybrid-fyra kanske vore det mest naturliga att lägga till då. Du nämnde att du inte kom överens med långa järn och jag har dagar då de inte fungerar för mig heller, men då brukar hybriden fungera bra. Överlägsen från ruff också.
Hcp: ~12
Skriv svar