Höstgolf i vind, bästa skruven?

Här snackar vi allmänt om golf...
Totte
Inlägg: 10
Blev medlem: 01 okt 2019, 08:38

Hej. Nu är det ju höst och det börjar blåsa rejält ute på banorna. Finns det något man skall tänka på när man spelar i vind ? Jag har ju redan lite problem med att träffa fairway men vill ju försöka lära mig spela i vind. Hört att draw är att föredra för man sätter överskruv på bollen och slår längre. Överskruv borde vara bättre i vind också ?

Tack
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Totte skrev:Hej. Nu är det ju höst och det börjar blåsa rejält ute på banorna. Finns det något man skall tänka på när man spelar i vind ? Jag har ju redan lite problem med att träffa fairway men vill ju försöka lära mig spela i vind. Hört att draw är att föredra för man sätter överskruv på bollen och slår längre. Överskruv borde vara bättre i vind också ?

Tack
Nej, du sätter inte överskruv i en draw och nej det är ingenting du vill uppnå heller. Den bästa skruven är den du kan kontrollera. Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Totte
Inlägg: 10
Blev medlem: 01 okt 2019, 08:38

MaxP skrev: 06 okt 2019, 07:13
Totte skrev:Hej. Nu är det ju höst och det börjar blåsa rejält ute på banorna. Finns det något man skall tänka på när man spelar i vind ? Jag har ju redan lite problem med att träffa fairway men vill ju försöka lära mig spela i vind. Hört att draw är att föredra för man sätter överskruv på bollen och slår längre. Överskruv borde vara bättre i vind också ?

Tack
Nej, du sätter inte överskruv i en draw och nej det är ingenting du vill uppnå heller. Den bästa skruven är den du kan kontrollera. Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Tack Max. Vad är det som gör att draw går längre ? Dom jag spelar golf med strävar alltid efter att slå överskruv säger dom.
Så jag skall lära mig kontrollera högerskruv menar du?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Totte skrev: 06 okt 2019, 07:42 Tack Max. Vad är det som gör att draw går längre ? Dom jag spelar golf med strävar alltid efter att slå överskruv säger dom.
Så jag skall lära mig kontrollera högerskruv menar du?
Golfare säger mycket konstigheter. :lol:
Att en draw går längre är t.ex. en av dem. Har du en högerskruv i bollen och trivs med den, lär dig att kontrollera den. Svårare än så behöver du inte göra sporten.
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Totte skrev:
MaxP skrev: 06 okt 2019, 07:13
Totte skrev:Hej. Nu är det ju höst och det börjar blåsa rejält ute på banorna. Finns det något man skall tänka på när man spelar i vind ? Jag har ju redan lite problem med att träffa fairway men vill ju försöka lära mig spela i vind. Hört att draw är att föredra för man sätter överskruv på bollen och slår längre. Överskruv borde vara bättre i vind också ?

Tack
Nej, du sätter inte överskruv i en draw och nej det är ingenting du vill uppnå heller. Den bästa skruven är den du kan kontrollera. Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Tack Max. Vad är det som gör att draw går längre ? Dom jag spelar golf med strävar alltid efter att slå överskruv säger dom.
Så jag skall lära mig kontrollera högerskruv menar du?
Skruven som följer med vinden går längre! Att en draw går längre än en fade beror endast på bristande teknik, om man slår en fade med bra teknik går de precis lika långt.

Sent from my ONEPLUS A6013 using Svensktgolfforum mobile app


PS, skulle du lyckas slå med överskruv så tokdyker bollen och går inte långt alls. Backspin behövs för att hålla bollen i luften, för en driver ligger en bra siffra runt 2000rpm +/- ett par hundra rpm beroende på hur du launchar bollen.
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Totte skrev: 06 okt 2019, 07:04 Hej. Nu är det ju höst och det börjar blåsa rejält ute på banorna. Finns det något man skall tänka på när man spelar i vind ? Jag har ju redan lite problem med att träffa fairway men vill ju försöka lära mig spela i vind. Hört att draw är att föredra för man sätter överskruv på bollen och slår längre. Överskruv borde vara bättre i vind också ?

Tack
Driver i vind är knepigt, den lilla skruv man har förstärks ofta i motvind eller sidvind från fel håll. Prova en punchad lång järnklubba om det är ett hål som är viktigt att träffa fairway på.
Hcp: ~12
Totte
Inlägg: 10
Blev medlem: 01 okt 2019, 08:38

Niklas skrev: 07 okt 2019, 07:38
Totte skrev: 06 okt 2019, 07:04 Hej. Nu är det ju höst och det börjar blåsa rejält ute på banorna. Finns det något man skall tänka på när man spelar i vind ? Jag har ju redan lite problem med att träffa fairway men vill ju försöka lära mig spela i vind. Hört att draw är att föredra för man sätter överskruv på bollen och slår längre. Överskruv borde vara bättre i vind också ?

Tack
Driver i vind är knepigt, den lilla skruv man har förstärks ofta i motvind eller sidvind från fel håll. Prova en punchad lång järnklubba om det är ett hål som är viktigt att träffa fairway på.
Vad är punchad för något ?
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Totte skrev: 07 okt 2019, 08:21 Vad är punchad för något ?
Ett lågt slag med bra tryck i. Man försöker hålla ner bollbanan.

PS Du kan hälsa dina kompisar att de gått på en av de största myterna inom golfen: Att en draw går längre :lol:
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Fast en draw kommer i 9 fall av 10 att gå längre. Men det beror inte på att man sätter överskruv på bollen.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Harry skrev:Fast en draw kommer i 9 fall av 10 att gå längre. Men det beror inte på att man sätter överskruv på bollen.
Ok. Berätta gärna hur det kommer sig att en draw går längre 90% av gångerna?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Skriv svar