Höstgolf i vind, bästa skruven?

Här snackar vi allmänt om golf...
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

MaxP skrev: 07 okt 2019, 11:30
Harry skrev:Fast en draw kommer i 9 fall av 10 att gå längre. Men det beror inte på att man sätter överskruv på bollen.
Ok. Berätta gärna hur det kommer sig att en draw går längre 90% av gångerna?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
För att du oftast kommer in med betydligt lägre loft när du slår en draw
Totte
Inlägg: 10
Blev medlem: 01 okt 2019, 08:38

Oj vad många bra svar jag fått! Då har jag fått lära mig något nytt när det gäller överskruv. Trodde bollen gick längre då precis som i pingis men då har mina kompisar fel.
Men i vind skall jag alltså försöka slå hårt och draw (punch) för att bollen skall flyga längre och lägre, det gör att vinden inte påverkar bollen lika mycket.
Men hur får jag till detta i praktiken? Finns det någon övning eller tankar jag kan ta med mig ?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Harry skrev:
För att du oftast kommer in med betydligt lägre loft när du slår en draw
Om det blir för lite loft i förhållande till klubbhastighet och bollträff då? Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

1/10 ;)
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Totte skrev: 07 okt 2019, 13:31 Oj vad många bra svar jag fått! Då har jag fått lära mig något nytt när det gäller överskruv. Trodde bollen gick längre då precis som i pingis men då har mina kompisar fel.
Men i vind skall jag alltså försöka slå hårt och draw (punch) för att bollen skall flyga längre och lägre, det gör att vinden inte påverkar bollen lika mycket.
Men hur får jag till detta i praktiken? Finns det någon övning eller tankar jag kan ta med mig ?
Skulle inte försöka slå hårt på bollen i vind då det kan öka spinnen så vinden tar tag i den. Ta 1-2 klubbor mer och slå lugnt.
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Totte skrev: 06 okt 2019, 07:04 Hej. Nu är det ju höst och det börjar blåsa rejält ute på banorna. Finns det något man skall tänka på när man spelar i vind ? Jag har ju redan lite problem med att träffa fairway men vill ju försöka lära mig spela i vind. Hört att draw är att föredra för man sätter överskruv på bollen och slår längre. Överskruv borde vara bättre i vind också ?

Tack
Undvik överskruv, aka sorkmördare... Skulle gissa på att så lite skruv som möjligt är att föredra?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
daniel.hermansson
Inlägg: 44
Blev medlem: 10 apr 2019, 16:55
Kontakt:

Totte skrev: 07 okt 2019, 13:31 Oj vad många bra svar jag fått! Då har jag fått lära mig något nytt när det gäller överskruv. Trodde bollen gick längre då precis som i pingis men då har mina kompisar fel.
Men i vind skall jag alltså försöka slå hårt och draw (punch) för att bollen skall flyga längre och lägre, det gör att vinden inte påverkar bollen lika mycket.
Men hur får jag till detta i praktiken? Finns det någon övning eller tankar jag kan ta med mig ?
Hoppas någon rättar mig om jag har fel...
Anledningen till att en golfboll har dimples är för att skapa turbulens runt omkring bollen. Eftersom bollen har dels en hastighet den spinner med och en hastighet den färdas i slagriktningen kommer bollen bete sig olika mot en helt slät boll (tex pingisboll). I motsats till bollens färdriktning rör sig luften som omger bollen i en hastighet relativt bollens hastighet. När bollen roterar med underskruv med sina dimples genererar det en differens i turbulensen på ovansidan respektive undersidan av bollen. På ovansida av bollen roterar bollen med luftmotståndet och på undersidan mot luftmotståndet. Skillnaden i den turbulensen gör att bollen kommer få en ökat lyftkraft och tryckas högre upp i luften. Det hela är beroende av bollens hastighet och spinnhastighet. En överskruv ger samma effekt fast baklänges och kommer hastigt trycka bollen ner mot marken.

Det samma gäller hook, slice, fade och draw. Vid en helt vertikal spinn på bollen kommer den vika av åt det håll som bollen har motsatt spinn åt. Roterar bollen klockvis runt sin egen vertikala axel kommer bollen färdas åt vänster i det ögonblick påverkan av krafterna från turbulensen runt (starkare ju snabbare spinn) bollen blir starkare än kraften i slagriktning (när bollen börjar tappa fart framåt). Tvärt om mot hur en pingisboll påverkas av skruv.
En tanke om att slå bollen "in i vinden" vid kraftig sidovind kan ställa till det ordentligt om man inte har järnkoll på skruven på bollen.

Om du inte vill att vinden ska påverka bollen ska du slå bollen där det inte blåser, oftast blåser det mindre nere på marken mot högre upp i luften. Bollen kommer få mer lyftkraft om du har kraftig underskruv på bollen. För att motverka detta skulle det kunna vara möjligt att slå en boll med mer sidoskruv för att minska lyftkraften bollen utsätts för rakt underifrån. Det borde vara eftersträvsamt att slå bollen i sådan riktning och skruv så den får en ökad lyftkraft i direkt motsatt riktning mot vinden (om man vill att vinden ska påverka så lite som möjligt).
Jag räknar mig som ganska medioker golfspelare så hur svårt det är att genomför och lämpliga övningar för det överlåter jag till andra mer erfarna och stabilare spelare än mig.
Strävar mot att aldrig behöva slå ett tråkigt golfslag
Användarens profilbild
daniel.hermansson
Inlägg: 44
Blev medlem: 10 apr 2019, 16:55
Kontakt:

Totte skrev: 06 okt 2019, 07:42
MaxP skrev: 06 okt 2019, 07:13
Totte skrev:Hej. Nu är det ju höst och det börjar blåsa rejält ute på banorna. Finns det något man skall tänka på när man spelar i vind ? Jag har ju redan lite problem med att träffa fairway men vill ju försöka lära mig spela i vind. Hört att draw är att föredra för man sätter överskruv på bollen och slår längre. Överskruv borde vara bättre i vind också ?

Tack
Nej, du sätter inte överskruv i en draw och nej det är ingenting du vill uppnå heller. Den bästa skruven är den du kan kontrollera. Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Tack Max. Vad är det som gör att draw går längre ? Dom jag spelar golf med strävar alltid efter att slå överskruv säger dom.
Så jag skall lära mig kontrollera högerskruv menar du?
Att sträva efter att slå en draw torde enbart bero på att det är "lättare" att slå ett golfslag med önskat resultat på det sättet. Att slå "helt rakt" har väldigt små marginaler och kräver i stort sett att du träffar bollen helt mitt på. Avviker klubbhuvudet en grad åt något håll kommer det inte blir rakt, det blir en draw eller en fade. Om man istället bestämmer sig för att slå en Draw har man lite mer att spela på så länge det är åt rätt håll. Om det är 1 eller 3 grader snett vid bollträffen ger ett skapligt önskvärt resultat ändå. Typ om du vill ha högerskruv på bollen har du 3 "graders" felmarginal för att lyckas med det, vill du slå helt rakt har du 0 felmarginal. Draw istället för fade tokgissar jag är vanligast att eftersträva pga att det upplevs som lättare att slå en draw än fade för majoriteten högerspelare, och att det är "längst ifrån" slice som många vill bli av med.
Strävar mot att aldrig behöva slå ett tråkigt golfslag
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Harry skrev: 07 okt 2019, 09:53 Fast en draw kommer i 9 fall av 10 att gå längre. Men det beror inte på att man sätter överskruv på bollen.
Bollen vet inte vilket håll den snurrar åt.
Med samma siffror (loft, AoA osv) går en fade precis lika långt som en draw.
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Sandstream skrev: 07 okt 2019, 17:46
Harry skrev: 07 okt 2019, 09:53 Fast en draw kommer i 9 fall av 10 att gå längre. Men det beror inte på att man sätter överskruv på bollen.
Bollen vet inte vilket håll den snurrar åt.
Med samma siffror (loft, AoA osv) går en fade precis lika långt som en draw.
Jo men det kommer man oftast inte göra
Skriv svar