Höstgolf i vind, bästa skruven?

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Harry skrev: 09 okt 2019, 13:02Fast det kommer ju med 99% chans inte bli samma siffror?
Nej, och det beror ju som jag skrev på att de framförallt kommer att ha ett lägre dynamiskt loft när de slår en draw.

Det här är lite som att jämföra äpplen och bananer eftersom förutsättningarna inte är desamma.
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Sandstream skrev: 09 okt 2019, 13:22
Harry skrev: 09 okt 2019, 13:02Fast det kommer ju med 99% chans inte bli samma siffror?
Nej, och det beror ju som jag skrev på att de framförallt kommer att ha ett lägre dynamiskt loft när de slår en draw.

Det här är lite som att jämföra äpplen och bananer eftersom förutsättningarna inte är desamma.
Vilket resulterar i att myten om att draw går längre stämmer?
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Harry skrev: 09 okt 2019, 13:27Vilket resulterar i att myten om att draw går längre stämmer?
Nej! Det bevisar bara att de som säger så inte förstår och saknar grundläggande kunskaper i fysikens lagar.
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Sandstream skrev: 09 okt 2019, 14:32
Harry skrev: 09 okt 2019, 13:27Vilket resulterar i att myten om att draw går längre stämmer?
Nej! Det bevisar bara att de som säger så inte förstår och saknar grundläggande kunskaper i fysikens lagar.
Tror ingen protesterar om att med alla siffror är samma så går det exakt lika långt. Problemet är att det inte är så i verkligheten.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Harry skrev:
Sandstream skrev: 09 okt 2019, 14:32
Harry skrev: 09 okt 2019, 13:27Vilket resulterar i att myten om att draw går längre stämmer?
Nej! Det bevisar bara att de som säger så inte förstår och saknar grundläggande kunskaper i fysikens lagar.
Tror ingen protesterar om att med alla siffror är samma så går det exakt lika långt. Problemet är att det inte är så i verkligheten.

Så du menar att vi skall ta dåliga golfares prestation över fakta och fysikens lagar?

Bra där, då förstår jag att vissa aldrig blir bra på golf.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

stevvee skrev: 09 okt 2019, 16:19
Harry skrev:
Sandstream skrev: 09 okt 2019, 14:32 Nej! Det bevisar bara att de som säger så inte förstår och saknar grundläggande kunskaper i fysikens lagar.
Tror ingen protesterar om att med alla siffror är samma så går det exakt lika långt. Problemet är att det inte är så i verkligheten.

Så du menar att vi skall ta dåliga golfares prestation över fakta och fysikens lagar?

Bra där, då förstår jag att vissa aldrig blir bra på golf.
Är alla siffror exakt samma kommer det inte vara någon skillnad, det har jag aldrig påstått. Däremot kommer det inte vara så i verkligheten.

Vad mitt egna golfspel har med detta att göra vet jag inte.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Harry skrev:
stevvee skrev: 09 okt 2019, 16:19
Harry skrev: Tror ingen protesterar om att med alla siffror är samma så går det exakt lika långt. Problemet är att det inte är så i verkligheten.

Så du menar att vi skall ta dåliga golfares prestation över fakta och fysikens lagar?

Bra där, då förstår jag att vissa aldrig blir bra på golf.
Är alla siffror exakt samma kommer det inte vara någon skillnad, det har jag aldrig påstått. Däremot kommer det inte vara så i verkligheten.

Vad mitt egna golfspel har med detta att göra vet jag inte.

Så vad skall vi då luta oss mot ? Skall vi ta tio golfare som är som jag kommer resultatet bli draw,fade och rakt går lika långt. Ta tio utav Någon annan kanske fade är längst och tio utav en tredje draw längst. Slår vi ihop kommer det bli att alla går lika.


Att många slår en fade kort är ju för att dom slår med armarna och skär bollen. Ett misslyckat slag helt enkelt.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

stevvee skrev: 09 okt 2019, 17:51
Harry skrev:
stevvee skrev: 09 okt 2019, 16:19


Så du menar att vi skall ta dåliga golfares prestation över fakta och fysikens lagar?

Bra där, då förstår jag att vissa aldrig blir bra på golf.
Är alla siffror exakt samma kommer det inte vara någon skillnad, det har jag aldrig påstått. Däremot kommer det inte vara så i verkligheten.

Vad mitt egna golfspel har med detta att göra vet jag inte.

Så vad skall vi då luta oss mot ? Skall vi ta tio golfare som är som jag kommer resultatet bli draw,fade och rakt går lika långt. Ta tio utav Någon annan kanske fade är längst och tio utav en tredje draw längst. Slår vi ihop kommer det bli att alla går lika.


Att många slår en fade kort är ju för att dom slår med armarna och skär bollen. Ett misslyckat slag helt enkelt.
Det är verkligen imponerande att du slår dina fades draws och raka slag exakt lika långt. Det är bara att gratulera. Önskar att jag också hade kunnat göra det
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Harry skrev: 09 okt 2019, 16:56
Är alla siffror exakt samma kommer det inte vara någon skillnad, det har jag aldrig påstått. Däremot kommer det inte vara så i verkligheten.
Jag håller med om att det inte kommer att vara så i verkligheten. Jag har däremot mängder av exempel på spelare som slår sin fade (eller till och med slice) längre än en draw de lyckas skapa. Personligen är jag en spelare som spelar draw men vill jag slå bollen längst kommer det vara en fade, åtminstone med de höga klubborna. Självklart beror det på en massa olika faktorer, loftet är bara en utav dem. Därför blir ett uttalande "X går längre därför Y" sånt vi bör undvika i golfen (och det mesta andra också) eftersom det hjälper till att sprida myter som att en draw går längre. Samma exempel går att dra med flera andra myter som vandrar runt i vår underbara sport och förstör spelare, så som de raka främre armarna och att titta på bollen.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Harry skrev:
stevvee skrev: 09 okt 2019, 17:51
Harry skrev: Är alla siffror exakt samma kommer det inte vara någon skillnad, det har jag aldrig påstått. Däremot kommer det inte vara så i verkligheten.

Vad mitt egna golfspel har med detta att göra vet jag inte.

Så vad skall vi då luta oss mot ? Skall vi ta tio golfare som är som jag kommer resultatet bli draw,fade och rakt går lika långt. Ta tio utav Någon annan kanske fade är längst och tio utav en tredje draw längst. Slår vi ihop kommer det bli att alla går lika.


Att många slår en fade kort är ju för att dom slår med armarna och skär bollen. Ett misslyckat slag helt enkelt.
Det är verkligen imponerande att du slår dina fades draws och raka slag exakt lika långt. Det är bara att gratulera. Önskar att jag också hade kunnat göra det

Bara lära sig svinga med kroppen istället för armarna, hamna nära noll i svingspår och sen kan man enklare komma både utifrån och inifrån med matchande blad för att slå. Sen att jag har mer kontroll över vänsterskruven än högerskruven är en annan sak.


Annars kan vi ju dra en parallell, det går lika fort att klippa med höger eller vänster i teorin. Men i praktiken om man låter 10 personer klippa så kommer det gå fortare med högern. Vilket är snabbast och vad skulle man lära ut och varför ?
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Skriv svar