Höstgolf i vind, bästa skruven?

Här snackar vi allmänt om golf...
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

stevvee skrev: 10 okt 2019, 06:39
Harry skrev:
stevvee skrev: 09 okt 2019, 17:51


Så vad skall vi då luta oss mot ? Skall vi ta tio golfare som är som jag kommer resultatet bli draw,fade och rakt går lika långt. Ta tio utav Någon annan kanske fade är längst och tio utav en tredje draw längst. Slår vi ihop kommer det bli att alla går lika.


Att många slår en fade kort är ju för att dom slår med armarna och skär bollen. Ett misslyckat slag helt enkelt.
Det är verkligen imponerande att du slår dina fades draws och raka slag exakt lika långt. Det är bara att gratulera. Önskar att jag också hade kunnat göra det

Bara lära sig svinga med kroppen istället för armarna, hamna nära noll i svingspår och sen kan man enklare komma både utifrån och inifrån med matchande blad för att slå. Sen att jag har mer kontroll över vänsterskruven än högerskruven är en annan sak.


Annars kan vi ju dra en parallell, det går lika fort att klippa med höger eller vänster i teorin. Men i praktiken om man låter 10 personer klippa så kommer det gå fortare med högern. Vilket är snabbast och vad skulle man lära ut och varför ?
Förstår inte vad du menar riktigt med det där sista stycket.
Av egen erfarenhet som har spelat golf i 15 år och lirar runt 0 i hcp och spelet endel scratchtävlingar är att det är väldigt få som slår exakt lika långt med draw och fade. Där man även ser en fördel i längd när dom slår en draw.
Men det är väl bara acceptera att alla dom har bristande teknik.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Harry skrev:
stevvee skrev: 10 okt 2019, 06:39
Harry skrev: Det är verkligen imponerande att du slår dina fades draws och raka slag exakt lika långt. Det är bara att gratulera. Önskar att jag också hade kunnat göra det

Bara lära sig svinga med kroppen istället för armarna, hamna nära noll i svingspår och sen kan man enklare komma både utifrån och inifrån med matchande blad för att slå. Sen att jag har mer kontroll över vänsterskruven än högerskruven är en annan sak.


Annars kan vi ju dra en parallell, det går lika fort att klippa med höger eller vänster i teorin. Men i praktiken om man låter 10 personer klippa så kommer det gå fortare med högern. Vilket är snabbast och vad skulle man lära ut och varför ?
Förstår inte vad du menar riktigt med det där sista stycket.
Av egen erfarenhet som har spelat golf i 15 år och lirar runt 0 i hcp och spelet endel scratchtävlingar är att det är väldigt få som slår exakt lika långt med draw och fade. Där man även ser en fördel i längd när dom slår en draw.
Men det är väl bara acceptera att alla dom har bristande teknik.

Eftersom det finns fler högerhänta kommer det i praktiken gå fortare att klippa med höger än vänster. Och därför bör alla klippa med höger för det går fortast. Låter vettigt va ?
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

stevvee skrev: 10 okt 2019, 07:00
Harry skrev:
stevvee skrev: 10 okt 2019, 06:39


Bara lära sig svinga med kroppen istället för armarna, hamna nära noll i svingspår och sen kan man enklare komma både utifrån och inifrån med matchande blad för att slå. Sen att jag har mer kontroll över vänsterskruven än högerskruven är en annan sak.


Annars kan vi ju dra en parallell, det går lika fort att klippa med höger eller vänster i teorin. Men i praktiken om man låter 10 personer klippa så kommer det gå fortare med högern. Vilket är snabbast och vad skulle man lära ut och varför ?
Förstår inte vad du menar riktigt med det där sista stycket.
Av egen erfarenhet som har spelat golf i 15 år och lirar runt 0 i hcp och spelet endel scratchtävlingar är att det är väldigt få som slår exakt lika långt med draw och fade. Där man även ser en fördel i längd när dom slår en draw.
Men det är väl bara acceptera att alla dom har bristande teknik.

Eftersom det finns fler högerhänta kommer det i praktiken gå fortare att klippa med höger än vänster. Och därför bör alla klippa med höger för det går fortast. Låter vettigt va ?
Jag ser vad det står. Men förstår inte vad det har med detta ämne att göra?
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Harry skrev: 10 okt 2019, 07:03Jag ser vad det står. Men förstår inte vad det har med detta ämne att göra?
Du verkar inte vilja förstå?

Om jag ber 10 personer att göra 10 kast med höger hand och 10 med vänster så kommer en majoritet av kasten med höger hand att gå längst eftersom de flesta är högerhänta. Men det betyder ju inte att ett kast med höger hand går längst eftersom en vänsterhänt kommer att kasta längre med vänster hand än höger hand.

Tror jag skrivit detta innan men vad du ser på banan är totalt irrelevant när vi pratar om de fysiska lagarna.
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Sandstream skrev: 10 okt 2019, 09:49
Harry skrev: 10 okt 2019, 07:03Jag ser vad det står. Men förstår inte vad det har med detta ämne att göra?
Du verkar inte vilja förstå?

Om jag ber 10 personer att göra 10 kast med höger hand och 10 med vänster så kommer en majoritet av kasten med höger hand att gå längst eftersom de flesta är högerhänta. Men det betyder ju inte att ett kast med höger hand går längst eftersom en vänsterhänt kommer att kasta längre med vänster hand än höger hand.

Tror jag skrivit detta innan men vad du ser på banan är totalt irrelevant när vi pratar om de fysiska lagarna.
Så du menar att man ska skita i statistik från banan?
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Det är inte alls konstigt att folk har uppfattningen att en draw går längre när Dustin Johnson säger "Jag slår en fade för det är säkrare. Att jag tappar lite i längd gör inget då jag ändå slår långt". Eller om det var Brooks Koepka.

Men slår man en fade som Rahm:
https://blog.trackmangolf.com/jon-rahm- ... n-numbers/ (kolla driver-siffrorna) går det väldigt långt ändå. Han slår upp på bollen och har en väldigt låg spinn.

Men ändå, från första Google-träffen om man googlar "does a draw go further than a fade" får man upp detta:

Why does a draw go further?
"Techically, it doesn't," says Padjen. "Provided the ball speed, launch angle and spin rate are the same, a draw and fade will carry and roll the same distance. However, from a practical perspective, most club golfers will hit a draw further than a fade, because when they hit a draw they reduce the loft, leading to lower spin rates. Most of the time, shots with lower spin travel further."
Hcp: ~12
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Niklas skrev: 10 okt 2019, 12:38 Det är inte alls konstigt att folk har uppfattningen att en draw går längre när Dustin Johnson säger "Jag slår en fade för det är säkrare. Att jag tappar lite i längd gör inget då jag ändå slår långt". Eller om det var Brooks Koepka.

Men slår man en fade som Rahm:
https://blog.trackmangolf.com/jon-rahm- ... n-numbers/ (kolla driver-siffrorna) går det väldigt långt ändå. Han slår upp på bollen och har en väldigt låg spinn.

Men ändå, från första Google-träffen om man googlar "does a draw go further than a fade" får man upp detta:

Why does a draw go further?
"Techically, it doesn't," says Padjen. "Provided the ball speed, launch angle and spin rate are the same, a draw and fade will carry and roll the same distance. However, from a practical perspective, most club golfers will hit a draw further than a fade, because when they hit a draw they reduce the loft, leading to lower spin rates. Most of the time, shots with lower spin travel further."
Tack. Precis det jag menar. Det är inte så konstigt att denna myt finns då den oftast stämmer.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Niklas skrev: 10 okt 2019, 12:38 Det är inte alls konstigt att folk har uppfattningen att en draw går längre när Dustin Johnson säger "Jag slår en fade för det är säkrare. Att jag tappar lite i längd gör inget då jag ändå slår långt". Eller om det var Brooks Koepka.

Men slår man en fade som Rahm:
https://blog.trackmangolf.com/jon-rahm- ... n-numbers/ (kolla driver-siffrorna) går det väldigt långt ändå. Han slår upp på bollen och har en väldigt låg spinn.

Men ändå, från första Google-träffen om man googlar "does a draw go further than a fade" får man upp detta:

Why does a draw go further?
"Techically, it doesn't," says Padjen. "Provided the ball speed, launch angle and spin rate are the same, a draw and fade will carry and roll the same distance. However, from a practical perspective, most club golfers will hit a draw further than a fade, because when they hit a draw they reduce the loft, leading to lower spin rates. Most of the time, shots with lower spin travel further."
Nej, konstigt är det inte. Men det betyder inte heller att det stämmer för alla. Återigen. Det kommer vara olika från golfare till golfare. Det är just generaliseringarna som ofta är problemet.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Harry skrev: 10 okt 2019, 10:26Så du menar att man ska skita i statistik från banan?
Om man inte förstår varför många tror att en draw går längre än en fade kan man fortsätta att sprida den myten.
Eller så berättar man som det är och lär sina medspelare något nytt.

Tror inte vi kommer så mycket längre i den här diskussionen :)
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Sandstream skrev: 11 okt 2019, 12:18
Harry skrev: 10 okt 2019, 10:26Så du menar att man ska skita i statistik från banan?
Om man inte förstår varför många tror att en draw går längre än en fade kan man fortsätta att sprida den myten.
Eller så berättar man som det är och lär sina medspelare något nytt.

Tror inte vi kommer så mycket längre i den här diskussionen :)
Det är ju jag som måste förklara för er varför denna myt finns?

Och om någon av mina medspelar säger att deras draw går länge än fade kommer jag fortsätta säga ”ja det är inte så konstigt, du kommer in med ett annat loft när du träffar bollen, vilket gör att väldigt många slår en draw längre”
Skriv svar