Nytt HCP-system från 2020

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Så här ser mina 8 bästa rundor av dom 20 senaste ut.
Bild
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
Ringman76
Inlägg: 104
Blev medlem: 04 apr 2015, 15:51

Tror att de flesta kommer bli höjda.
Jag hoppas på en JÄTTE höjning av mitt hcp. Från 13 -> 36.
Så kanske golflusten kommer tbx för min del. Har mer eller mindre tvingat ut mig att spela denna säsongen.


Sent from my [Samsung] using Svensktgolfforum mobile app

Driver: Tm Sim Max D 9°
Fairwaywood: Tm M4 15° och 18°
Järn: TM P770 4 - Pw
Wedgar: TM W Milled grind 50,54,58
Putter: TM Spider Tour black 37"
Grepp: Golfpride Cp2 wrap midz, Superstroke 2.0 XL
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Ringman76 skrev: 29 sep 2019, 06:19 Tror att de flesta kommer bli höjda.

Sent from my [Samsung] using Svensktgolfforum mobile app
Jag skulle bli förvånad om så inte är fallet. Jag funderar själv just nu på vad jag kommer hamna på. :lol:
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Vore skönt med en höjning när man harvar runt på 30-33 poäng varje runda. Men jag slår bollen bättre än tidigare år, kan bara inte scora. Klarar egentligen inte av mentala delen av golf :lol: .
Hcp: ~12
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Alla funderingar i den här tråden får svar här:

https://www.expressen.se/kvallsposten/s ... -systemet/
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev: 30 sep 2019, 13:39 Alla funderingar i den här tråden får svar här:

https://www.expressen.se/kvallsposten/s ... -systemet/
Bra artikel men tycker ändå den var lite svävande på hur man ska registrera sitt resultat efter rundan.

"Det kommer dock att finnas en ekvation både för en poängbogeytotal och för den som vill föra in sin score hål-för-hål."

Varför krångla till det med två olika varianter?

Hur som helst bra att de använder PCC så den score man registrerar sätts i relation till hur andra spelat samma dag med tanke på väderförhållanden.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Sandstream skrev:
Niklas skrev: 30 sep 2019, 13:39 Alla funderingar i den här tråden får svar här:

https://www.expressen.se/kvallsposten/s ... -systemet/
Bra artikel men tycker ändå den var lite svävande på hur man ska registrera sitt resultat efter rundan.

"Det kommer dock att finnas en ekvation både för en poängbogeytotal och för den som vill föra in sin score hål-för-hål."

Varför krångla till det med två olika varianter?

Hur som helst bra att de använder PCC så den score man registrerar sätts i relation till hur andra spelat samma dag med tanke på väderförhållanden.
Skulle tro att det handlar om kultur. Vissa spelar ju bara poängbogey och gör det till varje pris. Ta bort poängbogey och dom slutar garanterat med golf!
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Sandstream skrev: 01 okt 2019, 09:37
Niklas skrev: 30 sep 2019, 13:39 Alla funderingar i den här tråden får svar här:

https://www.expressen.se/kvallsposten/s ... -systemet/
Bra artikel men tycker ändå den var lite svävande på hur man ska registrera sitt resultat efter rundan.

"Det kommer dock att finnas en ekvation både för en poängbogeytotal och för den som vill föra in sin score hål-för-hål."

Varför krångla till det med två olika varianter?

Hur som helst bra att de använder PCC så den score man registrerar sätts i relation till hur andra spelat samma dag med tanke på väderförhållanden.
Jag gillar också det här med PCC, något som jag tycker saknas idag när man spelar sällskapsrundor. Jaha, du valde att gå en registrerad rond i orkan. Ok, höjning på det. Nu är det inte så dramatisk med de höjningar vi har idag eftersom 0,1 knappt påverkar. Men med det nya systemet kan ju en runda påverka mycket och då är det helt nödvändigt.

Jag tycker det inte spelar någon roll det här med poängbogey eller slag. Blir samma sak ändå när det är max dubbel som gäller på slag.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
KENO
Inlägg: 61
Blev medlem: 05 mar 2019, 10:41

Jag hade trott (eller är det bara en ren och skär gissning) att detta system skulle börja gälla from 31a dec-19.

Nu läste jag att det ska börja gälla först från 1a mars -20.

Är datumet flyttat till 1a mars eller var det bara en våt dröm att den skulle börja gälla fr 31a dec-19 ,
eller har de t varit 1a mars som gällt hela tiden?
Citius, Altius, Fortius
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

KENO skrev: 28 okt 2019, 10:15 Jag hade trott (eller är det bara en ren och skär gissning) att detta system skulle börja gälla from 31a dec-19.

Nu läste jag att det ska börja gälla först från 1a mars -20.

Är datumet flyttat till 1a mars eller var det bara en våt dröm att den skulle börja gälla fr 31a dec-19 ,
eller har de t varit 1a mars som gällt hela tiden?
Enligt The World Handicap Systems hemsida så skulle det börja gälla i januari 2020 men man kan också tolka det som att varje land själva får välja datum:

"We are planning to make the WHS available for implementation by National Associations beginning in January 2020, after an extensive schedule of testing, communication, promotion and education."
Skriv svar