Provsvinga putt

Här snackar vi golfregler...
CarlT
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 okt 2019, 20:36

Hej! Jag gick en runda i helgen då en av mina medspelare uppmärksammade mig på att jag begick ett regelbrott. Jag stod uppställd för putt och gjorde en testsving (lite kraftigt att kalla det sving men i brist på bättre..). Alltså, en baksving som jag avbröt precis vid bollen. Detta menade han var otillåtet; när man har tagit stansen får man inte svinga bakåt utan då blir det ett slag. Stämmer det? Ingen annan kände till regeln


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:


CarlT skrev:Hej! Jag gick en runda i helgen då en av mina medspelare uppmärksammade mig på att jag begick ett regelbrott. Jag stod uppställd för putt och gjorde en testsving (lite kraftigt att kalla det sving men i brist på bättre..). Alltså, en baksving som jag avbröt precis vid bollen. Detta menade han var otillåtet; när man har tagit stansen får man inte svinga bakåt utan då blir det ett slag. Stämmer det? Ingen annan kände till regeln


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Eh va? Klart du får göra det så länge du faktiskt inte faktiskt slår bollen eller missar när avsikten var att slå. Tiger är nog bäst i världen även på att avbryta ett slag, bröt till och med ett revben en gång om jag inte minns helt tokigt. https://youtu.be/IxSnJIEa_WE



Sent from my ONEPLUS A6013 using Svensktgolfforum mobile app

WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

CarlT skrev: 07 feb 2020, 23:42 Hej! Jag gick en runda i helgen då en av mina medspelare uppmärksammade mig på att jag begick ett regelbrott. Jag stod uppställd för putt och gjorde en testsving (lite kraftigt att kalla det sving men i brist på bättre..). Alltså, en baksving som jag avbröt precis vid bollen. Detta menade han var otillåtet; när man har tagit stansen får man inte svinga bakåt utan då blir det ett slag. Stämmer det? Ingen annan kände till regeln


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
En klassisk påhittad regel. Du får jättegärna göra det du beskriver, medvetet som omedvetet.
CarlT
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 okt 2019, 20:36

Tack för svaren (och videoexemplen - hur i hela friden gör han det där?!)! Då står jag på mig och fortsätter prova baksvingar. Det hjälper, har jag märkt.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Var det en gammal gubbe?

Nästa gång, be honom att hänvisa till vart i reglerna du kan läsa mer om det (för den regeln finns inte).
Som nämnt ovan, hänvisa till Tiger.

Har en kompis som ofta gör precis likadant när han puttar.
Skriv svar