Simulatorer - korrekt längd?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
e-Fredde
Inlägg: 98
Blev medlem: 14 apr 2018, 19:46

Så jag var på Dormys i Stockholm idag och testade slå med lite olika klubbor. Vad jag upplevde var att ofta tyckte jag längden som simulatorn sa jag slog låg lite kortare än vad jag slår i verkligheten. Vad tycker ni som brukar slå i simulatorer, ligger dom rätt i längd för er?

För övrigt gillade jag varianten där man ser vad som är optimalt utifrån förutsättningarna. Det var klart intressant att se. Tyckte det var riktigt roligt när optimal längd var 134m och jag slog 135m! :)
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

e-Fredde skrev:Så jag var på Dormys i Stockholm idag och testade slå med lite olika klubbor. Vad jag upplevde var att ofta tyckte jag längden som simulatorn sa jag slog låg lite kortare än vad jag slår i verkligheten. Vad tycker ni som brukar slå i simulatorer, ligger dom rätt i längd för er?

För övrigt gillade jag varianten där man ser vad som är optimalt utifrån förutsättningarna. Det var klart intressant att se. Tyckte det var riktigt roligt när optimal längd var 134m och jag slog 135m! :)
Haha, det där är en klassiker. Längderna i trackman stämmer, men alla har svårt att acceptera att man inte slår längre än man gör. Det som är skillnanden är att du på banan bara ser totallängden och i trackman ser du både carry och total.

Plus, fundera på hur ofta du slår förbi ditt mål jämfört med att du är lite kort om det.

Sent from my ONEPLUS A6013 using Svensktgolfforum mobile app


WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

En motfråga blir hur vet du hur långt du slår i verkligheten?
Det skulle kräva mått med kikare och ett antal slag mot samma pinne en vindstilla dag med 20 grader i luften.
MacTS
Inlägg: 146
Blev medlem: 24 aug 2016, 08:48

Utan att veta exakt skulle jag säga att längderna i Skytrak är liknande som på bana


Skickat från min iPhone med Tapatalk
//Mac

I bagen:
Cobra F9 speedback driver (9 degree)
Taylormade M1 HL 3FW
Wilson FG M3 3 hybrid
Titleist 915H 4 hybrid
Cobra FlyZ+ 6-GW
Cleveland CBX 54, 58
Ping Anser 4 putter
e-Fredde
Inlägg: 98
Blev medlem: 14 apr 2018, 19:46

Sandstream skrev: 11 feb 2020, 11:09 En motfråga blir hur vet du hur långt du slår i verkligheten?
Det skulle kräva mått med kikare och ett antal slag mot samma pinne en vindstilla dag med 20 grader i luften.
Jag vet rätt bra hur långt jag slår i verkligheten eftersom jag i väldigt många år har mätt slagen. :)

Men jag vet nu en anledning till att jag slår kortare än vad jag tycker jag borde. Har precis kommit tillbaka från en lektion med Karin Östlund (kan varmt rekommendera henne!) och en stor del av att jag tappat längd beror på att jag har "suttit" i min stance. Så det var intressant att korrigera och få en helt annan känsla och säkerhet i slagen! :)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

e-Fredde skrev: 11 feb 2020, 20:49
Sandstream skrev: 11 feb 2020, 11:09 En motfråga blir hur vet du hur långt du slår i verkligheten?
Det skulle kräva mått med kikare och ett antal slag mot samma pinne en vindstilla dag med 20 grader i luften.
Jag vet rätt bra hur långt jag slår i verkligheten eftersom jag i väldigt många år har mätt slagen. :)

Men jag vet nu en anledning till att jag slår kortare än vad jag tycker jag borde. Har precis kommit tillbaka från en lektion med Karin Östlund (kan varmt rekommendera henne!) och en stor del av att jag tappat längd beror på att jag har "suttit" i min stance. Så det var intressant att korrigera och få en helt annan känsla och säkerhet i slagen! :)
Okej! :)
Skendarn
Inlägg: 50
Blev medlem: 16 jun 2017, 13:51

Tycker det är lurigt med simulatorer. Brukar carrya mellan 220-230m på trackman när jag slår på Dormy medan på Ullna är jag sällan över 220m carry. Utomhus slår jag ännu kortare, kommar sällan över vattnet på Brollsta hål 9 och enligt banguiden är det 215m carry som krävs. Och då provar jag ofta när det är medvind dessutom. Mycket är nog psykologiskt då man vågar bomba när man står inomhus framför en skärm och svingar allt vad man har medan man låser sig när fairwayen är smal som en knivsegg och det är vatten höger och OB vänster.
I bagen 2020
Driver: Cobra F9
FW3: Cobra F9
FW5: Callaway Rogue
H4: Cobra F7 22 grader
5-PW: TaylorMade P790
Wedgar: 50, 54, 58 Callaway MD4
Putter: Scotty Cameron Futura 6M
e-Fredde
Inlägg: 98
Blev medlem: 14 apr 2018, 19:46

Jag var på "Kents" Dormy idag och slog lite utifrån de instruktioner jag fick av Karin igår och genast var längden mer korrekt när jag slog med J7. :)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Skendarn skrev: 12 feb 2020, 20:52 Tycker det är lurigt med simulatorer. Brukar carrya mellan 220-230m på trackman när jag slår på Dormy medan på Ullna är jag sällan över 220m carry. Utomhus slår jag ännu kortare, kommar sällan över vattnet på Brollsta hål 9 och enligt banguiden är det 215m carry som krävs. Och då provar jag ofta när det är medvind dessutom. Mycket är nog psykologiskt då man vågar bomba när man står inomhus framför en skärm och svingar allt vad man har medan man låser sig när fairwayen är smal som en knivsegg och det är vatten höger och OB vänster.
Vad har de för bollar i Ullna-hallen?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

e-Fredde skrev: 12 feb 2020, 21:09 Jag var på "Kents" Dormy idag och slog lite utifrån de instruktioner jag fick av Karin igår och genast var längden mer korrekt när jag slog med J7. :)
Jag håller med, Kent är värd ett eget Dormy :lol:
Skriv svar