Finishar på wedgar

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Theobillberg
Inlägg: 39
Blev medlem: 21 jan 2018, 18:16

Har tänkt köpa de nya sm8 wedgarna men undrar vilken finish man borde köpa. Har i skrivande stund sm7or i chrome men ser att de flesta proffsen verkar lira raw wedgar. Är det någon speciell anledning till att de föredrar den finishen? Vill de att de ska rosta och isf varför?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Theo Billberg, Dormy
Nynäshamns GK
HCP: 4,7
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Theobillberg skrev: 09 mar 2020, 16:26 Har tänkt köpa de nya sm8 wedgarna men undrar vilken finish man borde köpa. Har i skrivande stund sm7or i chrome men ser att de flesta proffsen verkar lira raw wedgar. Är det någon speciell anledning till att de föredrar den finishen? Vill de att de ska rosta och isf varför?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Har spelat lite olika finishar genom åren: Chrome, Svart, Raw, Pearl etc... Har helt klart fastnat mest för Raw och Svart. Chrome faller bort pga störande blänk, Pearl är helt okej men lite intetsägande. Svart är snyggt när det är nytt och ger rätt skön patina när det slits. Raw är det jag gillar bäst just nu, gillar den matta ytan och att den blir lite "levande" allt eftersom rosten kommer och slits bort, att det dessutom sägs öka spinnen är ju bara en bonus.
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Raw brukar nämnas som den mjukaste men sm8 har en QPQ svart som ska slitas med tiden.. Qpq (quench polish quench) hintar om hårdheten då ”quench” betyder att man doppar det uppvärmda huvudet i en vätska (vanligtvis vatten- eller olje-baserad). Det härdar stålet... go figure. Ping har samma slags finish och trycker på hållbarhet och slitstyrka. Lite olika alltså... men jag litar på Ping och den lilla metallurgi jag lärt mig.

Hittar ingen ”black nitrade” men då det är en form av värmegasbehandling som går in i ytan... go figure.

Chrome är mjukt och hållbart. 60ish på Rockwell skalan. 1020, 8620 också 60ish på samma skala. Under chromet är huvudet raw så vad gör det om det slits kontra den ”raw” som finns att tillgå.

Brushed chrome (elr satin) är den mest gångbara finishen avs. blänk ... om man nu inte fått för sig att raw är avgörande ”mjukare” än chrome (vilket är en myt tom. proffsen inte kan stå emot).

Btw.
Ang. rost så stämmer det att det ger något yttepytte mer spinn... iaf. om man låter klubban ligga ute en vinter så funkar det på ETT slag. Sen är den magin borta. :lol:

Proffsen kör oftast raw eftersom huvuden är överviktiga och grindas (läs, slipas) efter spelarens tycke o smak. Det skulle se piss ut med chromat då. Det är samma sak med portningen (hålen på baksidan av vissa huvud). Vissa vill inte slipa en massa och då måste vikten bort på nåt annat sätt.

Egon
Skriv svar