Klubbvård? Grepp och klubbhuvuden.

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Roosted
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 jan 2017, 20:29
Ort: Hyllinge, Helsingborg

Jag har ett Nike VR Pro Combo sedan 2012 och har vårdat dessa med väldigt mycket kärlek under åren, men nu börjar framförallt klubbhuvuden bli slitna. Hur har ni gjort med äldre klubbhuvuden för att behålla spin, längd och känsla. Går det att slipa till skårorna själv med något verktyg eller man bör lämna iväg till en klubbmakare som slipar.

Grepp, när ni tvättar era grepp, är det med diskmedel eller endast ljummet vatten? Tycker mina grepp tappat "klibbet" efter ett par städningar. Vad rekommenderar ni här? Brukar byta grepp vart eller vart annat år, beroende på hur mycket jag spelat.[Instagram][/Instagram]
Senast redigerad av Roosted den 16 mar 2020, 09:31, redigerad totalt 1 gånger.
WITB 2020
Driver Taylor Made M2 10,5 grader, Spoon Taylor Made M2 FW 3 15 grader, Hybride Taylor Made M2 3 19 grader, 4-PW Nike VR Pro Combo, Wedgar 50* 54* 58* Titleist Vokey SM5, Boll: Titleist Pro V1.
HCP 3,5
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Roosted skrev:Jag har ett Nike VR Pro Combo sedan 2012 och har vårdar dessa med väldigt mycket kärlek under åren, men nu börjar framförallt klubbhuvuden bli slitna. Hur har ni gjort med äldre klubbhuvuden för att behålla spin, längd och känsla. Går det att slipa till skårorna själv med något verktyg eller man bör lämna iväg till en klubbmakare som slipar.

Grepp, när ni tvättar era grepp, är det med diskmedel eller endast ljummet vatten? Tycker mina grepp tappat "klibbet" efter ett par städningar. Vad rekommenderar ni här? Brukar byta grepp vart eller vart annat år, beroende på hur mycket jag spelat.[Instagram][/Instagram]
Bortsett från att rengöra kan vad jag vet inte göra med sina järnklubbor. Groovsen är ju tillverkade enligt spec och går du ner med ett verktyg för att "skärpa" de så kommer de att vidgas och därmed hamna utanför specen. Så mina tankar går iallafall...

Sent from my ONEPLUS A6013 using Svensktgolfforum mobile app

WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

joakim.pekkari skrev: 15 mar 2020, 14:30
Roosted skrev:Jag har ett Nike VR Pro Combo sedan 2012 och har vårdar dessa med väldigt mycket kärlek under åren, men nu börjar framförallt klubbhuvuden bli slitna. Hur har ni gjort med äldre klubbhuvuden för att behålla spin, längd och känsla. Går det att slipa till skårorna själv med något verktyg eller man bör lämna iväg till en klubbmakare som slipar.

Grepp, när ni tvättar era grepp, är det med diskmedel eller endast ljummet vatten? Tycker mina grepp tappat "klibbet" efter ett par städningar. Vad rekommenderar ni här? Brukar byta grepp vart eller vart annat år, beroende på hur mycket jag spelat.[Instagram][/Instagram]
Bortsett från att rengöra kan vad jag vet inte göra med sina järnklubbor. Groovsen är ju tillverkade enligt spec och går du ner med ett verktyg för att "skärpa" de så kommer de att vidgas och därmed hamna utanför specen. Så mina tankar går iallafall...

Sent from my ONEPLUS A6013 using Svensktgolfforum mobile app
Instämmer med föregående talare.

Klubborna blir non-conforming om du rör groovsen med något hårdare än en peg.
Risken att någon lär kolla dig är inte stor, men ändå.

Om du inte står ut med att träffytan blivit sliten eller att chromet flagnar, byt.
Slitna Klubbor från 2012 är knappt ens värda nya grepp.

Egon
Skriv svar