Stronglofta mina järnklubbor

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
SDahlgren
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 maj 2017, 10:35

Har en liten fråga som jag hoppas att någon här kan svara på. Jag har ett järnset titleist ap2 714. Tycker dom går för högt och det blir ett stort problem i motvind, då jag tappar mycket mer längd än dom jag spelar med. så själva frågan är om ni tror att det skulle hjälpa att stronglofta hela setet 2grader? Eller någon annan lösning? Nytt cf järnset är väll säkert bästa lösningen skulle jag tro men det får vänta till efter småbarnsåren och ekonomin är bättre. Tack på förhand


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: TM M1 10,5gr
Fw3:TM M1 15gr
Fw5: TM M1 19gr
Järn:4-P Titleist ap2 714
Wedgar: vokey SM7 50gr, 54gr, 58gr
Putter: Scotty Cameron California montery
Hcp:10,6
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

SDahlgren skrev: 26 mar 2020, 08:57 Har en liten fråga som jag hoppas att någon här kan svara på. Jag har ett järnset titleist ap2 714. Tycker dom går för högt och det blir ett stort problem i motvind, då jag tappar mycket mer längd än dom jag spelar med. så själva frågan är om ni tror att det skulle hjälpa att stronglofta hela setet 2grader? Eller någon annan lösning? Nytt cf järnset är väll säkert bästa lösningen skulle jag tro men det får vänta till efter småbarnsåren och ekonomin är bättre. Tack på förhand


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Det går absolut att stronglofta, frågan är om det verkligen är rätt väg att gå dock. Det förändrar ju även bounce och kan gör att klubborna fastnat lite mer i gräset. Jag skulle nog jobba lite på tekniken för att kanske jobba bort en handledsflipp, alternativt undersöka så du inte har för mjuka skaft som gör att du spinner iväg eller launchar onödigt högt.
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
SDahlgren
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 maj 2017, 10:35

joakim.pekkari skrev:
SDahlgren skrev: 26 mar 2020, 08:57 Har en liten fråga som jag hoppas att någon här kan svara på. Jag har ett järnset titleist ap2 714. Tycker dom går för högt och det blir ett stort problem i motvind, då jag tappar mycket mer längd än dom jag spelar med. så själva frågan är om ni tror att det skulle hjälpa att stronglofta hela setet 2grader? Eller någon annan lösning? Nytt cf järnset är väll säkert bästa lösningen skulle jag tro men det får vänta till efter småbarnsåren och ekonomin är bättre. Tack på förhand


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Det går absolut att stronglofta, frågan är om det verkligen är rätt väg att gå dock. Det förändrar ju även bounce och kan gör att klubborna fastnat lite mer i gräset. Jag skulle nog jobba lite på tekniken för att kanske jobba bort en handledsflipp, alternativt undersöka så du inte har för mjuka skaft som gör att du spinner iväg eller launchar onödigt högt.
Tack för svar, var och slog lite på rangen idag, du kan ha rätt i att jag har lite tidig release som jag inte tänkt på. Får bli att ta någon lektion till att börja med och sedan ta det där ifrån.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: TM M1 10,5gr
Fw3:TM M1 15gr
Fw5: TM M1 19gr
Järn:4-P Titleist ap2 714
Wedgar: vokey SM7 50gr, 54gr, 58gr
Putter: Scotty Cameron California montery
Hcp:10,6
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

joakim.pekkari skrev: 26 mar 2020, 10:28
SDahlgren skrev: 26 mar 2020, 08:57 Har en liten fråga som jag hoppas att någon här kan svara på. Jag har ett järnset titleist ap2 714. Tycker dom går för högt och det blir ett stort problem i motvind, då jag tappar mycket mer längd än dom jag spelar med. så själva frågan är om ni tror att det skulle hjälpa att stronglofta hela setet 2grader? Eller någon annan lösning? Nytt cf järnset är väll säkert bästa lösningen skulle jag tro men det får vänta till efter småbarnsåren och ekonomin är bättre. Tack på förhand


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Det går absolut att stronglofta, frågan är om det verkligen är rätt väg att gå dock. Det förändrar ju även bounce och kan gör att klubborna fastnat lite mer i gräset. Jag skulle nog jobba lite på tekniken för att kanske jobba bort en handledsflipp, alternativt undersöka så du inte har för mjuka skaft som gör att du spinner iväg eller launchar onödigt högt.
Jag håller med tidigare talare. Att faktiskt göra något åt klubbans loft är bland det sita du borde göra.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Drar till med en rätt talande händelse som jag råkat ut för. En par-tävling där jag mötte två klubbmedlemmar som har erkänt bra löd i bössan.
På ett hål carrade båda spelarna över en bunker 191m bort med järn!! På ett korthål slog de j5:or och kom 100m i motvinden!

Fakta:
Loft upp/ner är en konstruktionsfråga och en fitting-faktor. Hårdslående spelare mår bra av mindre spinn och lägre utgångsvinkel men det kan aldrig kompensera en felaktig sving.

Egon
Skriv svar