Långsammare spel längre in på säsongen?

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

En tanke som slog mig i helgen när jag spelade Bodaholm med ett par kompisar är att ju finare väder vi får, ju fler golfare startar sin säsong och det leder till längre rondtider.

Att ronderna tar längre tid tror jag beror på att många av dem som inte spelar så många rundor per år är ute på banorna och att de inte bryr sig om det tar 5 timmar att spela 18 hål.

Är jag ute och cyklar? Vad är era erfarenheter?

Exempel:

Vi hade en 3-boll direkt före oss och före dem två 4-bollar som verkade helt obekymrade av att 3-bollen fick vänta på varenda tee och vägrade släppa igenom dem.

Vid ett tillfälle ser jag hur damerna i den ena 4-bollen har slagit ut och går fram på fairway där de stannar och det är svårt att förstå riktigt varför.
Från gul tee kommer två äldre herrar gåendes och de ser ut att vara engagerade i en diskussion om något viktigt. Halvvägs till damerna stannar de upp och fortsätter att diskutera. Till slut kommer de fram till damerna och det visar sig att en av herrarna har sin boll där vilket förklarar varför damerna inte gick till sina bollar.
Till saken hör att 3-bollen redan är klara på hålet innan och väntar på att få gå upp på tee.

På ett av hålen finns en klocka och när vi för att undvika att stå i vägen på par 3 hålet innan tvingas gå upp bredvid 3-bollen så väntar de på att 4-bollen ska ringa i klockan. Till slut tröttnar de så en spelare springer fram över krönet bara för att hitta en tom green...
Vi får vänta men hör hur 3-bollen ringer i klockan och kan slå ut.
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Sandstream skrev: 11 maj 2020, 10:08 En tanke som slog mig i helgen när jag spelade Bodaholm med ett par kompisar är att ju finare väder vi får, ju fler golfare startar sin säsong och det leder till längre rondtider.

Att ronderna tar längre tid tror jag beror på att många av dem som inte spelar så många rundor per år är ute på banorna och att de inte bryr sig om det tar 5 timmar att spela 18 hål.

Är jag ute och cyklar? Vad är era erfarenheter?

Exempel:

Vi hade en 3-boll direkt före oss och före dem två 4-bollar som verkade helt obekymrade av att 3-bollen fick vänta på varenda tee och vägrade släppa igenom dem.

Vid ett tillfälle ser jag hur damerna i den ena 4-bollen har slagit ut och går fram på fairway där de stannar och det är svårt att förstå riktigt varför.
Från gul tee kommer två äldre herrar gåendes och de ser ut att vara engagerade i en diskussion om något viktigt. Halvvägs till damerna stannar de upp och fortsätter att diskutera. Till slut kommer de fram till damerna och det visar sig att en av herrarna har sin boll där vilket förklarar varför damerna inte gick till sina bollar.
Till saken hör att 3-bollen redan är klara på hålet innan och väntar på att få gå upp på tee.

På ett av hålen finns en klocka och när vi för att undvika att stå i vägen på par 3 hålet innan tvingas gå upp bredvid 3-bollen så väntar de på att 4-bollen ska ringa i klockan. Till slut tröttnar de så en spelare springer fram över krönet bara för att hitta en tom green...
Vi får vänta men hör hur 3-bollen ringer i klockan och kan slå ut.
Vilken tid gick du ut? Spelade Bodaholm i lördags och hann runt på under fyra timmar. Gick ut 15:40 och vi väntade endast på tvåan men det är ju för att det är en kort par-4. Det är bara att övertala sina spelkamrater att gå upp 5 på morgonen eller offra sin lördagkväll om man vill spela på en rimlig tid (Just Bodaholm är ändå extra fin de tiderna). Att spela mitt på dagen en helg går inte p.g.a. alla sällangolfare. Om det inte är regn i prognosen förstås. Men det är samma sak i trafiken. Mycket konstigheter på helgerna med folk som endast kör då och inte har koll på trafikrytm. Samma i golf.

Det är på Bodaholm jag har haft en 5.5 timmesrunda, och det var när man gick ut 10:00 en lördag. Det går inte. Jag minns inte när jag gjorde något annat en lördagkväll under golfsäsongen än att spela. Bro-Bålsta släpper enbart ut två-bollar innan klockan 8 på morgonen på helgen för de som vill spela snabbt, så det finns alternativ. Men Bodaholm mitt på dagen en helg är omöjligt på en rimlig tid tyvärr. Här har jag också sprungit på en fem-boll...
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev: 11 maj 2020, 10:49Vilken tid gick du ut? Spelade Bodaholm i lördags och hann runt på under fyra timmar. Gick ut 15:40 och vi väntade endast på tvåan men det är ju för att det är en kort par-4. Det är bara att övertala sina spelkamrater att gå upp 5 på morgonen eller offra sin lördagkväll om man vill spela på en rimlig tid (Just Bodaholm är ändå extra fin de tiderna). Att spela mitt på dagen en helg går inte p.g.a. alla sällangolfare. Om det inte är regn i prognosen förstås. Men det är samma sak i trafiken. Mycket konstigheter på helgerna med folk som endast kör då och inte har koll på trafikrytm. Samma i golf.

Det är på Bodaholm jag har haft en 5.5 timmesrunda, och det var när man gick ut 10:00 en lördag. Det går inte. Jag minns inte när jag gjorde något annat en lördagkväll under golfsäsongen än att spela. Bro-Bålsta släpper enbart ut två-bollar innan klockan 8 på morgonen på helgen för de som vill spela snabbt, så det finns alternativ. Men Bodaholm mitt på dagen en helg är omöjligt på en rimlig tid tyvärr. Här har jag också sprungit på en fem-boll...
Vi gick ut strax före 10.

Det som gör mig lite extra irriterade är att så många klubbar saknar marshalls som kan påtala för sega bollar att det är dags att höja tempot lite.
Gissar att det är ren snålhet för många klubbar, framförallt Golfstar, verkar enbart drivas av vinstintresse.
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Sandstream skrev:
Niklas skrev: 11 maj 2020, 10:49Vilken tid gick du ut? Spelade Bodaholm i lördags och hann runt på under fyra timmar. Gick ut 15:40 och vi väntade endast på tvåan men det är ju för att det är en kort par-4. Det är bara att övertala sina spelkamrater att gå upp 5 på morgonen eller offra sin lördagkväll om man vill spela på en rimlig tid (Just Bodaholm är ändå extra fin de tiderna). Att spela mitt på dagen en helg går inte p.g.a. alla sällangolfare. Om det inte är regn i prognosen förstås. Men det är samma sak i trafiken. Mycket konstigheter på helgerna med folk som endast kör då och inte har koll på trafikrytm. Samma i golf.

Det är på Bodaholm jag har haft en 5.5 timmesrunda, och det var när man gick ut 10:00 en lördag. Det går inte. Jag minns inte när jag gjorde något annat en lördagkväll under golfsäsongen än att spela. Bro-Bålsta släpper enbart ut två-bollar innan klockan 8 på morgonen på helgen för de som vill spela snabbt, så det finns alternativ. Men Bodaholm mitt på dagen en helg är omöjligt på en rimlig tid tyvärr. Här har jag också sprungit på en fem-boll...
Vi gick ut strax före 10.

Det som gör mig lite extra irriterade är att så många klubbar saknar marshalls som kan påtala för sega bollar att det är dags att höja tempot lite.
Gissar att det är ren snålhet för många klubbar, framförallt Golfstar, verkar enbart drivas av vinstintresse.
I min erfarenhet så är de få Marshals man ser ute på svenska klubbar volontärer

Sent from my oversized electric scorecard using Svensktgolfforum mobile app

WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

joakim.pekkari skrev: 11 maj 2020, 11:08I min erfarenhet så är de få Marshals man ser ute på svenska klubbar volontärer
Det är väl det ekonomiska som styr som vanligt.
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Går snabbare på våren innan gräset har börjat växa. Lättare att hitta bollen och lättare att slå slag från ruffen
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag spelade Queens med två grabbar som inte spelar mer än en handfull varv per år och spelar på cirka 30 i HCP.

Det tog tid, slå kort, duffa, leta boll, leta boll på nästa slag igen, osv. Så helt sant att sällangolfare tar lång tid på sig.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

JohanAdministratör skrev: 11 maj 2020, 17:46 Jag spelade Queens med två grabbar som inte spelar mer än en handfull varv per år och spelar på cirka 30 i HCP.

Det tog tid, slå kort, duffa, leta boll, leta boll på nästa slag igen, osv. Så helt sant att sällangolfare tar lång tid på sig.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Man får räkna med sådana saker om man spelar med sällangolfare som har hög hcp. Inte som oss som spelar var och varannan dag.
Har spelat med 20 handicapare som inte ställer bagen på rätt ställe vid green och springer kor och tvärs över green när dom ska hämta bagen för att ta sig till nästa hål. Men då brukar jag tala om det om dom gör fel. Själv letar jag inte speciellt länge om jag inte tagit ut riktningen på snea slag. Då slår jag hellre på P-bollen och tar plikten.

Har dock hamnat bakom en del bollar där man vägrar släppa igenom med motiveringen att bollen framför inte kommer släppa igenom. Sådant stör mig som fan.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Jag förstår mycket väl att folk med högt handikapp kommer att slå fler slag men tror inte det är hela sanningen.
Det är attityden och respekten för andra som saknas.

Vi är 20-25 grabbar som spelar golf i tävlingsform en dag i veckan och handikappen varierar från scratch till 30.
Queens tar 3,5-4 timmar för våra fyrbollar trots letande av bollar och fulla hus på flera hål.
(De som spelat lite längre ser vart slagen tar vägen och hjälper till att leta boll vilket sparar en massa tid.)

Bara att hålla lite tempo när man går och ställa vagn/bag på rätt ställe sparar säkert 30 min för en fyrboll.

En kompis som är medlem på Österåker berättade att de hade 12 min mellan starttiderna och att de knappat såg någon annan boll på hela rundan.
Kan de täta starttiderna på många banor vara en orsak?
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Sandstream skrev:Jag förstår mycket väl att folk med högt handikapp kommer att slå fler slag men tror inte det är hela sanningen.
Det är attityden och respekten för andra som saknas.

Vi är 20-25 grabbar som spelar golf i tävlingsform en dag i veckan och handikappen varierar från scratch till 30.
Queens tar 3,5-4 timmar för våra fyrbollar trots letande av bollar och fulla hus på flera hål.
(De som spelat lite längre ser vart slagen tar vägen och hjälper till att leta boll vilket sparar en massa tid.)

Bara att hålla lite tempo när man går och ställa vagn/bag på rätt ställe sparar säkert 30 min för en fyrboll.

En kompis som är medlem på Österåker berättade att de hade 12 min mellan starttiderna och att de knappat såg någon annan boll på hela rundan.
Kan de täta starttiderna på många banor vara en orsak?
Rätt tid mellan bollarna gör stor skillnad. På Barsebäck hade de tidigare 8min men bytte till 10min. Blev mycket bättre tempo på banan efter det.

Sent from my oversized electric scorecard using Svensktgolfforum mobile app

WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Skriv svar