PXG till Österåker

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Man blir ändå allt lite sugen på en proto driver. Får söka på eBay efter något kap
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Att börja rea ut produkter är direkt skadligt för ett varumärke som PXG.
Det blir som att komma till golfklubben i sin nyinköpta Ferrari och se att det redan står 32 st likadana på parkeringen...
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Sandstream skrev: 20 maj 2020, 07:18 Att börja rea ut produkter är direkt skadligt för ett varumärke som PXG.
Det blir som att komma till golfklubben i sin nyinköpta Ferrari och se att det redan står 32 st likadana på parkeringen...

Det är ju precis det dom gjort. Säljer som aldrig förr i usa. Det är bra grejjer dom säljer. Men inte överdrivet bra grejjer till det priset. Sen är det inte speciellt bra reklam för pxg att dom inte har vad jag kan komma på en enda vinst på varken pga eller Europatouren?
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Harry skrev: 20 maj 2020, 09:22Det är ju precis det dom gjort. Säljer som aldrig förr i usa. Det är bra grejjer dom säljer. Men inte överdrivet bra grejjer till det priset. Sen är det inte speciellt bra reklam för pxg att dom inte har vad jag kan komma på en enda vinst på varken pga eller Europatouren?
Jo, jag känner till rean i USA. Mitt instick var mest att varumärken av den typen ska passa sig för att sänka priser och attrahera nya målgrupper.

De har ett fåtal vinster på PGA-touren: James Hahn, Ryan Moore och Pat Perez (han hade tydligen bara deras järn då).
Men man får ju inget direkt habegär för produkter som är dyra men inte presterar något vidare.
Hade deras klubbor varit bättre än någon annans hade vi sett dem i flera toppspelares baggar, som Koepkas tex (har har inget klubbkontrakt vad jag vet).
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Grejen med pxg är innovation.
Bob sparar inte på krutet och därför blir prislappen därefter. Prisbilden är en medräknad säljfaktor och det enda som grusar satsningen är deras performance .., eller lack there of.

Sanningen är att golfspelare förväntar sig mer än vad som är rimligt. Reklamen underblåser denna missuppfattning och ibland kommer sanningen ifatt dessa bolag.
Japanska märken har länge levt på exklusivitet och pris men när vanliga Callaway eller TM visar sig vara ”japanska forgings” á la Miura eller Endo, så faller exklusiviteten lite.

Ovanstående är allmänt känt i nörd-kretsar vilket innebär att 99% av alla golfare fortfarande kan sukta efter Miura och uttala sig tvärsäkert om deras excellens.

PXG har gått in med rocket science som huvudspår. Deras synliga skruvar är bara bling bling men all ”tech” är riktig och naturligtvis testad med framgång. Trots det så gör det inte så stor skillnad att gemene man märker något nämnvärt.

Summa summarum:
Det går lika bra med selleri.

Egon
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Egon skrev: 24 maj 2020, 09:49 Grejen med pxg är innovation.
Bob sparar inte på krutet och därför blir prislappen därefter. Prisbilden är en medräknad säljfaktor och det enda som grusar satsningen är deras performance .., eller lack there of.

Sanningen är att golfspelare förväntar sig mer än vad som är rimligt. Reklamen underblåser denna missuppfattning och ibland kommer sanningen ifatt dessa bolag.
Japanska märken har länge levt på exklusivitet och pris men när vanliga Callaway eller TM visar sig vara ”japanska forgings” á la Miura eller Endo, så faller exklusiviteten lite.

Ovanstående är allmänt känt i nörd-kretsar vilket innebär att 99% av alla golfare fortfarande kan sukta efter Miura och uttala sig tvärsäkert om deras excellens.

PXG har gått in med rocket science som huvudspår. Deras synliga skruvar är bara bling bling men all ”tech” är riktig och naturligtvis testad med framgång. Trots det så gör det inte så stor skillnad att gemene man märker något nämnvärt.

Summa summarum:
Det går lika bra med selleri.

Egon

Fast det är ju dock inte speciellt vanligt med Callaway och Taylormade klubbor som är miura forged. Visst finns det vissa specialmodeller som är det men det är knappast några man hittat i hyllan på dormy.

Skulle vilja ha ett par Taylormade 300 järnklubbor men dessa grooves är tyvärr inte tillåtna i tävlingsspel
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Harry skrev: 24 maj 2020, 10:28Fast det är ju dock inte speciellt vanligt med Callaway och Taylormade klubbor som är miura forged. Visst finns det vissa specialmodeller som är det men det är knappast några man hittat i hyllan på dormy.

Skulle vilja ha ett par Taylormade 300 järnklubbor men dessa grooves är tyvärr inte tillåtna i tävlingsspel
Nja, Stenson-järnen och x-forged 2013, 680, 690 M.fl. Endo/Epon har en sjuhelvetes massa kunder som du känner som Mizuno, Srixon, Callaway, titleist und so weiter. ;)
Det är vanligare än man tror men som du kommer kunna läsa nedan så spelar det mindre roll om det går att härleda processen till någon ”hypad underleverantör”.

Det är naturligtvis än mer vanligt i tourbagarna och huruvida vissa/alla tour issue kommer från japanska ”smedjor” kan vi lämna därhän.

Det som är intressant, enl. mig, är hypen över japanskt smide. Det finns inte sååå många ”smedjor” i Japan och desto fler i Kina och naturligtvis hela Asien.

Miura har (felaktigt, är min åsikt) anklagats för falsk marknadsföring för ett antal år sen. Det enda viktiga att ta från den härvan är att Miura själva garanterat sköter grinding av alla järn/wedgar och sedan ”överser” de smidet med sitt extra ”slag”. Huruvida de äger smedjan eller inte spelar ingen roll i min värld.

Om du vill börja luska i det hela kommer du stöta på tvåsiffrigt antal obskyra japanska märken. Fina klubbor och naturligtvis dyra... men inte pxg-dyra.
Vill du sen rota i noname/klubbmakar-märken så landar du i många fler ”forged in Japan”.
Scratch är väl den ”juiciaste” och its out there.
BSG, Toronto golf nuts, tourspecgolf, golfwrx.... bara att scanna av och sen tro på vad du vill. ;)

Egon
Användarens profilbild
Sullanos
Inlägg: 149
Blev medlem: 25 nov 2016, 09:31
Ort: Västerås (Boden)
Kontakt:

CTumba skrev:Imorgon kör vi en demo-Fitting dag ute på Österåker.
Kom och och känn på den nya serien.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Kollade Österåkers hemsida gällande utprovning. Har Österåker slutat sälja PXG? Om ja, varför?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Cobra F9 Smoke 6,0
Fairwaywood/hybrid: Mizuno JPX 900
Järn: Callaway X Forged 18 (4-PW)
Wedge: TaylorMade Hi Toe 50 & 56
Putter Toulon
Boll: TP5x
Instagram: Sullanos
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sullanos skrev:
CTumba skrev:Imorgon kör vi en demo-Fitting dag ute på Österåker.
Kom och och känn på den nya serien.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Kollade Österåkers hemsida gällande utprovning. Har Österåker slutat sälja PXG? Om ja, varför?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Kvalificerad gissning är att det sålde för dåligt, det är huvudanledningen i 11 av 10 fall att en klubb/shop slutar sälja ett visst märke.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Spanade på Christopher Tumbas LinkedIn-profil och den säger att han numera jobbar på Dormy.
Så min gissning är att hans satsning på PXG inte gick runt?
Skriv svar