Byta från höger till vänster?!

Här snackar vi allmänt om golf...
Blixtnedslaget
Inlägg: 13
Blev medlem: 16 apr 2020, 21:01

Tjena gänget!
Jag är en grabb som har spelat golf till och från i dryga 10år, hade det som sidosyssla till min hockeykarriär.
Som det brukar vara så när jag skulle köpa golfklubbor så räckte dom åt mig ett sett med högerklubbor, fine tänkte jag och har svingat på sen dess.
Min sving är som Blixtnedslaget, slår aldrig ner på samma ställe två gånger, så där finns det mycket att jobba på, känner inte att jag har allt för mycket känsla där heller.

Lyckades däremot hitta en gammal vänstersticka hemma idag, tog fram en träningsboll och slog 10 slag, kändes förvånadsvärt bra, kändes som känslan fanns där, dock var ju tekniken inte bra alls, men det får man ju räkna med.
Men teknik kan man ju alltid jobba upp och komma ikapp.
Känsla är väl lite svårare att kontrollera kan jag tycka.

Har länge spekulerat i att skaffa en vänsterputter, men nu kanske hela settet ska bytas ut?
Vad tror ni? Är jag dum som funderar på detta? Nån som gjort liknande?
Ska iväg på rangen och testa nån boll med dom få 80-talsklubbor jag lyckades hitta senare.

Vore kul med lite disskution!

Trevlig helt! :)
JonWol
Inlägg: 186
Blev medlem: 29 maj 2017, 20:04

Har själv spelat hockey i ca 20 år, och blev även jag terroriserad med att jag skulle ha högerklubbor. Stod på mig efter att jag för sjuttioelfte gången varit på rangen och testslagit med demoklubbor åt båda hållen. Det känns helt enkelt mer naturligt åt vänster, och det har nog mest att göra med att vridningarna i höft och överkropp är så pass lika vridningarna som man utför i hockeyn. Så jag tror definitivt på succé om du skulle byta, fråga på golfklubben din om de har några demoklubbor i vänster som du kan få prova, så att du kan känna hur det känns med en modernare modell skulle vara mitt bästa tips. :D
Vänsterspelare
Vallentuna GK
HCP: 17, 0 Start 2020: 17,2
WITB 2020:
Titleist 917 D3 9,5° (8,75°)
TM R15 FW-3 15°
TM R15 H 19°
TM M4 2018 5-PW 2° up
Mizuno S18 45°, Mizuno S5 50°, Cleveland RTX-3 55° och 60° - alla 2° up
Scotty Futura 6M
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Blixtnedslaget skrev:Tjena gänget!
Jag är en grabb som har spelat golf till och från i dryga 10år, hade det som sidosyssla till min hockeykarriär.
Som det brukar vara så när jag skulle köpa golfklubbor så räckte dom åt mig ett sett med högerklubbor, fine tänkte jag och har svingat på sen dess.
Min sving är som Blixtnedslaget, slår aldrig ner på samma ställe två gånger, så där finns det mycket att jobba på, känner inte att jag har allt för mycket känsla där heller.

Lyckades däremot hitta en gammal vänstersticka hemma idag, tog fram en träningsboll och slog 10 slag, kändes förvånadsvärt bra, kändes som känslan fanns där, dock var ju tekniken inte bra alls, men det får man ju räkna med.
Men teknik kan man ju alltid jobba upp och komma ikapp.
Känsla är väl lite svårare att kontrollera kan jag tycka.

Har länge spekulerat i att skaffa en vänsterputter, men nu kanske hela settet ska bytas ut?
Vad tror ni? Är jag dum som funderar på detta? Nån som gjort liknande?
Ska iväg på rangen och testa nån boll med dom få 80-talsklubbor jag lyckades hitta senare.

Vore kul med lite disskution!

Trevlig helt! :)
Patrik Larsson (komikern) bytte från höger till vänster med rätt bra resultat. Har pratats en del om det i Tee Party.

Själv startade jag upp ett litet projekt att spela även från vänster. Dock slutade det med att jag spelade "för bra" åt höger och blev sugen på att tävla lite igen så det fick läggas på is. Hann spela ett par varv och förutom en horribelt dålig drive så slog jag järnen rätt fint åt vänster.

Sent from my oversized electric scorecard using Svensktgolfforum mobile app

WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
FreF
Inlägg: 49
Blev medlem: 04 maj 2020, 19:55

Samma här! Hockey och Innebandy under större delen av mitt liv. Kunde aldrig förmå mig att spela höger.

Sen är jag vänsterhänt och höll eg ”fel” i både hockey/bandy.

Skulle jag inte svinga vänster så skulle jag lägga av. Lite så.

MEN, kanske är lättare att verkligen träna upp grunderna om svingen är ”ren” från början. Alltså då höger. Men det kräver nog många timmar med PRO osv.

Just nu så kommer hockeyskottet tillbaka för mycket vilket gör att jag kommer ”over the top” till bollen. Mina axlar får också ett stängt svingspår. Och DET är sjukt svårt att vänja sig bort med.

Men kör vänster! Vi behöver fler leftys! Det är för dåligt utbud på Dormy och Blocket!
Blixtnedslaget
Inlägg: 13
Blev medlem: 16 apr 2020, 21:01

Tack för alla svar!
Ja problemet jag har är att jag är ensam spelare, är inte medlem i någon klubb, spelar på en 9-hålsbana där jag swishar för ett årskort och bara spelar på.
Har medlemsskap i typ Cloud Golf, tog grönt kort online & har lärt mig det jag kan från Rick Shiels på tuben, så dehär med att låna klubbor eller ha nån duktigare som kan hjälpa mig är omöjligt, det är bara me, myself & iBild

Ska se om jag kan hitta nått billigare vänstersett att köpa och testa, nu när jag väl fått ihop ett riktigt fint högersett inför säsongenBild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Lefty82
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 apr 2020, 08:47

Nu är jag iofsig nybörjare och bara spelat golf i ett år, men det har helt enkelt aldrig känts rätt att spela från höger. Blir helt omvänt på något sätt. Kunde knappt träffa bollen, medan från vänster var det helt naturligt från dag ett.

Så det blev vänster för min del och skulle aldrig någonsin byta till höger. Spela på det som känns rätt, helt enkelt.

När det gäller utbud av vänsterklubbor, så är UK butikerna oslagbara i både variation och pris. Både på deras hemsidor och butikerna på Ebay. 4-5 dagars frakt i de flesta fall, ofta gratis över nån tusenlapp. Och alltid billigare än i Sverige, trots valutakursen. Även andrahandsmarknaden är riktigt fin på ebay. Men skynda att handla innan de helt lämnar EU och 25% moms blir ett faktum vid nyårsskiftet..
Hemmaklubb: Kallfors GK
HCP: ~21

Driver: Titleist 917 D2, 10,5°
FW3: Titleist 917 F2, 15°
Hybrid: Titleist H818, 21° & 25°
Järn: Titleist 718 AP1, 4-PW +48°
Wedge: Titleist SM7, 52°, 56°, 60°
Putter: Odyssey O-Works #7 Tank
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Jag är vänsterhänt med högerdominant öga.
Denna kombo är mest vanlig hos vänsterhänta så jag känner mig inte onormal. ;)

Jag kan bara spela höger och gör det i allt utom enhandsfattade sporter. Det går bra att slå en golfklubba från vänster med en hand men så fort högersidan av kroppen involveras så går det inte.

Jag ska inte peta på andra och köra någon absolutism men... det är rätt viktigt att veta hur man gör och varför man gör det. Jag stod igår och försökte tala en kompis tillrätta. Fötterna pekade 20-30m till höger om målet och han pullslicade bollen 50-60m offline.

Det jag tänker på är att man med övning kan lära sig det mesta men i slutändan tar den logiska hjärnhalvan över och kastar allt åt fanders.
Han hade alltså lärt sin adaptiva hjärna att han stod rakt mot målet och eftersom axlarna är närmare ögonen var det bättre check på det. Lite vänster dock, så det förvärrade resultatet mer.
Nåja, jag är ganska säker på ögondominansen har en del i det här att göra. Vänsterdominant/vänsterspel ... och det blir svårare att se hur man står. Man ser bara från vänsterfoten och mot målet. Högerdominant/vänsterspel - och man ser linjen från högerfoten, förbi vänster och sedan målet.

Möjligen lite OT ang. från vilket håll man spelar men jag tror att det är viktigt när man väljer om man är lite ambidext avs. golfsvingen.

Egon
Skriv svar