Svingit Golf - säsongen 2024

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

MaxP skrev: 16 dec 2020, 10:15 Nördigt och härligt Svingit!
Nu kan du släppa utrustningen och börja fokusera på resultat (y)
Tack. Gillar att nörda ner mig i saker som den perfektionist jag är på både gott och ont 🤣
Japp. Se om det hinner bli någon simulatorträning innan jul. Mitt problem nu är Mizuno som inte fixar att skixka tilbaka två nya klubbor (J8 och J9) på reklamation. Gått ca 2,5 månad. Så det är svårt att kunna få till någon typ av bra träning.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Jättebra att du gick igenom bagen och fick testa och se om det var något som presterade bättre.
Kan oxå va skönt att jömföra med sitt eget skaft för att se om det fortfarande känns bäst nu när du ändrat lite i svingen. Bra bekräftelse på det!

Sen har jag fattat det som att du vill åt lite styvare känsla men inte öka vikten och då är ni helt rätt på det tycker jag med att hardsteppa/tippa. Sen om det kommer ta ner spinn och lunch, tveksamt!

varför vill du göra det förresten, något spinntal du vill ha eller har du tyckt att du spinner för mycket på banan?

Sent from my Mi 10 using Svensktgolfforum mobile app


Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

DormyarningeKent skrev: 16 dec 2020, 17:50 Jättebra att du gick igenom bagen och fick testa och se om det var något som presterade bättre.
Kan oxå va skönt att jömföra med sitt eget skaft för att se om det fortfarande känns bäst nu när du ändrat lite i svingen. Bra bekräftelse på det!

Sen har jag fattat det som att du vill åt lite styvare känsla men inte öka vikten och då är ni helt rätt på det tycker jag med att hardsteppa/tippa. Sen om det kommer ta ner spinn och lunch, tveksamt!

varför vill du göra det förresten, något spinntal du vill ha eller har du tyckt att du spinner för mycket på banan?

Sent from my Mi 10 using Svensktgolfforum mobile app
Öka styvheten med inte vikten, borde väl finnas bra grafitskaft till det? Typ Mitsubishi chemical mmt?
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Ja det är oxå en jättebra idé men dumt att byta skaft för just svingit när han hittat ett skaft han gillar och får bra värden med som även passar hans sving perfekt Bild
Grafitskaften har ju blivit så mycket bättre än gemene man tror, hoppas bara priset går ner så det inte blir en ekonomisk fråga.

Spelar du grafit Harry?

Sent from my Mi 10 using Svensktgolfforum mobile app

Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

DormyarningeKent skrev: 16 dec 2020, 18:59 Ja det är oxå en jättebra idé men dumt att byta skaft för just svingit när han hittat ett skaft han gillar och får bra värden med som även passar hans sving perfekt Bild
Grafitskaften har ju blivit så mycket bättre än gemene man tror, hoppas bara priset går ner så det inte blir en ekonomisk fråga.

Spelar du grafit Harry?

Sent from my Mi 10 using Svensktgolfforum mobile app
Nästa år kommer jag prova mmt i 105tx, har aldrig provat det skaftet eller något annat grafitskaft förut men hittade en bra deal så blev ett spontanköp. Har läst lite om skaftet och majoriteten som provat det skriver att dom aldrig kommer gå tillbaka till stål. Jag hoppas verkligen att det ska passa mig, får återkomma när jag testat.
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

DormyarningeKent skrev: 16 dec 2020, 17:50 Jättebra att du gick igenom bagen och fick testa och se om det var något som presterade bättre.
Kan oxå va skönt att jömföra med sitt eget skaft för att se om det fortfarande känns bäst nu när du ändrat lite i svingen. Bra bekräftelse på det!

Sen har jag fattat det som att du vill åt lite styvare känsla men inte öka vikten och då är ni helt rätt på det tycker jag med att hardsteppa/tippa. Sen om det kommer ta ner spinn och lunch, tveksamt!

varför vill du göra det förresten, något spinntal du vill ha eller har du tyckt att du spinner för mycket på banan?

Sent from my Mi 10 using Svensktgolfforum mobile app
Varför jag vill hardsteppa/tippa är mer för att jag tycker skaftet vid impact känns lite för mjukt och nedre delen av skaftet känns som det "flippar" nu när jag har en brantare AoA. Vill få en lite mer hård känsla vid impact. Man ska tydligen kunna kapa tippen även på taper skaft med 0.5". Så om det inte är tillräckligt med hardstepping så kanske det skulle vara aktuellt. Blir väl väldigt nära ett S+ fast med lägre vikt om man hardsteppar samt tippar skaftet?

Varför är det tveksamt att den skulle få bollen att launcha lägre fast man hardsteppar? Är det för lite för det ska bli någon synbar skillnad i bollflykten?
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Kör på med lite första steg mot den mentala biten nu under vintern.
Jag rekommenderar som sagt GolfGuru och sedan skulle du kunna testa Vision54 med gänget på Stockholms GK i vår. Även boken Be a.Player var en ögonöppnare för mig.
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

svingit skrev:
DormyarningeKent skrev: 16 dec 2020, 17:50 Jättebra att du gick igenom bagen och fick testa och se om det var något som presterade bättre.
Kan oxå va skönt att jömföra med sitt eget skaft för att se om det fortfarande känns bäst nu när du ändrat lite i svingen. Bra bekräftelse på det!

Sen har jag fattat det som att du vill åt lite styvare känsla men inte öka vikten och då är ni helt rätt på det tycker jag med att hardsteppa/tippa. Sen om det kommer ta ner spinn och lunch, tveksamt!

varför vill du göra det förresten, något spinntal du vill ha eller har du tyckt att du spinner för mycket på banan?

Sent from my Mi 10 using Svensktgolfforum mobile app
Varför jag vill hardsteppa/tippa är mer för att jag tycker skaftet vid impact känns lite för mjukt och nedre delen av skaftet känns som det "flippar" nu när jag har en brantare AoA. Vill få en lite mer hård känsla vid impact. Man ska tydligen kunna kapa tippen även på taper skaft med 0.5". Så om det inte är tillräckligt med hardstepping så kanske det skulle vara aktuellt. Blir väl väldigt nära ett S+ fast med lägre vikt om man hardsteppar samt tippar skaftet?

Varför är det tveksamt att den skulle få bollen att launcha lägre fast man hardsteppar? Är det för lite för det ska bli någon synbar skillnad i bollflykten?
Ja helt rätt christher som du skriver och ni gör helt rätt efter den känslan du har.
Kommer spelas s+ men med lägre vikt och det stabiliserar känslan i skaftet och varför det troligtvis inte kommer hända jätte mycket är för att det är för lite skillnad för att synas. Även om du står med reg och stiff kommer flykten bli densamma oftast men känslan och rytm helt olika Bild

Sent from my Mi 10 using Svensktgolfforum mobile app

Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Idag fick jag svar från Dormy som i sin tur fått svar från Mixuno ang min j8 och j9 som ska bytas ut. Mizuno byter ut båda klubborna, men
mot nya JPX 921 Tour. Vilket för mig känns lite konstigt att dom då inte byter ut hela setet för att visa lite goodwill efter at varit tysta sedan oktober förra året. Så säsongen kommer alltså spelas med ett mixat set där två klubbor är av nyare model.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

svingit skrev: 11 jan 2021, 16:43 Idag fick jag svar från Dormy som i sin tur fått svar från Mixuno ang min j8 och j9 som ska bytas ut. Mizuno byter ut båda klubborna, men
mot nya JPX 921 Tour. Vilket för mig känns lite konstigt att dom då inte byter ut hela setet för att visa lite goodwill efter at varit tysta sedan oktober förra året. Så säsongen kommer alltså spelas med ett mixat set där två klubbor är av nyare model.
Vad har det varit för fel på de?
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Skriv svar