Trump och golfen

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Ingen kan väl ha undgått de senaste dagarnas beslut om att inte hålla olika tävlingar på banor som ägs av Trump.

Ett par exempel:
https://www.golfdigest.com/story/pga-ch ... nster-2022
https://www.golfdigest.com/story/randa- ... ble-future

Man kan tycka vad man vill om Trump men är det schysst mot de som jobbar på banorna, samhällena där tävlingarna spelas osv?

Det som gör mig personligen mest upprörd är att det är i princip knäpptyst från media och vanligt folk när tävlingar spelas i tex Saudiarabien, Dubai och andra ställen i Mellanöstern där de har sharialagar och HBTQ-personer kan dömas till döden, piskas osv. I Saudi finns det appar för att männen ska kunna hålla reda på sin/a fru/fruar så att de inte använder sina pass utan lov osv.

Vad tycker ni andra?
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Sandstream skrev: 12 jan 2021, 09:43 Ingen kan väl ha undgått de senaste dagarnas beslut om att inte hålla olika tävlingar på banor som ägs av Trump.

Ett par exempel:
https://www.golfdigest.com/story/pga-ch ... nster-2022
https://www.golfdigest.com/story/randa- ... ble-future

Man kan tycka vad man vill om Trump men är det schysst mot de som jobbar på banorna, samhällena där tävlingarna spelas osv?

Det som gör mig personligen mest upprörd är att det är i princip knäpptyst från media och vanligt folk när tävlingar spelas i tex Saudiarabien, Dubai och andra ställen i Mellanöstern där de har sharialagar och HBTQ-personer kan dömas till döden, piskas osv. I Saudi finns det appar för att männen ska kunna hålla reda på sin/a fru/fruar så att de inte använder sina pass utan lov osv.

Vad tycker ni andra?
Tycker det är märkligt hur man kan göra på det sättet. Om man ska vara konsekvent med detta så bör man som du säger inte arrangera tour tävlingar i länder som Saudiarabien, Dubai. För anser att förföljelse av sitt egna folk och förtryck av kvinnor i dessa länder är långt värre än en trotsig president. Men det handlar varken om en trotsig president eller förtryck av människor, utan om affärer och pengar.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

PGA touren gick ut offentligt där de sade att det skulle skada varumärket.

På ett personligt plan har jag ingen direkt åsikt, men det Sandstream skriver rör väl bara Europeantour, men jag tycker väl att det finns vissa platser som är tveksamma isåfall.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

långryggen skrev: 12 jan 2021, 15:25 PGA touren gick ut offentligt där de sade att det skulle skada varumärket.

På ett personligt plan har jag ingen direkt åsikt, men det Sandstream skriver rör väl bara Europeantour, men jag tycker väl att det finns vissa platser som är tveksamma isåfall.
PGA har köpt in sig i ETs mediabolag och de ska tydligen samarbeta mer framöver.
ET verkar inte vara så oroliga för sitt varumärke med tanke på alla tävlingar i MÖ.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Det är som du säger inte helt konsekvent.
Den ena bov-regeringen är ok men inte den andra.

Hyckleri är något vi kommer få lov att leva med.
Förr fanns det ett inslag i programmet Christer i P3 som hette Moralkompassen där en professor i filosofi betygsatte personers moral genom att ställa moraliska påståenden och sen bedöma om personen var konsekvent.

Det visade sig vara väldigt svårt att vara konsekvent i sitt moraliska agerande/tänkande.

OM PGA/ET ska stoppa en skurk borde de stoppa all skurkar. Men det skulle också innebära att de behöver göra mer noggranna urval när de väljer anläggningar.




Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
korben
Inlägg: 94
Blev medlem: 10 aug 2017, 15:17

Tror största problemet här är ET.

R&A styr helt över Open banorna, därav att de kan lätt utesluta Turnberry. Även om PGA har börjat en "allians" i ET så styr Keith Pelley fortfarande ET tävlingarna. https://www.golf365.com/news/european-t ... -takeover/. Och där verkar tyvärr pengarna i MÖ stå över etiska diskussioner.

Full disclosure; del av en svensk/brittisk/US familj som är emot allt som Trump står för, så vi kommer aldrig att spela en bana så länge han äger dem. Å andra sidan, med Deutsche Banks uttalande så måste han kanske snart sälja av lite tillgångar....
Hemmaklubb: Ingarö GK

Driver Ping G400 Max
3W Ping G425
Irons Callaway Hot X2 3-PW (3-4 Hybrid)
Wedge Titleist SM5 50, 54 SM6 58
Putter Odyssey Works #7 Versa

Hdcp: 13.5
Användarens profilbild
AndyK
Inlägg: 82
Blev medlem: 31 jul 2020, 13:57

korben skrev:Tror största problemet här är ET.

R&A styr helt över Open banorna, därav att de kan lätt utesluta Turnberry. Även om PGA har börjat en "allians" i ET så styr Keith Pelley fortfarande ET tävlingarna. https://www.golf365.com/news/european-t ... -takeover/. Och där verkar tyvärr pengarna i MÖ stå över etiska diskussioner.

Full disclosure; del av en svensk/brittisk/US familj som är emot allt som Trump står för, så vi kommer aldrig att spela en bana så länge han äger dem. Å andra sidan, med Deutsche Banks uttalande så måste han kanske snart sälja av lite tillgångar....
Har inga problem med att PGA ratar Trump. Håller också med om att man även bör skippa de flesta länder i Mellanöstern. Men där handlar det nog om alldeles för mycket pengar för att de ska hända. Det gör ju också att ET kan förlänga säsongen med ganska många månader, vilket är detsamma som mer intäkter. Det är samma syndrom som drabbat Formel 1.

Själv är jag sjukt sugen på att spela Turnberry och Doonbeg. Kommer dock inte göra detta förrän Trump sålt dessa anläggningar.

Tror även att R&A kommer att schemalägga en The Open på Turnberry så snart Trump inte är inblandad där längre.

Man kan ju hoppas att hans pengar tar slut snart. Det verkar ju kärvt för honom.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
korben
Inlägg: 94
Blev medlem: 10 aug 2017, 15:17

AndyK skrev: 16 jan 2021, 14:16
Själv är jag sjukt sugen på att spela Turnberry och Doonbeg. Kommer dock inte göra detta förrän Trump sålt dessa anläggningar.

Tror även att R&A kommer att schemalägga en The Open på Turnberry så snart Trump inte är inblandad där längre.

Man kan ju hoppas att hans pengar tar slut snart. Det verkar ju kärvt för honom.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Håller helt med. Turnberry ser fantastisk ut efter renoveringen, men jag kan vänta. Med $5-600m i lån som måste omfinancieras i den största nedgången för reseindustrin sedan andra världskriget så får han svårt att behålla allt. Man kan hoppas.

Och så fort han är borta från Turnberry så går den direkt in i rotationen.
Hemmaklubb: Ingarö GK

Driver Ping G400 Max
3W Ping G425
Irons Callaway Hot X2 3-PW (3-4 Hybrid)
Wedge Titleist SM5 50, 54 SM6 58
Putter Odyssey Works #7 Versa

Hdcp: 13.5
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Känslor är inte alltid logiska men i det här fallet är det tämligen enkelt. USPGA kan flytta utan risk för repressalier eller ekonomiska konsekvenser. De hanterar badwill, inget mer.

Detsamma gäller R&A/ET avs. Open. När det gäller MÖ handlar det om ekonomiska förluster och där sätter alltså ekonomin stopp för moralen.

Egon
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

@korben @AndyK (Taggar er båda eftersom ni verkade ha samma åsikt om Trump).

Jag har lite svårt att se varför man ska bojkotta banor som ägs av Trump. Vad är det han har gjort som får er att känna så?
(Vill förtydliga att jag respekterar era åsikter)

Att bojkotta länder där homosexualitet och andra saker som tillhör mänskliga rättigheter bestraffas men piskning, långa fängelsestraff eller till och med döden tycker jag är betydligt mer logiskt.
Skriv svar