Aftermarket shafts.

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

AH.kavaj skrev: 19 feb 2021, 10:10Dels diskuterade dom vad som kan ha gått fel för Scott, nu har jag inte kikat på filmen med Shields men det absolut viktigaste verkar ju vara att ha rätt huvud (inte för tungt) till skaftet.
Kanske missförstår men om jag går in på deras hemsida och kollar skaften de rekommenderar så är de framförallt uppdelade på swing speed och swing weight.
Jag borde ha SF505X pga av min svinghastighet men de anger svingvikten till D1-D1.5.
Hur gör man då om man har en TM SIM2 MAX med D4 som svingvikt?

https://autoflex.co.kr/sub/autoflex.html

Kan ingenting om svingvikter så någon får gärna förklara :)
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Egon skrev: 20 feb 2021, 19:13
AH.kavaj skrev: 20 feb 2021, 08:46 Vet inte om du bemödade dig att se någon av filmerna, ditt svar antyder inte det, men den extrema spridning som Scott fick borde han inte ha fått om han gjort sitt bygge rätt. Om man jämför med TXG´s resultat när de försökte göra skaftet optimalt.
Nej, jag drog till på volley. ;)

En kompis var eld o lågor över det här skaftet för ett tag sedan och då kollade jag klipp från Txg.
Det som det pratades om då var att skaftet skulle styva upp sig ju mer det stressades, därav ”Autoflex”.
Det, rimmar illa med kommentaren om ”för tungt huvud”.

Egon
TXG killarna säger att autoflextillverkarna inte rekommenderar ett alltför tungt huvud, de nämnde inte en specifik svingvikt som jag tolkade det, men troligtvis inte så tungt som proffsen gärna vill ha, och som AS använde.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Sandstream skrev: 23 feb 2021, 10:32
Hur gör man då om man har en TM SIM2 MAX med D4 som svingvikt?

Om jag tolkar det rätt så gör man helst ingenting ;)
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Egon skrev: 19 feb 2021, 23:41 Dvs .samma problem som ett ”nu har jag testat” resultat som alla hackers lider av när de testar xx slag på Dormy el.l.
Snittet blir bra, längden är nice men den enda chans du har på varje tee bryr sig inte om att du slog rakt i snitt.

Egon
Men du ställer väl inte upp dig på tee med en klubba som du inte har testat, eller som du har slagit ett slag med?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

långryggen skrev: 23 feb 2021, 12:12TXG killarna säger att autoflextillverkarna inte rekommenderar ett alltför tungt huvud, de nämnde inte en specifik svingvikt som jag tolkade det, men troligtvis inte så tungt som proffsen gärna vill ha, och som AS använde.
Men de kan väl inte ha tagit fram ett skaft som inte passar till de flesta huvudena? Låter som hål i huvudet (höhö) i mina öron.

Om det fanns ett skaft som gav mig 5 mph hade jag betalat riktigt bra för det!
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Sandstream skrev:
Om det fanns ett skaft som gav mig 5 mph hade jag betalat riktigt bra för det!
Om det fanns ett som fick mig att slå rakt, då jäklar skulle jag ringa banken!


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

långryggen skrev: 23 feb 2021, 12:17
Egon skrev: 19 feb 2021, 23:41 Dvs .samma problem som ett ”nu har jag testat” resultat som alla hackers lider av när de testar xx slag på Dormy el.l.
Snittet blir bra, längden är nice men den enda chans du har på varje tee bryr sig inte om att du slog rakt i snitt.

Egon
Men du ställer väl inte upp dig på tee med en klubba som du inte har testat, eller som du har slagit ett slag med?
Absolut inte.. jag gör mitt val baserat på att jag kommer att träffa bollen bra på första försöket. När väl den biten är ur världen kan ett snitt ge mig feedback på hur bra slag jag kan förvänta mig och om klubban ger den bollbana jag vill ha.

Om jag däremot bara vet att slag 2-10 alltid blir riktiga pärlor så hjälper det mig föga. Visst, att ligga garanterat bra på fw efter 3 slag är säkert nice om man har hcp 36... men mina mål är lite högre ställda. ;)

Egon
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

långryggen skrev: 23 feb 2021, 12:12
Egon skrev: 20 feb 2021, 19:13
AH.kavaj skrev: 20 feb 2021, 08:46 Vet inte om du bemödade dig att se någon av filmerna, ditt svar antyder inte det, men den extrema spridning som Scott fick borde han inte ha fått om han gjort sitt bygge rätt. Om man jämför med TXG´s resultat när de försökte göra skaftet optimalt.
Nej, jag drog till på volley. ;)

En kompis var eld o lågor över det här skaftet för ett tag sedan och då kollade jag klipp från Txg.
Det som det pratades om då var att skaftet skulle styva upp sig ju mer det stressades, därav ”Autoflex”.
Det, rimmar illa med kommentaren om ”för tungt huvud”.

Egon
TXG killarna säger att autoflextillverkarna inte rekommenderar ett alltför tungt huvud, de nämnde inte en specifik svingvikt som jag tolkade det, men troligtvis inte så tungt som proffsen gärna vill ha, och som AS använde.
Ok, jag har inga problem med att man förordar lätta komb. men det hela verkar lite fishy.

Att sätta i ett lätt skaft ska inte innebära att man måste lätta huvudet. Då faller hela vitsen!
Egentligen ska man kunna öka vikten på huvudet och därmed få status Quo på klubbhastighet för att vinna bollhastighet.
Att bara lätta en klubba ökar garanterat klubbhastighet och då man ofrånkomligt tappar smash blir det en avvägning om man tjänar mer på karusellerna än vad man förlorar på gungorna.

Egon
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Sandstream skrev: 23 feb 2021, 15:13
långryggen skrev: 23 feb 2021, 12:12TXG killarna säger att autoflextillverkarna inte rekommenderar ett alltför tungt huvud, de nämnde inte en specifik svingvikt som jag tolkade det, men troligtvis inte så tungt som proffsen gärna vill ha, och som AS använde.
Men de kan väl inte ha tagit fram ett skaft som inte passar till de flesta huvudena? Låter som hål i huvudet (höhö) i mina öron.

Om det fanns ett skaft som gav mig 5 mph hade jag betalat riktigt bra för det!
Uppenbarligen!

Jag med, om jag bibehöll precisionen...
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Egon skrev: 23 feb 2021, 18:55 Om jag däremot bara vet att slag 2-10 alltid blir riktiga pärlor så hjälper det mig föga. Visst, att ligga garanterat bra på fw efter 3 slag är säkert nice om man har hcp 36... men mina mål är lite högre ställda. ;)

Egon
Därav bollar på rangen ;)

Och jag har väl också högre ställda förväntningar, även om förväntningarna inte alla gånger stämmer överens med verkligheten, tyvärr...
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Skriv svar