Intervju med Johan Carlsson Europatourproffs

Nyheter från golfvärlden, intervjuer med proffs och mycket mer...

Intervju med Johan Carlsson Europatourproffs

av JohanAdministratör » 11 jan 2015, 17:15

Johan Carlsson som representerar Sankt Jörgen Park i Göteborg är ett relativt nytt namn på Europatouren. Så sent som 2012 spelade han på Nordea Tour. Det var hans första år som proffs efter 4,5 års studier på San Diego State University. Det första året som proffs slutade med att Johan vann Nordea Tour och kom tvåa i den Nordiska Ligan. Andraplatsen ledde till att Johan fick spelade på Challenge Tour 2013. Johan tackade för kortet genom att spela hem Kazakhstan Open. Något som låg till grund för hans fina femteplacering på Challenge Tour-rankningen, vilket gav honom kortet till Europatouren 2014.

Bild

SGF: Nu har du gjort ditt första hela år på Europatouren, och faktiskt till och med inlett det andra. Du spelade 26 turneringar, var in the money på 16, var topp tio i tre och samlade ihop €263,580. Hur nöjd var du när du summerade säsongen?
JC: Jag var relativt nöjd med säsongen som helhet. Första målet var att säkra kortet för nästkommande år vilket jag lyckades med. Jag inledde dock säsongen såpass bra förra året att jag hade hoppats att kortet skulle va säkrat mycket tidigare än vad det blev. Är väl inte helt nöjd med mitten delen, där jag stundtals hade problem med min handled vilket kanske är en av förklaringarna. Men tre top tio och 16 klarade cutter är väl godkänt som rookie kan jag tycka.

SGF: Jag skulle vilja säga att du gjort en raketkarriär. Det var inte många år sedan du spelade på College i USA. Hade du bra medspelare på laget? Någon annan som tagit sig ut på tourer?
JC: College var en fantastisk tid. Jag tillbringade mycket tid med en kompis i laget, David Palm, som också är svensk. Vi tränade mkt ihop, hjälpte och sporrade varandra till utveckling. David har spelar fulltid på Asien touren och har för tillfället kortet på Challengetour via top 5 på nordiska ligan förra året. Aaron Goldberg, som jag spelade med under mitt första college år, spelar på web.com tour och har spelat ett antal PGA tor tävlingar. Han vann Canadian Tour rankingen överlägset för ett par år sedan.

Tillbaka till säsongen.
SGF: Har du någon bedrift under säsongen 2014 som du var extra nöjd med?

JC: Jag var extra nöjd med tävlingen i Nederländerna, KLM Open, där jag slutade delad 5:a och säkrade kortet med 5 tävlingar kvar att spela. Sen va starten på säsongen i öknen riktigt rolig att uppleva. Alla dom tre tävlingarna är något alldeles extra. Att skjuta bästa scoren i fältet, -7, under söndagen på den tuffa banan i Abu Dhabi i början av året med Luke Donald i bollen var en riktigt höjdpunkt. Luke's närspel var oförskämt bra, det är omöjligt att att bli lite förvånad över hur bra det faktiskt är. Jag frågade Luke vad det var som driver honom efter han åstadkommit så mkt, bl.a. Världsetta mm. Han svarade... "You always wanna get better you know". Förvånade? Kanske inte, men intressant och höra iaf.

SGF: Var det något som förvånade dig under den första säsongen?
Någon turnering, medspelare, bana eller annat som inte alls var som du förväntat dig?

JC: Det som förvånade mig mest under året var hur snabbt man kommer in i själva livet på touren. Att se världsstjärnor strosa omkring precis överallt blir också vardag tillslut. En annan sak va väl hur tuffa många av de banor vi spelar egentligen är. Det kan vara svårt att förstå innan man får uppleva det själv.

SGF: Kommer du göra något annorlunda kommande säsong?
Boende, träning, caddie?

JC: Jag kommer att ha en ny caddie, som jag prövar för första gången i Abu dhabi. Jag kommer inte ta flyg med mellanlandning på tisdagar ifall klubborna inte kommer med planet och jag kommer bo själv på hotellen till en början. Jag kommer också planera min träning lite bättre så jag får vara mera själv på puttinggreenen till exempel. Att få in ett bra putt pass mitt på dagen en onsdag är bara att glömma, då är den överfull.

SGF: Hur ser du på Taylor Mades nyheter inför säsongen?
Har du uppgraderat bagen något?

JC: TaylorMade har en hel del nya intressanta grejer som kommer ut snart. Dom nya drivarna R15 i både svart och vit. Teknologin ska vara en vidareutveckling av SLDR drivern som fungerat väldigt bra för mig. Jag ska testa den denna veckan i Abu Dhabi för första gången så det ska bli väldigt spännande. De nya järnen tourversionen --- kommer också ut denna veckan, också en intressant nyhet med helt ny teknologi som ska vara extremt förlåtande vid missade järnslag även för tourspelare. Jag har hållt på en del med att hitta wedgar jag gillar och har äntligen lyckats lösa problemet. Det blev en specialversion av Taylormade tour preferred som 53 och 60 gradare som åker i bagen. Jag blir heller inte förvånad om R15 driver och träklubbor åker direkt ner i bagen under HSBC Abu Dhabi veckan.

SGF: Innan jag släpper iväg dig från den här intervjun måste jag fråga hur mycket du gillar att sjunga och dansa? I din ”biography” på Europeantour.com kan man läsa ”Away from golf his interests include sports, films, music, singing, dancing, video games, food, computers, fashion, and interior design.”
JC: Jo det händer att jag både sjunger och dansar även nuförtiden faktiskt. Tänk Thomas ledin så har du mig. Däremot skulle jag säga profiler som Sam Smith och Michael Bolton är snäppet vassare ;)
8 FRIBILJETTER att provspela Fantasy golf för hos Fsport.net <--- PROVSPELA
10% RABATTOut-of-Bounds.se med koden 10SGF17 <--- KÖP BOLLAR
10% RABATTSandflo Golf med koden "go low with Sandflo" <--- KÖP PUTTER
Användarvisningsbild
Site Admin

Re: Intervju med Johan Carlsson Europatourproffs

av Wolfsheim » 11 jan 2015, 17:50

Bra å kul läsning som vanligt. Johan e en jag tror hårt på.
Instagram kewinsfoto
Hemmaklubb Albatross Gk
Användarvisningsbild

av MaxP » 11 jan 2015, 18:26

Kul med lite fler intervjuer! Bra jobbat.

Sent from my iPhone using Tapatalk

av JohanAdministratör » 11 jan 2015, 18:29

Från och med imorgon kommer nyhetsbrevet igen.
Det kommer dock inte vara ett veckobrev, men jag ska försöka skicka ett varannan vecka + intervju minst en gång i månaden.
8 FRIBILJETTER att provspela Fantasy golf för hos Fsport.net <--- PROVSPELA
10% RABATTOut-of-Bounds.se med koden 10SGF17 <--- KÖP BOLLAR
10% RABATTSandflo Golf med koden "go low with Sandflo" <--- KÖP PUTTER
Användarvisningsbild
Site Admin

av Wolfsheim » 11 jan 2015, 18:56

Var e gillaknappen?? ;)
Instagram kewinsfoto
Hemmaklubb Albatross Gk
Användarvisningsbild

av Anders » 15 jan 2015, 11:48

Kul intervju med Johan Carlsson! Keep'em coming!
Senaste på blogg 2017-06-17 US Open nu och förr.
http://andersgolf.blogspot.se/