MOI Matchning/Fitting
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 21 apr 2019, 06:29
Vad vet ni om detta ämne? Jag bytte alla mina grepp till något lättare och känner en goare känsla i järnen. Bytte även driverskaft till ett som är 5 gr lättare och det kapades dessutom en tum. Drivern känns nu lätt och ”viftig” och fick inte en goare känsla.
Vet ganska mycket men som med annat lite mer vetenskapligt så hjälper det mest till att förklara varför och inte hur det bör göras.
För att förklara lite allmänt så måste man ta det från början.
Empirisk data och erfarenhet har gjort att ett j9 huvud kan ha xxx gram vikt när man sätter i ett 36” långt skaft. Med normal svinghastighet så genererar det en kraft där man behöver xx graders loft för att få en fin och effektiv bollbana.
När man sedan ökar hävstången med 0.5” så behöver huvudet lättas med 7g och loftet behöver bockas ner 3-4grader för att få samma effektiva bollbana och komma xx meter längre.
Und so weiter…. hela vägen genom setet där huvudet på en lobwedge landar på 290ish gram och på en driver 200ish gram. Det är fysiskt beprövad vetenskap.
När man sen landar på komponenters olika vikter och själva förhållandet mellan dessa så glider man in på teknikaliteter som svingvikt. Detta lilla missförstådda ord är inget annat än ett kontrollmått på att ingående delar har sina rätta viktmässiga värden. Svingvikt är vad det är, men det säger inget om hur det i slutändan känns.
Ramlar vi in på moi så handlar det till en del om fysik men tyvärr mest om religion.
Syftet är att hitta ett matematiskt värde där klubbans vikt samt hävstång beräknas och blir ”lika trög” genom hela setet.
Problemet där blir att viktfördelningen på klubban sällan ges samma dignitet utan man försöker uppnå sitt beräknade moi-värde och sen är man nöjd.
Fällorna är många med alla sätt att bygga klubbor. Det är så komplicerat att ha koll på varenda liten del att man prioriterar bort det som ”religionen” inte värdesätter.
Skräckex.
Moi-byggda klubbor har ofta väldigt skiftande svingvikt dvs. det interna förhållandet mellan hävstång och vikt är way off.
Svingviktsbyggda klubbor (där syftet är att uppnå exakthet i endast svingvikt) har ofta olika flex genom setet.
Är det då shit the same hur man gör?
- Absolut inte!
Det finns för och nackdelar med allt men det finns tyvärr ingen ekonomisk vinning i att göra perfekta klubbor till operfekta människor.
Det man måste göra, och veta, är hur man trixar materialet till att matcha den känslan som spelaren behöver. Lite som att ”bara” byta till lättare grepp. Det tjänar inget till att matematiskt räkna ut i förväg eller vad man ändrat utan spelaren är det enda facit som finns.
Egon
För att förklara lite allmänt så måste man ta det från början.
Empirisk data och erfarenhet har gjort att ett j9 huvud kan ha xxx gram vikt när man sätter i ett 36” långt skaft. Med normal svinghastighet så genererar det en kraft där man behöver xx graders loft för att få en fin och effektiv bollbana.
När man sedan ökar hävstången med 0.5” så behöver huvudet lättas med 7g och loftet behöver bockas ner 3-4grader för att få samma effektiva bollbana och komma xx meter längre.
Und so weiter…. hela vägen genom setet där huvudet på en lobwedge landar på 290ish gram och på en driver 200ish gram. Det är fysiskt beprövad vetenskap.
När man sen landar på komponenters olika vikter och själva förhållandet mellan dessa så glider man in på teknikaliteter som svingvikt. Detta lilla missförstådda ord är inget annat än ett kontrollmått på att ingående delar har sina rätta viktmässiga värden. Svingvikt är vad det är, men det säger inget om hur det i slutändan känns.
Ramlar vi in på moi så handlar det till en del om fysik men tyvärr mest om religion.
Syftet är att hitta ett matematiskt värde där klubbans vikt samt hävstång beräknas och blir ”lika trög” genom hela setet.
Problemet där blir att viktfördelningen på klubban sällan ges samma dignitet utan man försöker uppnå sitt beräknade moi-värde och sen är man nöjd.
Fällorna är många med alla sätt att bygga klubbor. Det är så komplicerat att ha koll på varenda liten del att man prioriterar bort det som ”religionen” inte värdesätter.
Skräckex.
Moi-byggda klubbor har ofta väldigt skiftande svingvikt dvs. det interna förhållandet mellan hävstång och vikt är way off.
Svingviktsbyggda klubbor (där syftet är att uppnå exakthet i endast svingvikt) har ofta olika flex genom setet.
Är det då shit the same hur man gör?
- Absolut inte!
Det finns för och nackdelar med allt men det finns tyvärr ingen ekonomisk vinning i att göra perfekta klubbor till operfekta människor.
Det man måste göra, och veta, är hur man trixar materialet till att matcha den känslan som spelaren behöver. Lite som att ”bara” byta till lättare grepp. Det tjänar inget till att matematiskt räkna ut i förväg eller vad man ändrat utan spelaren är det enda facit som finns.
Egon
-
- Inlägg: 453
- Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06
Angående Drivern, kapa 1” ändrar svingvikten 6 punkter. Dvs den är byggd som en damdriver om ni inte ökat upp vikten i huvudet samtidigt.jonas.lindqvist skrev:Vad vet ni om detta ämne? Jag bytte alla mina grepp till något lättare och känner en goare känsla i järnen. Bytte även driverskaft till ett som är 5 gr lättare och det kapades dessutom en tum. Drivern känns nu lätt och ”viftig” och fick inte en goare känsla.
Har själv testat detta att kapa men har aldrig lyckats slå bättre med en kapad driver utan att bygga om den till korrekt svingvikt. Nackdelen där är att jag inte gillar känslan av att driverhuvudet är fysiskt tungt. Utan vill ha det runt 192-196g
6 svingvikter är ~12 g som ni behöver öka vikten i driverhuvudet
Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
…. Och 1 svp adderat som vikt på huvudet = 1cpm.Mikaelanstad skrev: ↑13 apr 2023, 12:58Angående Drivern, kapa 1” ändrar svingvikten 6 punkter. Dvs den är byggd som en damdriver om ni inte ökat upp vikten i huvudet samtidigt.jonas.lindqvist skrev:Vad vet ni om detta ämne? Jag bytte alla mina grepp till något lättare och känner en goare känsla i järnen. Bytte även driverskaft till ett som är 5 gr lättare och det kapades dessutom en tum. Drivern känns nu lätt och ”viftig” och fick inte en goare känsla.
Har själv testat detta att kapa men har aldrig lyckats slå bättre med en kapad driver utan att bygga om den till korrekt svingvikt. Nackdelen där är att jag inte gillar känslan av att driverhuvudet är fysiskt tungt. Utan vill ha det runt 192-196g
6 svingvikter är ~12 g som ni behöver öka vikten i driverhuvudet
Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
10cpm är 1 flex… så det blir en aning mjukare med 12g extra på huvudet.
Mer korrekt (det blir aldrig exakt) är att ta 0.5” i vardera ände på skaftet för att kompensera huvudvikten. Då blir det ”lättare” feel på klubban även om den i praktiken blir lika tung som med bara butt-kapning.
Egon
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 21 apr 2019, 06:29
Tack, du verkar kunna mycket! Men tror du att jag är på rätt spår med att vikta driverhuvudet? Jag ska inte göra det själv, jag vänder mig till någon som kan. Det är intressant att lära sig mer och merEgon skrev:Vet ganska mycket men som med annat lite mer vetenskapligt så hjälper det mest till att förklara varför och inte hur det bör göras.
För att förklara lite allmänt så måste man ta det från början.
Empirisk data och erfarenhet har gjort att ett j9 huvud kan ha xxx gram vikt när man sätter i ett 36” långt skaft. Med normal svinghastighet så genererar det en kraft där man behöver xx graders loft för att få en fin och effektiv bollbana.
När man sedan ökar hävstången med 0.5” så behöver huvudet lättas med 7g och loftet behöver bockas ner 3-4grader för att få samma effektiva bollbana och komma xx meter längre.
Und so weiter…. hela vägen genom setet där huvudet på en lobwedge landar på 290ish gram och på en driver 200ish gram. Det är fysiskt beprövad vetenskap.
När man sen landar på komponenters olika vikter och själva förhållandet mellan dessa så glider man in på teknikaliteter som svingvikt. Detta lilla missförstådda ord är inget annat än ett kontrollmått på att ingående delar har sina rätta viktmässiga värden. Svingvikt är vad det är, men det säger inget om hur det i slutändan känns.
Ramlar vi in på moi så handlar det till en del om fysik men tyvärr mest om religion.
Syftet är att hitta ett matematiskt värde där klubbans vikt samt hävstång beräknas och blir ”lika trög” genom hela setet.
Problemet där blir att viktfördelningen på klubban sällan ges samma dignitet utan man försöker uppnå sitt beräknade moi-värde och sen är man nöjd.
Fällorna är många med alla sätt att bygga klubbor. Det är så komplicerat att ha koll på varenda liten del att man prioriterar bort det som ”religionen” inte värdesätter.
Skräckex.
Moi-byggda klubbor har ofta väldigt skiftande svingvikt dvs. det interna förhållandet mellan hävstång och vikt är way off.
Svingviktsbyggda klubbor (där syftet är att uppnå exakthet i endast svingvikt) har ofta olika flex genom setet.
Är det då shit the same hur man gör?
- Absolut inte!
Det finns för och nackdelar med allt men det finns tyvärr ingen ekonomisk vinning i att göra perfekta klubbor till operfekta människor.
Det man måste göra, och veta, är hur man trixar materialet till att matcha den känslan som spelaren behöver. Lite som att ”bara” byta till lättare grepp. Det tjänar inget till att matematiskt räkna ut i förväg eller vad man ändrat utan spelaren är det enda facit som finns.
Egon
Skickat från min iPad med Svensktgolfforum
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 21 apr 2019, 06:29
Tack men nu hamnade jag utanför comfortzonen, svp?, cpm?Egon skrev:…. Och 1 svp adderat som vikt på huvudet = 1cpm.Mikaelanstad skrev: ↑13 apr 2023, 12:58Angående Drivern, kapa 1” ändrar svingvikten 6 punkter. Dvs den är byggd som en damdriver om ni inte ökat upp vikten i huvudet samtidigt.jonas.lindqvist skrev:Vad vet ni om detta ämne? Jag bytte alla mina grepp till något lättare och känner en goare känsla i järnen. Bytte även driverskaft till ett som är 5 gr lättare och det kapades dessutom en tum. Drivern känns nu lätt och ”viftig” och fick inte en goare känsla.
Har själv testat detta att kapa men har aldrig lyckats slå bättre med en kapad driver utan att bygga om den till korrekt svingvikt. Nackdelen där är att jag inte gillar känslan av att driverhuvudet är fysiskt tungt. Utan vill ha det runt 192-196g
6 svingvikter är ~12 g som ni behöver öka vikten i driverhuvudet
Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
10cpm är 1 flex… så det blir en aning mjukare med 12g extra på huvudet.
Mer korrekt (det blir aldrig exakt) är att ta 0.5” i vardera ände på skaftet för att kompensera huvudvikten. Då blir det ”lättare” feel på klubban även om den i praktiken blir lika tung som med bara butt-kapning.
Egon
Var sätter man vikterna på ett driver huvud ( normalt om man är nöjd med allt annat)
Skickat från min iPad med Svensktgolfforum
Jag blir nyfiken Egon. Med alla denna kunskap. Får jag fråga vad du skjuter en vanlig lördag på hemmabanan?
Har en golfkompis som pratar i liknande termer och kan helt plötsligt under rundan fippla med blytejp för att sen gå hem med en 97a i scorekortet.
Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Har en golfkompis som pratar i liknande termer och kan helt plötsligt under rundan fippla med blytejp för att sen gå hem med en 97a i scorekortet.
Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Swp skulle jag skrivit - Swing weight point.
Cpm är cycles per minute alltså frekvens.
En skillnad i 10 cpm motsvarar 1 flex dvs. Reg vs stiff.
Grejen är att ett skaft tillverkas med en specifik huvudvikt i åtanke. Håller man den vikten så spelas det i den flex som är uppmärkt på skaftet. Ändrar du huvudets vikt så ändras flex och svingvikt. Ändrar du skaftets och/eller greppets vikt så ändras bara svingvikt.
Din driver:
Du har valt bort 5g och troligen kapat bort lika mycket och dessutom ändrat hävstången åt ”fel” håll avs. vikt.. så det är inte konstigt att det känns för lätt.
Regelrätt så har du ändrat förhållandet 6 swp.
Det motsvarar… 12g på huvudet, 30g greppvikt eller 54g skaftvikt.
I min värld är det orimligt att vikta huvudet så mycket och skaftet ska vi inte tala om.
Det finns 25g grepp att köpa. Har du 50g idag så borde det funka. Det är den enda möjliga åtgärden och det påverkar inte flex.
Hade du kapat skaftet i tippen (den som sätts i huvudet) så hade du kunnat vikta huvudet och fått rimligt flex.
Egon
Cpm är cycles per minute alltså frekvens.
En skillnad i 10 cpm motsvarar 1 flex dvs. Reg vs stiff.
Grejen är att ett skaft tillverkas med en specifik huvudvikt i åtanke. Håller man den vikten så spelas det i den flex som är uppmärkt på skaftet. Ändrar du huvudets vikt så ändras flex och svingvikt. Ändrar du skaftets och/eller greppets vikt så ändras bara svingvikt.
Din driver:
Du har valt bort 5g och troligen kapat bort lika mycket och dessutom ändrat hävstången åt ”fel” håll avs. vikt.. så det är inte konstigt att det känns för lätt.
Regelrätt så har du ändrat förhållandet 6 swp.
Det motsvarar… 12g på huvudet, 30g greppvikt eller 54g skaftvikt.
I min värld är det orimligt att vikta huvudet så mycket och skaftet ska vi inte tala om.
Det finns 25g grepp att köpa. Har du 50g idag så borde det funka. Det är den enda möjliga åtgärden och det påverkar inte flex.
Hade du kapat skaftet i tippen (den som sätts i huvudet) så hade du kunnat vikta huvudet och fått rimligt flex.
Egon
Känner igen det där… på ett annat plan.Albatross skrev: ↑13 apr 2023, 20:14 Jag blir nyfiken Egon. Med alla denna kunskap. Får jag fråga vad du skjuter en vanlig lördag på hemmabanan?
Har en golfkompis som pratar i liknande termer och kan helt plötsligt under rundan fippla med blytejp för att sen gå hem med en 97a i scorekortet.
Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
När jag inte visste hur man ”skulle” svinga så kändes golfen lätt.
Nåja, jag började med golf som 30-åring och masade mig ner till hcp.3. Detta under tiden då så lågt hcp.bara reglerades på tävling. Det blev väl max 4-5 singeltävlingar/år och alla var inte under bästa förutsättningar. Lite tråkigt att skjuta under/på par och inte få justera.
Numera kämpar jag med fysiken och inte minst svingen men det blir några hela rundor med bra koncentration och resultat under 80 iaf.
Egon
Glömde frågan om var vikter placeras.
Nu tycker jag att man inte ska pilla med det själv även om det idag är lätt eftersom de flesta drivers har utbytbara vikter. Det handlar mer om vad som händer med klubban än själva bytet.
Har man en driver utan utbytbara vikter så borrar man helt enkelt ett hål i huvudet, sprutar in epoxi blandat med tungstenspulver och lutar huvudet så att det rinner till rätt ställe och sen så stelnar det där. Det kallas för hot melt och då kan man tro att det är någon typ av smältlim och en vanlig limpistol. Visserligen så har jag sett såna stavar… men old school innefattar tungstenspulver. Hålet pluggar man med epoxi. Nästan alla drivers har en liten svart plutt någonstans runt skaftinfästningen.. den är det.
Proffsens drivers sk. ”tour issue” sorters ut/görs lättare för att ha marginal för denna ”hot melt”. De är även ofta närmare max i trampolineffekt vilket också kan regleras nedåt med denna metod.
Egon
Nu tycker jag att man inte ska pilla med det själv även om det idag är lätt eftersom de flesta drivers har utbytbara vikter. Det handlar mer om vad som händer med klubban än själva bytet.
Har man en driver utan utbytbara vikter så borrar man helt enkelt ett hål i huvudet, sprutar in epoxi blandat med tungstenspulver och lutar huvudet så att det rinner till rätt ställe och sen så stelnar det där. Det kallas för hot melt och då kan man tro att det är någon typ av smältlim och en vanlig limpistol. Visserligen så har jag sett såna stavar… men old school innefattar tungstenspulver. Hålet pluggar man med epoxi. Nästan alla drivers har en liten svart plutt någonstans runt skaftinfästningen.. den är det.
Proffsens drivers sk. ”tour issue” sorters ut/görs lättare för att ha marginal för denna ”hot melt”. De är även ofta närmare max i trampolineffekt vilket också kan regleras nedåt med denna metod.
Egon