Gammal utrustning - värt det eller ej?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Zilch
Inlägg: 12
Blev medlem: 03 maj 2023, 18:23
Ort: Jönköping

Sant, det är skillnad på marknadsvärde och personligt värde.
För mig var det värt pengen för att börja spela å se om det är nåt för mig å få nån känsla för vad man håller i. Nu först har jag nåt att jämföra med.

Nackdelen för mig är att jag kör på vänster sida, å jag har inte pengar till att köpa nya fina grejer...
Så jag sitter mellan att köra på mina billiga grejer, eller chansa mellan att köpa begagnade andra billiga grejer, å hoppas att någon kränger iväg fina grejer som jag lyckas hugga i rätt läge typ. ;)

Jag kommer ca 200-220m, å hyfsat rakt, med drivern (körde på rangen med den seriöst för första gången i förrgår), men blir det stor skillnad bara genom att byta till "nya klubbor mer ny teknik" - eller är det mest min skicklighet det hänger på?
//"Jag är inte bra på på att:
- slå långt, eller att chippa, eller att putta.
- MEN - jag är inte snygg heller ;) "
Mikaelanstad
Inlägg: 425
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Zilch skrev:Sant, det är skillnad på marknadsvärde och personligt värde.
För mig var det värt pengen för att börja spela å se om det är nåt för mig å få nån känsla för vad man håller i. Nu först har jag nåt att jämföra med.

Nackdelen för mig är att jag kör på vänster sida, å jag har inte pengar till att köpa nya fina grejer...
Så jag sitter mellan att köra på mina billiga grejer, eller chansa mellan att köpa begagnade andra billiga grejer, å hoppas att någon kränger iväg fina grejer som jag lyckas hugga i rätt läge typ. Bild

Jag kommer ca 200-220m, å hyfsat rakt, med drivern (körde på rangen med den seriöst för första gången i förrgår), men blir det stor skillnad bara genom att byta till "nya klubbor mer ny teknik" - eller är det mest min skicklighet det hänger på?

Det är främst tekniken, ett exempel. KM förra året i Augusti. Killen är gammal elitspelare som var aktiv för 10-15 år sen. Han spelade 3 rundor den säsongen. Han slog lägsta scoren av alla på runda 2 av 3. Hans klubbor var mellan 10-13 år gamla. Visst järnsettet är ett bladset och de är ingen större skillnad så. Men driver, Spoon, osv var ändå gamla saker.

Poängen han hade bland de äldsta sakerna på KM men han gick ändå ut i ledarboll. Slog bort sig på hål 15 om jag minns rätt. Och hela 3 rundor i kroppen inför KM. Och någon timma på ranchen 🫣

MEN, sen är det oxå så att tekniken utvecklas för att hjälpa oss lite sämre golfare, Ping har varit rätt ledande på förlåtande driver tex. Även en dålig träff ger ett bra resultat. Så frågan du ska ställa dig senare, är detta något jag vill fortsätta med och utvecklas, om svaret är ja, då ska man kanske börja fundera. Men första månaderna. Ut och ha kul och förstå svingen. För den kommer garanterat ändra sig 2-3 första åren


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Senast redigerad av Mikaelanstad den 07 maj 2023, 20:14, redigerad totalt 1 gånger.
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Zilch skrev: 07 maj 2023, 13:45 Sant, det är skillnad på marknadsvärde och personligt värde.
För mig var det värt pengen för att börja spela å se om det är nåt för mig å få nån känsla för vad man håller i. Nu först har jag nåt att jämföra med.

Nackdelen för mig är att jag kör på vänster sida, å jag har inte pengar till att köpa nya fina grejer...
Så jag sitter mellan att köra på mina billiga grejer, eller chansa mellan att köpa begagnade andra billiga grejer, å hoppas att någon kränger iväg fina grejer som jag lyckas hugga i rätt läge typ. ;)

Jag kommer ca 200-220m, å hyfsat rakt, med drivern (körde på rangen med den seriöst för första gången i förrgår), men blir det stor skillnad bara genom att byta till "nya klubbor mer ny teknik" - eller är det mest min skicklighet det hänger på?
Det är iofs bara skicklighet och 200m rakt slår ingen av de 15hcp jag brukar spela med. Med betoning på rakt då. De kan slå längre ut i skogen.

Men, drivern du har kanske inte ens är tillåten .. den ser ut som en kopia på en gammal TM. Har inte koll hur gammal.
Ingen mening att kolla upp för dig utan se till att köpa upp dig på nåt nyare än 2009 om du ska tävla.

Sen … vänster är det nya höger. Många spelar golf som de spelar hockey mm. Jag tycker det är helrätt om det känns rätt. Därför så finns det betydligt mer beg. ute nuförtiden.

Egon
Zilch
Inlägg: 12
Blev medlem: 03 maj 2023, 18:23
Ort: Jönköping

Tack för svaren =)

Ja, det var väl typ så jag misstänkte att det var.
Tror det gäller de allra flesta sporter egentligen - är man riktigt skicklig i sporten i sig, så kan man lyckas bra utan "senaste teknikerna" (läs: "dyraste" ;)
Även om det såklart kanske kan gå "ännu bättre" med det senaste...

Har spelat rätt mycket padel, där är det samma grej egentligen...
Ibland är det till och med så i padel att man inte kan hantera bättre rack för dom blir för avancerade med sweetspots m.m... antar att det är lite samma med golf.
Har förstått nåt sånt med typ hur förlåtande klubbor kan vara på olika parametrar i klubbans utföranden - om jag tänkt rätt =)

Jag har inte tänkt tävla, så att kolla om min driver är godkänd för det är inte av intresse i nuläget, även om det är intressant å veta om man har "fusk"-fördel på nåt sätt.
Men det var mest fråga om teknik vs hur bra klubban är. För det kändes som jag hade bra flyt i slagen - men jag vet ju inte hur det hade gått med en klubba för 4000 kr, eller en för 500 kr... har som sagt inga referenser. Så får fortsätta spela med mitt tills jag har fått in känslan lite i den, så jag har nån referens när jag väl får möjlighet att testa nåt annat.
Annars ger det kanske inte så mycket att testa det andra heller menar jag... för då har jag ju inga referenser till den heller... =)

Tack för kommunikationen.
Mvh Charlie /Zilch
//"Jag är inte bra på på att:
- slå långt, eller att chippa, eller att putta.
- MEN - jag är inte snygg heller ;) "
långryggen
Inlägg: 915
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Zilch skrev: 03 maj 2023, 18:34 Tja. Är novis på detta med golf. Vill inte lägga för mkt pengar såklart. Men samtidigt vill jag inte köpa för dåliga grejer så det inte blir roligt att spela av den anledningen.
Sökte lite i trådarna och hittade inte information om gamla grejer.
Letar info om klubbor som man kan hitta begagnat - brukar vara ganska bra på att hitta info. Men hittar inget om dessa.
Lnks2links - Limited Edition 2 - Finns komplett järnset + nån hybrid 3a, 5a, 7a samt putter.
Men jag hittar ingen info om klubborna.
Någon som vet något om dom eller har länk till mer info?

Är det nåt värt att spela på?

Mvh
Jag hade sökt mig vidare... Billigt innebär inte bra...
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Skriv svar