Takomo järnset

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Gurra5
Inlägg: 10
Blev medlem: 31 mar 2018, 14:25

Någon som har erfarenhet av Takomos järn? Ser ju väldigt smäckra ut och läser många bra recensioner.
-------------------------------------------
Driver: Ping G400 Max 10,5
Spoon: Ping G30
Hybrid: Ping G430 Alta
Järn: Ping i500
Wedge: Titleist 50-56-60
Putter: Ben Hogan Bettinardi Big Ben
HCP: 8,6
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

De är säkert lika bra som alla andra ”noname” branded produkter.
Värdet är lite shaky dock. Är det värt att köpa något som beställts från en tillverkare/fabrik i Asien för nästan samma pris som kända OEM?

Personligen har jag inga problem med att tro på kvaliteten men eftersom det i praktiken går att köpa med vilken logga som helst för en spottstyver … så blir man lite förundrad över att folk ”går på” det hela.

-Ja, de har säkert haft en process där de väljer modell efter ditt tycke o smak… men det finns massvis att välja på hos en tillverkare.
Ska vi gå ihop och köpa in 100 set huvud?
Jag har bara gamla siffror i huvudet men med lite inflation komner vi inte över 100USD/set. Skaft, grepp och montering.. max 150/set.

Det finns massvis av noname som håller god kvalitet om man vill ha billigare klubbor. Allt är sk. JDM i grund och botten även om den ”stämpeln” inte säger det folk vill tro.

Egon
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Sorry om jag öser på med information som kanske inte efterfrågas.

Tacomo är ytterligare en aktör som i praktiken försöker slå mynt av en global marknad och en allmän okunskap om hur den egentligen fungerar. Det betyder på inget sätt att produkten är undermålig eller att OEM är bättre utan bara att de kränger varor som ”sägs” vara deras egna men som knappast är det mer än till namnet som är stämplat.

Utbudet av noname golfbollar har ökat rejält och det är enkla pengar i teorin men nu börjar vissa dra öronen åt sig och ang. klubbor och inte minst klubbhuvud så är det välkänt i klubbmakarkretsr att det finns massor av modeller att tillgå. Antingen direkt från fabrik elker från lite semi-noname. Klon-cirkusen och inte minst kopie-verksamheten är på tillbakagång sedan storhetstiden på 00-talet. Idag så är de flesta legitima tillverkare av huvud/skaft/grepp som håller hyggligt god kvalitet om man gör sig omaket med lite research.

Det komiska i hela historien (för mig som jobbat mot Asien) är att kostnaden för en mindre tillverkare är flera 100% högre än OEM och likväl finns det ekonomi i det hela.

Egon
långryggen
Inlägg: 915
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Jag har sett deras grejer, och skulle nästan vilja testa. Det enda problemet är att jag är så visuellt orienterad. Jag kan se ett blad och direkt känna att det flyger eller inte. Och faktumet att jag inte sett en klubba är jag fortfarande lite tveksam.

Men skulle jag testa är det mest i syftet att jag vet ungefär vad jag vill ha i form av bladmodell och skaft och att det kan vara värt "chansningen".
Då hade jag valt min spec men med ett för mig lättare skaft.
Då hade det blivit följande:
Iron 101T Customized
Hand: Right
Shaft material: Steel
Steel Shafts: KBS Tour Lite X-Stiff
Shaft Length: +1.0"
Lie Angle: +2° (upright)
Grip: Midsize
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Tänk vad fint det hade varit om de var smidda av finska stålarbetare!
Jag har slagit dem en gång och gillade den känslan. Kommer inte ihåg exakt vilken model det var, tror den motsvarade en T100 hos Titleist.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Nu har jag sett dem irl. 301-modellen.
Ser helt ok ut, som mina gamla BH apex pro men lite bredare sula och högre tå.

Designen är klassisk och funktionen bör inte vara annorlunda. Kvalitet är svår att avgöra men det fanns inget visuellt att klaga på.

Egon
Skriv svar