vilken grässort har din bana ??

Här snackar vi allmänt om golf...
tomasgolf
Inlägg: 8
Blev medlem: 09 maj 2020, 10:21
Kontakt:

Bild

I Sverige används vanligtvis flera olika grässorter för golfgreener, och valet beror på klimatet, underlaget och skötselmetoderna på golfbanan. Här är några av de vanligaste grässorterna som används för golfgreener i Sverige:

Penncross Bentgrass: Detta är en av de mest populära grässorterna för golfgreener i Sverige. Den har en fin bladstruktur, tål låga klipphöjder och ger en jämn yta.

Colonial Bentgrass: Detta är en annan vanlig grässort för golfgreener. Den är tålig mot slitage och ger en snabb och jämn yta.

Agrostis stolonifera (krypven): Krypven är en annan vanlig grässort för golfgreener i Sverige. Den har god anpassningsförmåga och tål låga klipphöjder.

Poa annua (enårig raigräs): Poa annua används också ibland för golfgreener. Det är en grässort som kan vara lämplig i vissa klimat och för vissa skötselmetoder.

Det är viktigt att notera att valet av grässort kan variera beroende på faktorer som klimat, vattenförhållanden, skuggning och användningsfrekvens. Det bästa sättet att välja rätt grässort är att rådgöra med en professionell greenkeeper eller agronom med erfarenhet av golfgräs i det specifika området. De kan ge dig råd om vilken grässort som är mest lämplig för din golfgreen baserat på dina specifika förhållanden.
Driver: Bridgestone 460 J33R Oban Devotion – 65 04
Spoon: SONARTEC SS-3.5 17
Hybrider: Sonartec HB-001
Järn: Miura CB 202 5 - PW Nippon Pro 1150GH Tour S
Wedgar: Miura Wedge K-Grind 2.0
Putter: LYNX Parallax Putter MODEL #2
Bag: Ping Hoofer
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Nu kan jag ju inget om gräs…
Vilken sort är det på de flesta fw’s?
Hur invasiv är den?

Jag tror mig veta att min bana har annat gräs i botten men att det blandat dig rejält med övr. grässorter. Man ser ibland att de spritt ut klipp i ruffen och det har tagit sig där. En stor skillnad i färg och textur.

Jag har för mig att en resort i Småland sådde om ett antal greener med Penn A4 och att det efter bara några år var stört omöjligt att hålla dem ”rena” från andra sorters gräs.

Egon
tomasgolf
Inlägg: 8
Blev medlem: 09 maj 2020, 10:21
Kontakt:

Egon skrev: 04 jul 2023, 11:34 Nu kan jag ju inget om gräs…
Vilken sort är det på de flesta fw’s?
Hur invasiv är den?

Jag tror mig veta att min bana har annat gräs i botten men att det blandat dig rejält med övr. grässorter. Man ser ibland att de spritt ut klipp i ruffen och det har tagit sig där. En stor skillnad i färg och textur.

Jag har för mig att en resort i Småland sådde om ett antal greener med Penn A4 och att det efter bara några år var stört omöjligt att hålla dem ”rena” från andra sorters gräs.

Egon
har läst att Hinton i Malmö och Omberg ska köra Penn A4
Driver: Bridgestone 460 J33R Oban Devotion – 65 04
Spoon: SONARTEC SS-3.5 17
Hybrider: Sonartec HB-001
Järn: Miura CB 202 5 - PW Nippon Pro 1150GH Tour S
Wedgar: Miura Wedge K-Grind 2.0
Putter: LYNX Parallax Putter MODEL #2
Bag: Ping Hoofer
Skriv svar