Grepp + svingvikt

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Just det, det ska vara tvärtom. Vill gå från D2 till 0,5. Därav vikt i grepp.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Mikaelanstad
Inlägg: 425
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

JohanAdministratör skrev:Just det, det ska vara tvärtom. Vill gå från D2 till 0,5. Därav vikt i grepp.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum

Då är det tyngre grepp eller lättare vikt i driverhuvudet om detta kan bytas

Eller korta ner skaftet med typ 0,25” Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Mikaelanstad skrev:
JohanAdministratör skrev:Just det, det ska vara tvärtom. Vill gå från D2 till 0,5. Därav vikt i grepp.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum

Då är det tyngre grepp eller lättare vikt i driverhuvudet om detta kan bytas

Eller korta ner skaftet med typ 0,25” Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Det är mina järnklubbor…


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Man kan ju räkna ut hur man kommit fram till att en ändring bör göras… vi kan återkomma till det senare.
Det som är intressant är vad den förväntas ge?

Alla svingvktsändringar med adderad/subtraherad vikt på klubbhuvud ändrar flex/böj.
Alla svingviktsändringar med vikt på skaft och grepp ändrar inte flex.

Detta gäller när man förändrar en redan byggd klubba och inte när man byter klubbhuvud, skaft eller ändrar längd/lie.

Det som inte står i någon manual eller kan räknas ut med siffror är vad en ändring gör för känslan. För att förstå det måste man veta hur flex påverkar behov av svingvikt dvs. hur dessa ofelbart påverkar varandra trots att värden inte säger något.

Pratar man känsla så ger ofelbart en ändring av balans påverkan på hur flex/böj upplevs.

Det här går emot allt folk tror om svingvkt/flex och därför så är det inte många beslut (om något) som är grundat i en korrekt analys.
På ren svenska… man tror på allt man hör och har inte en susning om vad resultatet blir.

Så.. tillbaka till hur man kommit fram till att en ändring behövs. Tillvägagångssätten är lika många som de är fel.
Det enda tillvägagångssätt förutom att ha testat på sina egna klubbor kan vara om man testat exakt samma spec man själv spelar, med identiska komponenter, förutom just greppet.
Allt annat testande som föranleder denna ändring är som ett enda försök till en hole in one. Det kan ju gå.

Egon
Skriv svar