Sänk er snittscore med 5 slag på 10 veckor

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

För mig handlar det om konsekvens. Att veta hur slagen går, om och om igen.
Jag vill inte behöva oroa mig för att slice:a ena slaget och hooka andra.

Så en konsekvent sving som jag kan luta mig tillbaka på.
NewUser
Inlägg: 22
Blev medlem: 11 maj 2014, 12:04

Jag hade en bra säsong i fjor och var på 37 ronder i snitt 3,5 över par. För att kunna kapa 5 slag på det så misstänker jag att jag skulle behöva:

1. Öka min längd (för att nå in på 2 på parfemmorna oftare)
2. Ha bättre precision (fler träffade fairways och greener)
3. Bättre scrambling
4. Mental träning
5. Färre puttar

Det behöver inte nödvändigtvis vara i den ordningen som de är listade som de är mest relevanta men att fixa detta på 10 veckor känns inte realistiskt...

/NewUser
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

NewUser skrev:Jag hade en bra säsong i fjor och var på 37 ronder i snitt 3,5 över par. För att kunna kapa 5 slag på det så misstänker jag att jag skulle behöva:

1. Öka min längd (för att nå in på 2 på parfemmorna oftare)
2. Ha bättre precision (fler träffade fairways och greener)
3. Bättre scrambling
4. Mental träning
5. Färre puttar

Det behöver inte nödvändigtvis vara i den ordningen som de är listade som de är mest relevanta men att fixa detta på 10 veckor känns inte realistiskt...

/NewUser
Ju lägre snittscore en spelare har ju mer arbete går det naturligtvis till att göra denna förändring, precis som att jag tror att vi med lägre HCP inte behöver 5 slag utan 2 slag i snittscore lägre hade gjort oss mer än nöjda. Så kanske siffran bör anpassas för nivå av spelare.
Användarens profilbild
kimf
Inlägg: 271
Blev medlem: 04 jun 2014, 10:31
Ort: Farsta, Stockholm, Sweden
Kontakt:

För mig är det helt klart att inte fuska med uppvärmingen.
Tappar så väldans lätt tekniken efter ett par hål eller har svårt att komma igång när jag stressar ut på banan.
Sova + äta bra har jag också märkt är sanslöst viktigt för att jag ska spela min bästa golf i 18 raka hål.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

kimf skrev:För mig är det helt klart att inte fuska med uppvärmingen.
Tappar så väldans lätt tekniken efter ett par hål eller har svårt att komma igång när jag stressar ut på banan.
Sova + äta bra har jag också märkt är sanslöst viktigt för att jag ska spela min bästa golf i 18 raka hål.
Jag startade en tråd om det fenomenet, att man tappar tekniken på banan: http://svensktgolfforum.se/viewtopic.php?f=27&t=633
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

kimf skrev:För mig är det helt klart att inte fuska med uppvärmingen.
Tappar så väldans lätt tekniken efter ett par hål eller har svårt att komma igång när jag stressar ut på banan.
Sova + äta bra har jag också märkt är sanslöst viktigt för att jag ska spela min bästa golf i 18 raka hål.
Ja, golf är ju en kraftsport, då behöver man värma upp.
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

kimf skrev:För mig är det helt klart att inte fuska med uppvärmingen.
Tappar så väldans lätt tekniken efter ett par hål eller har svårt att komma igång när jag stressar ut på banan.
Sova + äta bra har jag också märkt är sanslöst viktigt för att jag ska spela min bästa golf i 18 raka hål.
Jag tycker även detta är något som många spelare är nästan skrattretande dåliga på...
Ofta får jag höra när jag frågor någon om deras runda.. "Ja det gick dåligt i början men runt hål 7 eller 8 började det gå bättre, då kändes det som jag var varm i kläderna!"
Snällt frågar man "Jaha, så du värmde inte upp idag?" bara för att direkt följas av svar i stil med "Nej, du vet hur det är, man hinner inte..."

Personligen anser jag att inte hinna värma upp är samma sak som att inte hinna spela din bästa golf.
Användarens profilbild
kimf
Inlägg: 271
Blev medlem: 04 jun 2014, 10:31
Ort: Farsta, Stockholm, Sweden
Kontakt:

MaxP skrev:
kimf skrev:För mig är det helt klart att inte fuska med uppvärmingen.
Tappar så väldans lätt tekniken efter ett par hål eller har svårt att komma igång när jag stressar ut på banan.
Sova + äta bra har jag också märkt är sanslöst viktigt för att jag ska spela min bästa golf i 18 raka hål.
Jag tycker även detta är något som många spelare är nästan skrattretande dåliga på...
Ofta får jag höra när jag frågor någon om deras runda.. "Ja det gick dåligt i början men runt hål 7 eller 8 började det gå bättre, då kändes det som jag var varm i kläderna!"
Snällt frågar man "Jaha, så du värmde inte upp idag?" bara för att direkt följas av svar i stil med "Nej, du vet hur det är, man hinner inte..."

Personligen anser jag att inte hinna värma upp är samma sak som att inte hinna spela din bästa golf.
Jag håller med, men ibland är det ju så att man faktiskt inte hinner. Tisdagar efter jobbet, stressat ut till banan för att hinna med 18 hål innan det blir mörkt.. Bara man inte räknar med stordåd.. En dålig runda golf är fortfarande bättre än ingen golf.
linys
Inlägg: 79
Blev medlem: 02 jul 2014, 14:04

kimf skrev:
MaxP skrev:
kimf skrev:För mig är det helt klart att inte fuska med uppvärmingen.
Tappar så väldans lätt tekniken efter ett par hål eller har svårt att komma igång när jag stressar ut på banan.
Sova + äta bra har jag också märkt är sanslöst viktigt för att jag ska spela min bästa golf i 18 raka hål.
Jag tycker även detta är något som många spelare är nästan skrattretande dåliga på...
Ofta får jag höra när jag frågor någon om deras runda.. "Ja det gick dåligt i början men runt hål 7 eller 8 började det gå bättre, då kändes det som jag var varm i kläderna!"
Snällt frågar man "Jaha, så du värmde inte upp idag?" bara för att direkt följas av svar i stil med "Nej, du vet hur det är, man hinner inte..."

Personligen anser jag att inte hinna värma upp är samma sak som att inte hinna spela din bästa golf.
Jag håller med, men ibland är det ju så att man faktiskt inte hinner. Tisdagar efter jobbet, stressat ut till banan för att hinna med 18 hål innan det blir mörkt.. Bara man inte räknar med stordåd.. En dålig runda golf är fortfarande bättre än ingen golf.
sätt på stolsvärmen i bilen för att aktivera gluteus
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag arbetar en del med ett bolag som heter brainfitnesstracker. Det är en app som hjälper dig att kartlägga när din hjärna fungerar som bäst. De viktigaste aspekterna man kartlägger i appen är dina nivåer av sömn, mat, stress och motion. När du är lugn, har ätit bra och sovit ut kommer du ha som bäst förutsättningar. MEN alla fungerar olika. Vissa behöver bara 6h sömn och andra måste sova 10h och vara helt stressfria för att prestera bra. Mkt intressant!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Skriv svar