Delmål under säsongen?

Här snackar vi allmänt om golf...
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Att d skulle vara omöjligt för att man tex har över tio i hcp ser jag som lite konstigt tänk. Kanske e hur säker som helst på utslag men puttern e ens sämsta kompis å man brukar 4-5putta. Finns många som nästan alltid träffar fw men har andra problem på banan å har därmed högre hcp.

Dock fel ställe att diskutera detta men starta gärna en ny tråd för det e intressant. :)
Sry att tråden gick lite åt sidan
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Wolfsheim skrev:Att d skulle vara omöjligt för att man tex har över tio i hcp ser jag som lite konstigt tänk. Kanske e hur säker som helst på utslag men puttern e ens sämsta kompis å man brukar 4-5putta.

Dock fel ställe att diskutera detta men starta gärna en ny tråd för det e intressant. :)
Sry att tråden gick lite åt sidan
en singel vs med/hög handicappare borde träffa olika % fws. 4-5putta är för mig ovanligt och ser väldigt sällan göra det ofta.
Finns många som nästan alltid träffar fw men har andra problem på banan å har därmed högre hcp.
Du menar att det finns många som konstant träffar 100% fws?.
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Spelat med/mot många som inte slagit bort en boll typ senaste 15åren. Känns såiaf . Å de missar sällan fw. Dock slår de ut runt 100m å d tar 7 slag att komma till greenen för d har ingen direkt längd i slagen.

Vet att du ej spelar på d viset, å inte jag heller, men ser d absolut inte som en omöjlighet att klara av det ändå. Dock svårare om man sla upp på GIR oxå såklart.

Fortsätter gärna diskutera men då på rätt ställe. Tex en ny tråd.
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Wolfsheim skrev:Spelat med/mot många som inte slagit bort en boll typ senaste 15åren. Känns såiaf . Å de missar sällan fw. Dock slår de ut runt 100m å d tar 7 slag att komma till greenen för d har ingen direkt längd i slagen.

Vet att du ej spelar på d viset, å inte jag heller, men ser d absolut inte som en omöjlighet att klara av det ändå. Dock svårare om man sla upp på GIR oxå såklart.

Fortsätter gärna diskutera men då på rätt ställe. Tex en ny tråd.
Då håller jag med.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Pratar vi om måltänket och dess inverkan på din utveckling, träning och spel så är det absolut sämsta du kan göra att börja tänka "men det målet är för svårt". Wolfsheim mål med att träffa samtliga fairways t.ex. handlar ju om en runda - spelare med 30+ i HCP kan lyckas med det en bra dag eller om tänket är rätt.

Våga sätta höga mål!
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

MaxP skrev:Pratar vi om måltänket och dess inverkan på din utveckling, träning och spel så är det absolut sämsta du kan göra att börja tänka "men det målet är för svårt". Wolfsheim mål med att träffa samtliga fairways t.ex. handlar ju om en runda - spelare med 30+ i HCP kan lyckas med det en bra dag eller om tänket är rätt.

Våga sätta höga mål!
Kan bara utgå från mig själv, det är bra att sätta ett mål som är högt men man borda ha en gräns. Jag har spelat säkert över 100 rundor mellan hcp 21-12hcp och har vad jag vet aldrig haft 100% fws. Jag kan gå ut och slå pw på alla hål och ja då kan jag lätt komma till 100% fws, men vad är det för vits.

Jag tar gärna en titt på statistiken när han gör det.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Att sätta mål och därtill delmål är en viktig del för att kunna förstärka prestationer positivt. Men vi är ofta som människor/golfare fruktansvärt dåliga på att uppmärksamma små steg i rätt riktning. Istället missar vi dessa helt eller anser att det är nivån vi ska spela på.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Zorro
Inlägg: 51
Blev medlem: 18 aug 2014, 10:28

Mina delmål är:
Hcp lägre än min bror (hcp 13), mycket prestige i det :)
18 hål under 85 slag
18 hål med max bogey på något hål
18 hål utan 3-putt
18 hål utan 'onödiga missar' (slag ut i skogen, OoB, duffar 2m, toktoppar över green o.s.v.)

Sedan har jag ett mål som jag flyttade lite mellan delmål och huvudmål som jag kanske behöver justera lite. Tänker mig att inspelen (eller från 100m) och inåt alltid ska hamna inom 10% av avståndet. Alltså att slag från 100m ska hamna inom 10m från flagg, putt från 10m ska då hamna inom 1m och den ska givetvis gå i. Bunkerslag får jag nog ha lite högre marginal på, uppemot 50% känns som en förbättring mot dagens nivå.


/zorro
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Att sätta mål och därtill delmål är en viktig del för att kunna förstärka prestationer positivt. Men vi är ofta som människor/golfare fruktansvärt dåliga på att uppmärksamma små steg i rätt riktning. Istället missar vi dessa helt eller anser att det är nivån vi ska spela på.
Håller med!

Själv ser jag i princip bara poängen som ett mått på mitt resultat vilket kan bli väldigt fel.
Poängen tar ingen hänsyn till hur många slag jag gjort av med.

Har i år märkt att jag mer sällan göra tripplar, kvadruplar eller stryker hål.
Kan gå på 30-35 poäng och känna mig missnöjd.
Ändå känns det som att jag står och stampar eftersom mitt hcp inte går ner.

Kan rekommendera att föra statistik via en app och sen jämföra säsonger och tidsperioder.
Då ser man tydligare att man faktiskt förbättrar sig även om inte handikappet går ner.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Ett mål för mig är topp tio på KM - innan dess vore det kul att ha gått en runda på par eller bättre.

Ett delmål skulle också kunna vara att bli bättre på wedgar. Kortare birideputtar!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Skriv svar