Två regelfrågor

Här snackar vi golfregler...
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Fråga 1:

Jag spelade en tävling för några veckor sedan, jag slog mitt andra slag ner i bunkern. I bunkern hade någon krattat ihop en sandhög och min boll låg bakom sandhögen och var pluggad. Skulle detta varit fri drop? MUA?

Fråga 2:

Som jag har förstått det så är det fri dropp vid pluggning förutom sand, på green ska nedslagsmärket lagas och bollen ska placeras på nedslagsmärket?.
svalle
Inlägg: 176
Blev medlem: 11 jun 2015, 09:37

Fråga 1 inte en aning. På fråga 2 så kan jag med 99% säkerhet säga ja :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2020
Driver: Ping G30 LS
Spoon: Callaway XR
Utility: TM Gapr Low
Hybrid: Adams Golf 20*
Järn: Taylor Made TP
Wedgar: Mack Daddy 4 52/10, 56/10, 60/10
Putter: Taylor Made Spider X
Boll: Pro v1 HCP: +0,4
HIO: 2
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Det är väl fri dropp på den finklippta delen, dock så körs det med hela spelfältet på tourerna nu för tiden. Som jag är upplärd så får man inte fri dropp om man ligger pluggad i ruff eller i hinder.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

trippelhej skrev:Fråga 1:

Jag spelade en tävling för några veckor sedan, jag slog mitt andra slag ner i bunkern. I bunkern hade någon krattat ihop en sandhög och min boll låg bakom sandhögen och var pluggad. Skulle detta varit fri drop? MUA?

Fråga 2:

Som jag har förstått det så är det fri dropp vid pluggning förutom sand, på green ska nedslagsmärket lagas och bollen ska placeras på nedslagsmärket?.
Fråga 1 - du ligger i ett hinder och får praktiskt taget inte göra något annat än att förklara bollen ospelbar och droppa någon stans i hindret.

Fråga 2 - kortklippta delen är det väl som gäller generellt för lättnad för pluggad boll. Men såklart får du laga märket.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Den enda gången man får droppa sig fri från bunkern, med ett slags plikt, är om det råder onormala markförhållanden (tex att bunkern är vattenfylld) eller om ett oflyttbart hindrande föremål stör.

Sammanfattas bra här:
http://www.barsebackresort.se/extra/qui ... e=1&id=142
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

MaxP skrev:
trippelhej skrev:Fråga 1:

Jag spelade en tävling för några veckor sedan, jag slog mitt andra slag ner i bunkern. I bunkern hade någon krattat ihop en sandhög och min boll låg bakom sandhögen och var pluggad. Skulle detta varit fri drop? MUA?

Fråga 2:

Som jag har förstått det så är det fri dropp vid pluggning förutom sand, på green ska nedslagsmärket lagas och bollen ska placeras på nedslagsmärket?.
Fråga 1 - du ligger i ett hinder och får praktiskt taget inte göra något annat än att förklara bollen ospelbar och droppa någon stans i hindret.

Fråga 2 - kortklippta delen är det väl som gäller generellt för lättnad för pluggad boll. Men såklart får du laga märket.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Fråga 1: Droppa med plikt?. Det är ju egentligen MUA fast utan pinnar. Det är inte naturligt.

Fråga 2: Kortklippta delen är det även foregreen och gräset mellan fw och ruff?. Vad gäller för pluggad boll i bunkerkant(om det är gräs)?.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

1: Kan du bevisa att det är ett bogrävande djur som gjort högen är det lättnad. Men är det en människa är det ingen.

2: fairwayhöjd eller kortare innebär kortklippta delen! Är det gräs och klippt är det lättnad.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

1. Som sagts tidigare så är det ingen lättnad för att vare sig någon tidigare krattat dåligt eller att bollen är pluggad. Också är det så att i hinder får du inte flytta på lösa naturförmpl som kvistar kottar och dött gräs. Utan bollen spelas verkligen som den ligger.

2. Om bollen väl har lagt sig på green så är det egentligen inte så krångligt med lättnadssituationer. Eftersom du ALLTID får markera, lyfta och göra rent en boll på green. Det tillsammans med att du alltid får laga nedslagsmärken på green gör att pluggade boll inte riktigt gäller.
Sen är det ju så på green att förutom lättnad för stans och sving så har du även lättnad för puttlinje, dvs mua eller tillfälligt vatten i din tänkte linje i vägen till hålet.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Skriv svar