Hur slår man bäst i sidvind?

Här snackar vi allmänt om golf...
svalle
Inlägg: 176
Blev medlem: 11 jun 2015, 09:37

trippelhej skrev:Hur noga är detta, jag personligen märker inte av sidovind ofta bara mot och medvind.

Rätt roligt när folk slår en slice och säger att vinden tar bollen, brukar höra detta oavsett om det blåser mycket eller lite.

Slår man med någon sidoskruv så märker man det ganska tydligt.
Men slår man raka slag så kommer den fortfarande vara rak bara mer eller mindre åt något håll än normalt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2020
Driver: Ping G30 LS
Spoon: Callaway XR
Utility: TM Gapr Low
Hybrid: Adams Golf 20*
Järn: Taylor Made TP
Wedgar: Mack Daddy 4 52/10, 56/10, 60/10
Putter: Taylor Made Spider X
Boll: Pro v1 HCP: +0,4
HIO: 2
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

svalle skrev:
trippelhej skrev:Hur noga är detta, jag personligen märker inte av sidovind ofta bara mot och medvind.

Rätt roligt när folk slår en slice och säger att vinden tar bollen, brukar höra detta oavsett om det blåser mycket eller lite.

Slår man med någon sidoskruv så märker man det ganska tydligt.
Men slår man raka slag så kommer den fortfarande vara rak bara mer eller mindre åt något håll än normalt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Borde vara betydligt tydligare vid raka slag då rakt är rakt medans en skruv kan variera kraftigt.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Anledningen till att en boll med lutad spinnaxel märks mer av sidovind bör ha att göra med att vinden påverkar spinnen mer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
kimf
Inlägg: 271
Blev medlem: 04 jun 2014, 10:31
Ort: Farsta, Stockholm, Sweden
Kontakt:

Såg faktiskt en video idag med den eminenta Mark Crossfield om just att spela i vind.
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

Ska jag slå ett slag mot en fairway brukar jag skruva med vinden (med undantag om jag vill slå ett visst avstånd), slår jag mot en green brukar jag skruva mot vinden.
Skriv svar